Svårstartad zx10-88

bergeistra

Fly fishing freak
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ZX10:a Gammal buse.....
:confused: Hur skall man starta d.v.s gaspådrag + choke, endast choke el endast gaspådrag ? Hojen startar nämligen inte korrekt o jag drar ur batteriet på nolltid! Kan det vara något annat? Tips emottages tacksamt

bergeistra skrev:
:confused: Hur skall man starta d.v.s gaspådrag + choke, endast choke el endast gaspådrag ? Hojen startar nämligen inte korrekt o jag drar ur batteriet på nolltid! Kan det vara något annat? Tips emottages tacksamt

Den kanske blivit sur & därmed svårstartad? Testa att göra rent tändstift & luftfilter och kontrollera att bensinpumpen fungerar som den ska.

Min startar snällt men om jag tex ger gaspådrag vid full choke så dör den. Så mitt tips är full choke & ingen gas. Men det beror nog på vad man har för problem med hojen.

bergeistra skrev:
om du säger att du drar ut batteriet på nolltid så kan det kanske va generatorkolen som e slut???

Tidigare var min hoj väldigt svårflörtad vid kall och fuktig väderlek. Den ville aldrig gå igång riktigt, utan matade bara på med startmotor tills batteriet var tomt.

Jag köpte ett nytt batteri och tryckte i, och då blev det andra bullar! Troligen var det inte spänning nog för att ge bra gnista samtidigt som startmotorn gick. Nu startar den på ett knyck varje gång!

Ett bra test kan vara att koppla startkablar från en annan hoj eller bil till motorcykeln, varva på lite och försöka starta samtidigt. Då kan du i alla fall utesluta spänningsproblem med batteriet.

bergeistra skrev:

Min zx-10 behövde mycke knuff från batteriet för att starta, körde alltid med kablar vid uppstart på våren trots att batteriet var fullt laddat. Sen alltid full chock om den inte var riktigt varm, ingen gas.

Tack för alla goda råd, kommer att införskaffa nytt batteri o ev nya kol efter att ha prövat "knepet" med endast choke o ingen gas.

Kolla ventilspelen, det brukar vara en orsak till startproblem.Har haft det på just en zx-10 -88.
(om det inte funkar med ditt nya batteri)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show