Svårstartad yz 250

yz 250

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
YZ 250
Hej !!!

Har renoverar en yz 250 -92 motor och allt fick bra den startade på 5 kicken och gick som ett spjut :)) men nu vill den inte starta bytt stift och kollat tännplattan ( hur ska den vara inställd ) ? den får bränsle och gnista .....hmmm

Tacksam för hjälp

topp eller cylinderfotspackning som är trasig? kan ju vara vatten i vevhuset.
Crallan

Det finns en markering på tändplattan(liknande ett streck), markeringen ska passa mot en liknande på motorblocket.

Är det ingen kompression, kan det ju vara packningen!

Last edited:
finns ett streck på blocket och ett på tändplattan..klockan 9 har jag för mig att dom sitter..har du dålig reedventil så blir dom svårstartade........

Kanske drar hojen tjuvluft och vill inte starta pga för mycket luft och för lite bränsle.

yz 250 skrev:
2550428 reedventil vart sitter den

Tack för alla tips :) ska kolla detta :)
Sitter i insuget mellan motorn och förgasaren i något man brukar kalla insugsplatta. Reedsen kan töjas eller spricka och på så vis täta dåligt. Kan hjälpa att vända på dom för att få bättre komp om dom har sviktat sig. :tummenupp

reedsen= membranen ?

p.g.a att det såg ok så byttes det inte ut ...

Tack alla för inläggen .. kollade upp hojen i ca 3 timmar i går och konstatera att det var krysskilen som krånglar den gnistade vid Armkickning men vid fot så tända den inte alls så bytte jag denna vid många besvär... och den första krysskilen gick av vid start sen bytte jag till reserven med en B8es stift så tände den igång :) har prövar B8EG stift men det verka inte funka ? i.a.f så fick den stå på tomgången i ca 45min så vi får se om den startar i morgon :)

Hare alle sammans Trevlig Helg

yz 250 skrev:
2557553 reedsen= membranen ?

p.g.a att det såg ok så byttes det inte ut ...

Tack alla för inläggen .. kollade upp hojen i ca 3 timmar i går och konstatera att det var krysskilen som krånglar den gnistade vid Armkickning men vid fot så tända den inte alls så bytte jag denna vid många besvär... och den första krysskilen gick av vid start sen bytte jag till reserven med en B8es stift så tände den igång :) har prövar B8EG stift men det verka inte funka ? i.a.f så fick den stå på tomgången i ca 45min så vi får se om den startar i morgon :)

Hare alle sammans Trevlig Helg

Bra att du fick igång den. Tänk på att 2-taktare inte tycker om att stå och gå på låga varv för länge. Finns risk för igensotning och kladdiga tändstift = svårstartad.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT