Svårstartad xr600r

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Den är inte ett helvete att starta, men hur får man den att starta upp direkt? Det sitter elstart på och det tar väl upp till en minut ibland, om man inte ger den lite gas tillsammans med choken, då går den igång rätt snabbt men dör igen om man inte håller den vid liv...Vad är lösningen? Jag antar att det är justering av luftskruven eller kanske bara tomgångsskruven om det finns någon sån, jag är inte så haj på förgasarjustering så det vore apnajs om någon kunde peta mig i rätt riktning! Detta gäller när den är kall, är motorn varm smäller hon igång direkt.:)

1 min ska du inte dra nån startmotor. :näsblod

blev den bara såhär?
soppa relaterat ja.. ev ventiler
sen är det inte normalt att de går o starta en stånka med gas.. ska inte ha nå gas alls..
bara choke..

1 min ska du inte dra nån startmotor. :näsblod

blev den bara såhär?
soppa relaterat ja.. ev ventiler
sen är det inte normalt att de går o starta en stånka med gas.. ska inte ha nå gas alls..
bara choke..

Nä. :gnissla Det tar en minut att dra lite, höra en puff, vänta en stund, dra lite till osv...
Jag köpte den för några månader sen och enligt förra ägaren är den liksom sån.
Nej, det var det jag tänkte på, är ju en jäkla massa snack om att man inte ska ha någon gas och eftersom det just är det som funkar måste väl någon inställning vara lite tokig, eller? Kan pröva med att justera ventilerna, vad mer kan det vara för nåt?

Med elstart är det ingen fara att ge lite gas vid uppstart.
Är choken i ordning?
Vet inte hur knaseriet är skapt på dylika kontraktioner, men ofta går choken i två steg.
Full choke vid kall motor.
Halv choke vid ljummen.
Kan behöva halv choke även vid varm motor.
Annars kan du prova att feta till lågfartskretsen lite.
Sitter antagligen en liten skruv i underkant / framkant på förgasaren.
Skruva innåt=snålare, skruva ut = fetare.
Är det modellen med två förgasare?
Sämre konstruktion!
Skall dock gå att få att funka hyfsat.
Se till att skruva på rätt gasare bara!

Med elstart är det ingen fara att ge lite gas vid uppstart.
Är choken i ordning?
Vet inte hur knaseriet är skapt på dylika kontraktioner, men ofta går choken i två steg.
Full choke vid kall motor.
Halv choke vid ljummen.
Kan behöva halv choke även vid varm motor.
Sitter antagligen en liten skruv i underkant / framkant på förgasaren.
Skruva innåt=snålare, skruva ut = fetare.
Är det modellen med två förgasare?
Sämre konstruktion!
Skall dock gå att få att funka hyfsat.
Se till att skruva på rätt gasare bara!

Choken funkar nog bra, har alltid den på vid kallstart, annars går det inte alls. Brukar aldrig behövas på varm motor, då går det hur enkelt som helst...
Allright, det får bli min första åtgärd, att skruva ut den dära lågfartsskruven nåt fjärdedels varv.
Nope, enkel flatslideförgasare på den här.
Bara för att jag blev nyfiken, gör förgasarna olika saker på modellen med två stycken? Eftersom du sa att jag skulle hålla mig till rätt liksom.:va

Funkar som en tvåportare.
Ena sköter tomgång och upp till halv eller trekvarts gas, sedan går andra in och stöttar.
Hoppas att du förstår.

När justerades ventilerna på din skapelse? Sista tre topplocken jag pysslat med hare varit "svårtstartade" - och inte undra på, den värsta toppen var insugsventilerna allt från 23-26 mm "stora" mot originalventilernas 27 mm. Dvs våldsamt ohemult slut/slitna/paja.

....Sitter antagligen en liten skruv i underkant / framkant på förgasaren.
Skruva innåt=snålare, skruva ut = fetare.....
!

Jag vet inte om en dylik hoj har ngt annat system, men de luftskruvar jag skruvat på rikar blandningen när man skruvar in dem och magrar den när man skruvar ut dem.

En bra vedbodtrimmarmetod att ställa luftskruven på enförgasarhojar är att med varm motor och ngt uppställd tomgång (ca 1000 rpm) skruva in luftskruven tills motorn börjar sacka pga av för rik blandning, sedan skruvar man ut luftskruven tills motorn ånyo börjar sacka av för mager blandning. Sedan så ställer man luftskruven i det läge som ligger mittemellan dessa ändlägen.Det brukar vara optimalt.

Sedan ställer man in rätt tomgångsvarvtal med tomgångsskruven.

/J

Off Topic :

Är det inte Xr600L som har elstart ?

Vilken årsmodell är det på cyklen ?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu