Svårstartad Rgv

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
ÄR i visst behov av assistans med ett litet huvudbry. :död

har en Rgv 250 -93 som inte är så värst morgonpigg om uttrycket tillåts.

Om man dödar motorn med tändningen på kvällen och inte med dödarn så är den nästan omöjlig att få igång på morgonen efter.

med dödaren är det inga problem.. oftast...

Stift och gnista är helt reko, tändkablar helt reko med men höger cylinder verkar inte få in soppan riktigt.
Allt är okej när man väl jobbat igång den och höger cylinder kör på som den ska.

Har kikat om den tjuvat luft vid insuget och haft den på tomgång och kört på med startgas runtomkring. men varven håller sig som vanligt.

alla svar bejakas!

skämt åsido. är tacksam för svar av mer intelligenta människor.. (även mindre intelligenta med) :)

Red skrev:
Om man dödar motorn med tändningen på kvällen och inte med dödarn så är den nästan omöjlig att få igång på morgonen efter.
Jag tillhör nog dom mindre intelligenta personerna för jag fattar inte vad det är för skilnad på dödaren och att slå av tändningen :va
Båda två stänger väll av tändningen (alltså "stoppar" gnistan till stiften) eller???

Hmm, hur nya är kolvar och kolvringar på den? Lite svårstartat kan den ju bli om ringarna inte tätar riktigt. Att det skulle vara nån skillnad på dödaren och nyckeln tycker jag oxo låter skumt. Hur kan det va så? :va

Går hojen som vanligt när den väl går, även vid fullgas? Om inte, så borde du ju titta till förgasaren på den burk som du misstänker får dåligt med soppa.

Hoppas du får ordning på det hela! :tummenupp

nu e jag inte så hemma på tvåtakts..

men kan det vara så att tändningen stänger ALLT elektriskt, medeans dödarknappen stänger ström till tändspolen och det fortfarande ger power till bensinpump. dvs att hojen blir sur.

eller det kanske inte ens finns el. bensinpump. ? e ju ingen mek. :hihi

Börja med att mäta upp sekundärlindningen på tändspolen, alltså mellan tändhatt och jord. Ska vara 15-20 kohm. Bägge mina tändhattar var slut, även om det fanns gnista. De går att ta isär och sätta ihop utan att förstöra något. Innanför gummit sitter ett grafitmotstånd och en liten fjäder som kan rosta sönder. Hattarna finns att köpa lösa, 33510-20A00 och kostar 174.00 + moms.

Om hojen har stått stilla en längre tid kan det bildas en grön beläggning i förgasarna som effektivt sätter igen munstycken och även kan få flottörnålen att kärva. RGV:n har 4 bränslemunstycken i var förgasare, (och 2 luftmunstycken). Enkelt att rengöra. Av med förgasarna, öppna flottörhuset, skruva ur bränslemunstyckena och lägg i outspädd Kalkosan. 10 minuter räcker. Flottörhuset går fint att göra rent med Kalkosan och tops.

BT

Klart skumt det här med att det är skillnad på om du stänger av med nyckel vs dödare...

Greppar efter halmstrån, men kan något hända med avgasportarna? Typ att servomotorn får spelet och öppnar fullt om du stänger av med nyckel? Nyckeln bryter ju allt, medans med dödare så har du ström till "kringsystemen" som t.ex. lampor, servomotor etc.

Grävde lite i gamla kvarlevor från Carins (Watsons) RGV 250 tid. Hittade lite stuff i fuggarna som kanske också skulle kunna hitta på lite hyss. Se bifogade filer.

/J

Bifogat

• page13.GIF
    page13.GIF
    27 KB · Visningar: 72
  • M wiring.gif
    M wiring.gif
    108.6 KB · Visningar: 65
Kolla tändningslåset. På en RGV jag hade var tändningslåset glappt, och gav upphov till allehanda driftstörningar.

På min RD 350 från 85 kan jag stänga av tändningen "litegrann" så att säga. Om jag bara vrider lite lite på den så dör lyse, varvräknare mm., allt utom motorn. Vet inte om det kan vara till nån hjälp, men det kanske är nåt skumt med ditt tändningslås.

Tycker med att det är riktigt psycho ang dödaren eller tändingen.
Fast det funkar än så länge :)

Tackar för alla svar. Om ni ursäktar så har jag lite prylar att kika upp ett tag framöver. :rolleyes:

Men återkommer förhoppningsvis med positiva besked..

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...