svårstartad rg 125!

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Petie's Problemtråd!

Hejsan.
Har en RG 125 F (nya modellen) som brukar vara något envis med att inte starta när den är kall. Dock så startar den direkt när jag rullar igång den.
Jag skulle inte tro att det är batteriet, för att det dels är nyladdat och sedan funkar all annan strömbegärande utrustning på hojen såsom blinkers osv.
Startmotorn bör det inte heller vara för den drar runt i motorn som den ska och verkar inte "seg" på något sett.

Det jag funderat på är om det kan vara att startmotorn tar åt sig för mycket ström så att den inte vill tända samtidigt som startmotorn rullar.
Någon som har nån idé till hur jag kan gå tillväga?

Tack!/Petie
 
Last edited:
Går startmotorn runt som vanligt? har du testat att gasa medan du drar runt startmotorn? du glömmer inte choken? kollat att avgasröret sitter som det ska från cylindern? kollat att förgasaren inte tar tjuvluft? kollat att bensinkranen ger ifrån sig bensin?
 
Går startmotorn runt som vanligt? har du testat att gasa medan du drar runt startmotorn? du glömmer inte choken? kollat att avgasröret sitter som det ska från cylindern? kollat att förgasaren inte tar tjuvluft? kollat att bensinkranen ger ifrån sig bensin?

har kollat allt utom att avgasröret sitter fel, men det är inte så att den inte startar alls, för jag kan rulla igång den och då startar den direkt.
 
har kollat allt utom att avgasröret sitter fel, men det är inte så att den inte startar alls, för jag kan rulla igång den och då startar den direkt.

Hade en gammal TZR125, hur enkel som helst att rulla igång, men den ville inte gå i gång på kicken om den inte var varm, visade sig att avgasröret satt dåligt (inte riktigt inskruvad plus att den saknade packning). Värt att kolla :tummenupp
 
Hade en gammal TZR125, hur enkel som helst att rulla igång, men den ville inte gå i gång på kicken om den inte var varm, visade sig att avgasröret satt dåligt (inte riktigt inskruvad plus att den saknade packning). Värt att kolla :tummenupp

Jo det kan det väl vara värt att göra ^^
Men om nu avgasröret satt fel, skulle inte hojen gå sämre då också?
För prestandamässigt går den fruktansvärt bra liksom alla andra RG 125or
 
Jo det kan det väl vara värt att göra ^^
Men om nu avgasröret satt fel, skulle inte hojen gå sämre då också?
För prestandamässigt går den fruktansvärt bra liksom alla andra RG 125or

Tja min gamla hoj mådde lika bra när avgasröret satt dåligt som när det satt som det skulle vid körning, tror att påverkan avgörs hur dåligt röret sitter och även vad som gör att det sitter dåligt (dåligt fastskruvat, saknar packning, gängpaj etc) men jag är inte tvärsäker.
 
Tja min gamla hoj mådde lika bra när avgasröret satt dåligt som när det satt som det skulle vid körning, tror att påverkan avgörs hur dåligt röret sitter och även vad som gör att det sitter dåligt (dåligt fastskruvat, saknar packning, gängpaj etc) men jag är inte tvärsäker.

Tjo, tror att detta kan vara felet. :tummenupp För har snackat med förra ägaren och han sa att det hade läckt olja ut ur det och att det såg ut som om det inte satt helt tätt (Skarp92 @ sportoj).
Men bara för att försäkra mig, hade din samma symptom som min? Alltså att den vägrade tända när startmotorn var igång.:va
 
Sorry för dubbelpost.
Anyway, har vart o kollat med avgasröret och det. Men inget satt fel, tog till och med loss det för att kolla säkert, men inget fel där heller.

Pappa har nu fått för sig att det är startmotorn som tar all ström så att den inte har tillräckligt med ström till att tända.
Nån som vet hur jag ska bära mig åt?:va
 
Skruva loss tändstiftet och sätt det mot motorn (jordning). Kör sedan med elmotorn och kolla om det finns gnista
 
Gnistan går väl inte på batteriet, den tar väl sin ström direkt från "tändplattan" eller va de heter som agerar generator. Du kan i princip ta bort ditt batteri och sedan rulla igång hojen så ska de funka lika bra ;) Så brukar de iaf vara.
 
Gnistan går väl inte på batteriet, den tar väl sin ström direkt från "tändplattan" eller va de heter som agerar generator. Du kan i princip ta bort ditt batteri och sedan rulla igång hojen så ska de funka lika bra ;) Så brukar de iaf vara.

Självklart :tummenupp
 
Gnistan går väl inte på batteriet, den tar väl sin ström direkt från "tändplattan" eller va de heter som agerar generator. Du kan i princip ta bort ditt batteri och sedan rulla igång hojen så ska de funka lika bra ;) Så brukar de iaf vara.


Men vad kan det då vara? Om det inte är batteriet, så är det generatorn som inte fungerar som den ska, eller hur menar ni? Och hur ska jag bära mig åt nu? ;/
 
Men vad kan det då vara? Om det inte är batteriet, så är det generatorn som inte fungerar som den ska, eller hur menar ni? Och hur ska jag bära mig åt nu? ;/

Generatorn genererar el till batteriet och tändplatta/svänghjul genererar el till tändningen. Och eftersom du får igång den när du springer i gång den så alstrar tändplattan tillräckligt med ström.

Det kanske blir kortslutning någonstans när du slår på elstarten :va


EDIT: Kollat om du har någon gnista när du kör med startmotorn än?
 
Last edited:
Batteriet kan ju vara kasst eftersom den inte orkar med elstarten
Har du mätt hur många volt det ligger på?
 
Batteriet kan ju vara kasst eftersom den inte orkar med elstarten
Har du mätt hur många volt det ligger på?

Kan vara så, fast det är inte så att startmotorn "segar" på nåt sätt, utan rullar på som den ska. Fast må hända, är ju ett biltema batteri :p
Fast har ändå hört att de ska vara rätt bra, fast det kanske ger med sig efter något år?:va
 
Kan vara så, fast det är inte så att startmotorn "segar" på nåt sätt, utan rullar på som den ska. Fast må hända, är ju ett biltema batteri :p
Fast har ändå hört att de ska vara rätt bra, fast det kanske ger med sig efter något år?:va

Alla batterier kan ju ge upp efter en tid, har du eller känner du någon med en voltmeter så tycker jag du ska mäta spänningen på batteriet!
 
Alla batterier kan ju ge upp efter en tid, har du eller känner du någon med en voltmeter så tycker jag du ska mäta spänningen på batteriet!
Mät spänningen när du trycker in elstarten, bör ligga runt 12-13v då - dvs inte dippa ner för mycket, det är ointressant vad den ligger på i viloläge...
 
Mät spänningen när du trycker in elstarten, bör ligga runt 12-13v då - dvs inte dippa ner för mycket, det är ointressant vad den ligger på i viloläge...

Mäter man spänningen i viloläge ser man ju om batteriet är friskt, så helt ointressant är det väl inte? :confused:
 
Mäter man spänningen i viloläge ser man ju om batteriet är friskt, så helt ointressant är det väl inte? :confused:
Okej, totalt ointressant är det inte. Men egentligen har det ingen relevans mer än att du ser att den har tillräckligt med spänning i vila, och vad har du för nytta av det när det gäller elstarten?
Många batterier som har sett sin livstid visar bra värden i vila, men totalt undermåliga sådana under stress. Alltså kan du sällan avgöra om ett batteri är friskt utifrån värdet du får om du enbart mäter det i viloläget.
 
Okej, totalt ointressant är det inte. Men egentligen har det ingen relevans mer än att du ser att den har tillräckligt med spänning i vila, och vad har du för nytta av det när det gäller elstarten?
Många batterier som har sett sin livstid visar bra värden i vila, men totalt undermåliga sådana under stress. Alltså kan du sällan avgöra om ett batteri är friskt utifrån värdet du får om du enbart mäter det i viloläget.

Ett helt korrekt svar ang batteriet. När det belastas så blir det ett spänningsfall. Är då batteriet dåligt så finns det ingen kraft kvar till tändningen. Mät batteriet under belastning!
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top