Svårstartad Ninja efter 2års vila

ulkman

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Ninja
Igår var det dags att starta motorn på mitt vinterprojekt, men det gick inte riktigt som jag ville.

Hojen är en Kawasaki ZX9R från 98 som har stått sen 2004. Inte förvånad att den gick dåligt men nu behöver jag lite tips. Hör sökt här i forumet och hittat en del nyttigt.

Jag startade hojen med en tratt istället för tank, svårt att komma åt och se prylarna med tanken på. Jag antar att den lilla slangen till tanken bara är där för andningens skull. (den går inte till bränslekranen)

Efter några sekunders gnagande på stortmotorn och en del soppa startade hojen. Den gick i en halvminut innan varvet sjönk långsamt tills den dog. Ut med choken och den startar igen men, ojämnt varv och blödder. Tänder dåligt och låter som den går på tre burkar, alla avgasrören blev varma i samma takt iaf.
Den fick stå och gå såhär tills den blev varm, men så fort man rör choken dör hojen. Skruvade upp tomgången släppte chocken, då går den men låter ännu värre, i det här läget dör den vid minst gaspådrag.

Ut med choken igen, då kan man varva lite men för varje drag på gasen går den sämre och dör tillslut.

Så nu behöver jag alltså lite tips inför nästa försök!
 
Hade liknande problem med min ZX6a efter att den hade stått still ett år efter en vurpa.

Ta o lossa hela förgasarbryggan, töm dom på soppa. öppna flottörhusen och skruva ur munstyckena. Dom lär vara skitiga o geggiga nått jävulskt!
Tror helt klart på förgasarproblem. Och även om du inte har skruvat förgasare innan så ska det inte vara nån fara. Det är ganska tydligt hur saker hänger ihop om du tar det en bit i taget...
 
Tack för tipset! Ska prova.

Tror också på förgasar trubbel. Eller knas med nån vakuum-slang. Finns det nåt bra sätt att rengöra förgasarna mer utan att ta isär dom in i minsta del? Nåt lösningsmedel som är skonsamt mot backningarna sen blåsa rent med luft eller liknande?

Har skruvat förgasare tidigare på min gammel-kawa från 83, då plockade jag ner dom helt och gjorde rent som du sa. Många småprylar att hålla reda på.

Fler tips är välkomna!
 
Du kan ju börja med att göra en fuskis och bara dränera förgasarna först. Det gör du med de sma insexskruvarna i botten pa varje flottörhus.

Passa pa och byt tändstift ocksa innan du startar igen. Det kan göra susen.

Jag hade liknande problem pa en gammal GPZ 900 och gjorde detta. Sedan funkade den felfritt igen.

Funkar inte det sa är det nog att ta upp hela förgasarna som gäller.
 
Hade du provat med tanken på?

Kan väla bli lite vajsing om de kommer in luft o sådär..
Nå slang som torkat ihop o sprucke litegran under förvaringen?
 
sitter de ingen soppa pump på den då? inkopplad?
vaccum slang som sagts?
 
Tack för tipsen grabbar! Och fler är välkomna!

Japp det är soppa-pump på den, är säker på att den är kopplad till sitt relä iaf. Ska mäta lite på den, relät grenar ut till en hel del prylar mycket möjligt att den saknar signal från tändstift eller start-knapp.

Som allt annat ser slangarna som nya ut på hojen, mjuka och utan synliga sprickor. Ska prova med startgas, tor inte på en sprucken slang, troligare en slang jag glömt att koppla i:)

Nästa gång jag ska till verkstan:

Rengöra förgasarna
Mäta elen till pumpen
Kolla slangarna med öga och startgas
Och på med tanken
Och....
 
Precis just den Kawasakin är väldigt snålt ställd från fabrik.

Är din en fulleffektare ? 144hp ?
Ibland glömmer ägarna att montera i större munstycke när dom byter till fulleffektstrottlarna.
 
Tack för tipsen grabbar! Och fler är välkomna!

Japp det är soppa-pump på den, är säker på att den är kopplad till sitt relä iaf. Ska mäta lite på den, relät grenar ut till en hel del prylar mycket möjligt att den saknar signal från tändstift eller start-knapp.

Som allt annat ser slangarna som nya ut på hojen, mjuka och utan synliga sprickor. Ska prova med startgas, tor inte på en sprucken slang, troligare en slang jag glömt att koppla i:)

Nästa gång jag ska till verkstan:

Rengöra förgasarna
Mäta elen till pumpen
Kolla slangarna med öga och startgas
Och på med tanken
Och....
'

soppatorsk? reserven?
räcker nog att dränera gasarna o kolla flottörerna
pumpen funkar, den startar ju om än ett litet tag, hörs den? inget fel på pumpen
startgas är bra, torrsprickor är ovanligt på såpass ny hoj, du har nog mer glömt att trycka på nån slang
töm tanken på all gammal sås INNAN du sätter den på hojen, sen i med NY sås
utöver detta skulle du kanske sätta i nya stift o göra rent luftfiltret och framförallt kolla så inte choken hängt sej, reglaget är trögt i normala fall, har den dessutom stått i några år så blir den ju ännu trögare lycka till.
 
Japp det är full effekt, sitter dyno jet på.

Har inte provat med soppatanken på, körde med en slang+tratt rakt till pumpen. Sög i sig massor av bensin, det som en gång var bensin i förgasarna är nog lite klet och skit nu. Ska skruva av bryggen och rengöra lite lätt.

Svårt att höra pumpen, sitter en supertrapp dämpare på och rummet jag gasar i är ganska litet. Inget surr när man vrider om nyckeln. Klarar förgasarna att suga soppa nog för tomgången om pumpen är trasig?

Det sitter helt nya stift i, ska göra rent dom till nästa start. Helt nytt luftfilter sitter också på. Choken har inte hängt sig, lite därför jag körde med tratt istället för tank, jag ville se chok, gasvajer, slangar pump och så vidare.

Skruvandet är ju inte så svårt men det här med att felsöka är bland det suraste som finns. Jag blir förbannad så fort jag inte vet vad som är fel, nu ska jag försöka kolla och fixa så mycket prylar jag kan innan nästa uppstart.

Finns det ingen dum sak som är vanligt att missa på just kawasaki? Nån liten slang som är lätt att missa eller liknande?

Synd att kylan kom nu, har lite klen värma i verkstan. burrrr..

Tack!
 
Har den stått så länge utan att förknasarna tömdes och rengjordes vid avställningen måste du fixa det nu. Det kommer du inte undan.
 
Japp det är full effekt, sitter dyno jet på.
Dyno jet har jag hört är no no pa Kawasaki.:ajjabajja De förstör emusionsrören med taskig motorgang som följd. Kan inte exakt vad som händer men det är inte bra. Har du originalgrejorna kvar sa skulle det vara värt ett försök att byta till dessa och se hur cykeln gar?

Sök pa forumet om dynojet kit sa kan du fa mycket information om hur obra det anses vara av de som skruvar en hel del.

Var det du som ställde av cykeln för tva ar sedan? Kommer du ihag i sa fall hur den gick? Om inte har du pratat med den som ställde av den om orsaken varför?


Svårt att höra pumpen, sitter en supertrapp dämpare på och rummet jag gasar i är ganska litet. Inget surr när man vrider om nyckeln. Klarar förgasarna att suga soppa nog för tomgången om pumpen är trasig?

Det later inget speciellt av pumpen pa en ZX-9.
 
Last edited:
Sådär nu går den som den ska! Iaf när den står still, bra sugen men vågar inte provköra den ute i snön:) . Fan vilken lättnad!

Bra tomgång, reagerar snabbt som tusan på gas, sjunker sen i lagom takt. Och vilket ljud alltså! Mmmmm

Inte konstigt att den gick dåligt. Förgasar kopparna och alla munstycken var fulkomligt igenkladdade av gamla avlagringar. Alla småprylar åkte i varsitt bad med lacknafta sen petade jag ut all skit som satt kvar med koppartråd från elkablar.

Förvånad över hur lätt det var, ett par timmars jobb, inga problem alls. var svårare att göra samma sak på min gammel-kawa från 83!

Tack för alla tips!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top