svårstartad minigixxer

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
Hej!

Håller på att plocka isär min gsxr 400... Anledningen är att den var svårstartad i slutet av säsongen. Startmotorn går runt bra, tändstiften är nya. Trorts de var jag tvungen att köra igång den med startgas vissa gånger (då det var rätt kalt)

Anar att det kan vara lite skit i nån av förgasarna (finns två stycken). Är dock inte så väldigt kunnig på det här området

Nån som har erfarenhet av sånt här med sin gixxer (äldre årsmoddel, min är en 87:a) ???

Sen är det en liten grej till. Bakstötdämparen "gnisslar" väldigt. Har försökt smörja lite med 5-56 men det har inte hjälpt!

Skulle verkligen uppskatta några sköna svar!!!!

gixxer

Lingonpoeten skrev:
Hej!

Håller på att plocka isär min gsxr 400... Anledningen är att den var svårstartad i slutet av säsongen. Startmotorn går runt bra, tändstiften är nya. Trorts de var jag tvungen att köra igång den med startgas vissa gånger (då det var rätt kalt)

Anar att det kan vara lite skit i nån av förgasarna (finns två stycken). Är dock inte så väldigt kunnig på det här området

Nån som har erfarenhet av sånt här med sin gixxer (äldre årsmoddel, min är en 87:a) ???

Sen är det en liten grej till. Bakstötdämparen "gnisslar" väldigt. Har försökt smörja lite med 5-56 men det har inte hjälpt!

kolla ventilerna där har du felet tror jag

Bifogat

• image8.jpg
    image8.jpg
    6.5 KB · Visningar: 29
Min var lika dan, det visade sig att den var väldigt kinkig på tändstift. Enbart orginal funkade. Med nåt annat startade den inte.

Läs i instruktionsboken, det fanns två olika stift att välja på och testa bägge. Tyvärr så kommer jag ej ihåg stiftens typ men Kenta eller speedabuser (han har min gamla) här på forumet borde kunna hjälpa.

Svårstartad!

Lingonpoeten skrev:
Hej!

Hej
För att veta lite om konditionen i motorn så gör ett komp prov.
Så vet du hur täta cylindrarna är.
Ryker din hoj mycket grått så behövs nog ventiltätningarna bytas.
Kolla skicket på dina tändkablar o tändhattar så dom är ok.
Du kan mäta motståndet i dom så det överänsstämmer mot tillverk rek.
Kolla så det inte börjat rosta på anslutningar på tändspolarna.
Mät även motståndet i dom mot tillverk rek.
För att kunna veta vad som ska va vad så kan du behöva en Haynes manual. Går att beställa från ROFFES.
Jag tycker att du oavsett ska ta isär o rengöra förgasarna. Även om det inte är det som är det direkta felet, så behövs dom rengöras imellanåt. Blåsa rent munstycken tömma dom på gammal bensin som stått i månader o bildat beläggningar som ger försämrad prestanda.
Passa även på att kolla så flottörens avstånd är ok..
Så att flottörventilen stänger vid rätt tillfälle.
Man mäter från kanten på flottörhuset mot flottören med ett skjutmått.
Detta är viktigt för att förgasarna ska arbeta rätt.
Annars kan förgasaren flöda m.m.
Kolla allmänt så allt är ok.
Att nålarna har samma höjd, fjädrarnas kondition, m.m.
Synka även förgasarna för att båda skall arbeta lika mot varandra.
Smörj även upp vajrana m.m.
Så känns hojen snart som ny...
Lycka till
/Arcon

Arcon skrev:
Hej
För att veta lite om konditionen i motorn så gör ett komp prov.
Så vet du hur täta cylindrarna är.
Ryker din hoj mycket grått så behövs nog ventiltätningarna bytas.
Kolla skicket på dina tändkablar o tändhattar så dom är ok.
Du kan mäta motståndet i dom så det överänsstämmer mot tillverk rek.
Kolla så det inte börjat rosta på anslutningar på tändspolarna.
Mät även motståndet i dom mot tillverk rek.
För att kunna veta vad som ska va vad så kan du behöva en Haynes manual. Går att beställa från ROFFES.
Jag tycker att du oavsett ska ta isär o rengöra förgasarna. Även om det inte är det som är det direkta felet, så behövs dom rengöras imellanåt. Blåsa rent munstycken tömma dom på gammal bensin som stått i månader o bildat beläggningar som ger försämrad prestanda.
Passa även på att kolla så flottörens avstånd är ok..
Så att flottörventilen stänger vid rätt tillfälle.
Man mäter från kanten på flottörhuset mot flottören med ett skjutmått.
Detta är viktigt för att förgasarna ska arbeta rätt.
Annars kan förgasaren flöda m.m.
Kolla allmänt så allt är ok.
Att nålarna har samma höjd, fjädrarnas kondition, m.m.
Synka även förgasarna för att båda skall arbeta lika mot varandra.
Smörj även upp vajrana m.m.
Så känns hojen snart som ny...
Lycka till
/Arcon

Tack för alla grymma svar! Har försökt få tag på en manual... går ej! Fungerar kanske med en till 750?

Hej

Om det är så att din cykel är svårstartad men lätt går igång på startgas och sen funkar, så skall du kolla upp de små små flödeskanaler som finns i förgasaren som aktiveras när du chokar.

Dessa är hysteriskt tunna och där sätter sig lätt avlagringar och ger typproblemet att man får köra väldigt länge på startmotorn innan motorn går igång.

Hittar du inget annat uppenbart fel är detta väl värt att kolla upp, jag har själv ställts inför detta problem på en sån här cykel.

Det sitter väl två smörjnipplar på enkeldämparlänkaget? Fyll dessa med fett till att börja med.

Last edited:
Lord Melchet skrev:
Hej

Om det är så att din cykel är svårstartad men lätt går igång på startgas och sen funkar, så skall du kolla upp de små små flödeskanaler som finns i förgasaren som aktiveras när du chokar.

Dessa är hysteriskt tunna och där sätter sig lätt avlagringar och ger typproblemet att man får köra väldigt länge på startmotorn innan motorn går igång.

Hittar du inget annat uppenbart fel är detta väl värt att kolla upp, jag har själv ställts inför detta problem på en sån här cykel.

Det sitter väl två smörjnipplar på enkeldämparlänkaget? Fyll dessa med fett till att börja med.

Precis så är det! Den går enkelt igång med startgas, tar ett litet tag innan den blir varm och sen funkar den kanon. Ska kolla det, innan jag byter tändstift osv...

Lord Melchet skrev:
Hej

Kollade chocke-kanalerna, men dom var helt rena, liksom hela förgasaren... Trodde verkligen att det var de som var felet :va

Kollade dessutom tändstiften, dom verkar bra...
Fundera gärna vidare med mig! :tummenupp
Uppskattar verkligen all hjälp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP