svårstartad minigixxer!

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
Hej! :tomten

Håller på att plocka isär min gsxr 400... Anledningen är att den var svårstartad i slutet av säsongen. Startmotorn går runt bra, tändstiften är nya. Trorts de var jag tvungen att köra igång den med startgas vissa gånger (då det var rätt kalt)

Anar att det kan vara lite skit i nån av förgasarna (finns två stycken). Är dock inte så väldigt kunnig på det här området :huvet

Nån som har erfarenhet av sånt här med sin gixxer (äldre årsmoddel, min är en 87:a) ???

Sen är det en liten grej till. Bakstötdämparen "gnisslar" väldigt. Har försökt smörja lite med 5-56 men det har inte hjälpt! :gnissla

Skulle verkligen uppskatta några sköna svar!!!!

Har du kollat ventilspelet. Många äldre kawor visar samma symtom när ventilspelet blivit för litet (inget alls). En rengöring/synkning av förgasarna är ju heller inte fel.

Du får nog riva isär svingen om du ska få bort gnisslet, kanske byta några packboxar/lager.

hp skrev:
Har du kollat ventilspelet. Många äldre kawor visar samma symtom när ventilspelet blivit för litet (inget alls). En rengöring/synkning av förgasarna är ju heller inte fel.

kan vara det kanske... men det funkar ju bra när det väl blivit varm...även om det ibland krävs lite startgas.

Det skadar ju inte att kolla, om det finns spel kan ju detta uteslutas i alla fall och man kan koncentrera sig på andra åtgärder. Jag tror på dålig kompression eller förgasarfel. (choken kanske)

Tjena! Hade en gixxer 400 som också hade lite startproblem. Testa med att ta bort motsånden i tändhattarna (bara att skruva isär) och byt ut resistorstiften till ett par vanliga. En förgasarsynk samt rengöring kanske också är på sin plats! Övriga tips är att titta över tändspolar och kablar krånglar ofta på -87:orna samt isolera CDI-boxen (plasten på kretskortet har en tendens till att krackilera kallt klimat, fukt och elektronik går inte ihop).
Gnisslet i svingen beror troligtvis på det underdimensionerade ledlagret i länkaget (det lager som sitter underst). Byt ut det eller om det inte glappar räcker det att rengöra och fetta in med VATTENFAST fett, typ propelleraxelfett som finns till båtar.
lycka till!!

MattzzoN skrev:
Tjena! Hade en gixxer 400 som också hade lite startproblem. Testa med att ta bort motsånden i tändhattarna (bara att skruva isär) och byt ut resistorstiften till ett par vanliga. En förgasarsynk samt rengöring kanske också är på sin plats! Övriga tips är att titta över tändspolar och kablar krånglar ofta på -87:orna samt isolera CDI-boxen (plasten på kretskortet har en tendens till att krackilera kallt klimat, fukt och elektronik går inte ihop).
Gnisslet i svingen beror troligtvis på det underdimensionerade ledlagret i länkaget (det lager som sitter underst). Byt ut det eller om det inte glappar räcker det att rengöra och fetta in med VATTENFAST fett, typ propelleraxelfett som finns till båtar.
lycka till!!

vilken kille! Ska kolla detta! Kanon med insatta guys! :tummenupp
Hur isolerar man cdi-boxen och hur vet man om det behövs?

/mattias

Du kan ta isär cdi-boxen det är bara att lyfta av locket. Då ser du krets kortet och på kortet ligger en tunn film av elektronikplast, med stigande ålder blir plasten skör och spricker (kass kvalité) då ligger kretsarna "blottade" och när det är kallt kan det bildas kondes. Det du kan göra är att försöka titta efter med förstoringsglas och leta efter sprickor. Hittar du sprickor får du spreja på några lager elektronikplast (finns på ex. elektronik eller bilaffärer). Alternativ 2 är att slå in cdi-boxen i någon tjock seg plast (typ. byggplast) s att det blir lufttätt.

Nu ska inte jag lägga mig i hur du mekar med din hoj men jag hade nog kollat "det vanliga" innan jag river isär CDI-boxar och dylikt.

hp skrev:
Nu ska inte jag lägga mig i hur du mekar med din hoj men jag hade nog kollat "det vanliga" innan jag river isär CDI-boxar och dylikt.

Du har nog aldrig mekat gsxr400. Att kolla cdi-boxen tar 5 min, av med sadel och två skruvar till boxen. Ventiler, förgasare etc. = många timmars jobb pga. minimalt med urymme = riva hela hojen + att jag vet att det är ett vanligt fel på just den hojen som flera jag pratat haft.

MattzzoN skrev:
Du har nog aldrig mekat gsxr400. Att kolla cdi-boxen tar 5 min, av med sadel och två skruvar till boxen. Ventiler, förgasare etc. = många timmars jobb pga. minimalt med urymme = riva hela hojen + att jag vet att det är ett vanligt fel på just den hojen som flera jag pratat haft.

Låter bra! Men om det visar sig att det är sprickor i plastlagret, är det bara att spreja på lite "plast" eller behöver man mecka nått med kretsarna och sånt - kan verkligen inget om det där...

Vad kallades sprayen? Kan man köpa på tex biltema?

var det en 87 (86:a) du hade också...

jag hade en 87:a, krånglade ibland när det var kallt eller fuktigt ute. Sprayen heter elektronikspray, som man sprayar på kretskort å likn. Att ge sig på och pilla i kretsarna är inte att rekomendera. OBS detta är bara EN tänkbar felkälla, men jag tror att det är något elektriskt i allafall, eftersom felet uppkomm när det va kallt, eller är den svårstartad även när den stått inomhus?
Du kan testa med att lägga boxen i frysen en timma och se om felet upkommer.
Om det ser bra ut tycker jag du ska ge dig på tändhattarna och kablarna.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park