Svårstartad ktm sx 85.

Bentys

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2022
Hoj
KTM sx 85
Hej, min ktm sx 85 är väldigt svårstartad när man kickar igång den, men när man rullstartar så startar den direkt och går som en pärla. Kolven har gått cirka 40 timmar och jag har kört ganska lugnt. Jag har tagit bort topplocket och cylindern, cylindern är svart av sot på båda sidorna av utloppet, kan detta tyda på att kolvringen är slut? Dessutom är kolven svart av sot på vissa ställen (se bilder) och kolvringen är inte vass på vissa ställen men på vissa ställen känns den vass. Testat att byta till ett nytt tändstift utan resultat.
Jag undrar vad det kan bero på, att den är svårstartad och behöver hjälp! Tackar för svar på förhand. :)
 

Bifogat

  • 20221029_113126.jpg
    20221029_113126.jpg
    1.5 MB · Visningar: 49
  • ktm.jpg
    ktm.jpg
    1.5 MB · Visningar: 48
  • ktmm.jpg
    ktmm.jpg
    2.1 MB · Visningar: 48
  • 20221027_174351.jpg
    20221027_174351.jpg
    1.7 MB · Visningar: 48

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Om den har batteri så kanske det är kass. Hade en RD 125 som inte gick att kicka igång med urladdat batteri.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej, min ktm sx 85 är väldigt svårstartad när man kickar igång den, men när man rullstartar så startar den direkt och går som en pärla. Kolven har gått cirka 40 timmar och jag har kört ganska lugnt. Jag har tagit bort topplocket och cylindern, cylindern är svart av sot på båda sidorna av utloppet, kan detta tyda på att kolvringen är slut? Dessutom är kolven svart av sot på vissa ställen (se bilder) och kolvringen är inte vass på vissa ställen men på vissa ställen känns den vass. Testat att byta till ett nytt tändstift utan resultat.
Jag undrar vad det kan bero på, att den är svårstartad och behöver hjälp! Tackar för svar på förhand. :)
Enligt manualen är det kolvbyte efter 20h och motorrenovering efter 40h.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Cylindern är i dåligt skick så den har slitit ut kolven i förtid. Kolven och ringarna är enormt sliten. Komptrycksförlusten gör att den är svårstartad.
Jag skulle rek ny Nikasil av cylinder och i med ny kolv för då kan du köra 70 timmar om du inte ligger på full mutter hela tiden då gäller 20-50 timmars intervall.
Om du bara byter kolv så kommer den gå max 10-20 timmar innan den ser lika hemsk ut och blir svårstartad.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Med tanke på revorna i cyl så när gjorde du rent luftfiltret. Lämpligt är 2 timmars körning mellan rengöring av filter.

Du har fått smuts/grus genom filtret då blir reed ventilen blad blästrade o läcker.

Din Reed ventil skall väll ha blad byte rätt ofta om jag minns rätt.

Så boost har rätt cyl är översliten o behöver nikasilas om annars är det bortkastade pengar att byta kolv.

Med renovering så skall väll motorn klyvas o ramlager samt vevstaken bytas.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om reedventilerna är hela så behöver man inte byta dem, de kan tom få glipa lite mot reedkorgen. De enda som händer om bladen tappar spänst är att man får bättre bottendrag på bekostnad av effekt på höga varv. Reedblad brukar hålla många timmar ber på vilken sort man satt i,org blad kan hålla 200tim.,
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du har redan fått svaren. Den cylindern behöver åtgärdas (ny nikasilbehandling), eller allra minst honas, dock tveksamt om det kommer gå. Ny kolv löser inget här och det är förklaringen till att den är svårtstartad. Jag gissar att den cylindern har minst 150 timmar på sig och gått rätt hårt, förutsatt att den inte körts med dåliga luftfilter. Det finns flera firmor som säljer utbytescylindrar (du skickar in din och får en nyrenoverad i retur) samt ny kolv så kommer det gå mycket bättre.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top