Svårstartad KTM Duke -94

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
nope...
Hej!
Det är alltså en KTM Duke 620cc från 1994.

Som sagt är den jäkligt svårstartad, men bara när den är varm...
Efter en timmes körning stannade jag och tankade, sen var den helt jäkla omöjlig att få igång igen...fick vänta 20 min tills den svalnat lite, vad beror detta på och vad kan jag göra åt det?
Har bara mekat 4 cylinders-bågar innan...

Var på Claessons i bromölla för ett tag sedan, jag frågade verkstadsgubben vad han trodde, det enda svaret jag fick var att "de brukar vara såna, inget att göra nåt åt"...alltså inte så upplysande.

Tacksam för alla tips!

Sitter det en Dell'Orto-förgasare på den (borde vara om det fortfarande är original) ? De är lite småknepiga när det är varmt. Om den är rätt bestyckad, så ska den kunna gå igång relativt enkelt ändå. Har du använt varmstartknappen ? Den lyfter trotteln en liten bit så motorn får mer luft och det gör stor skillnad i hur lätt det är att kicka igång den.

Det finns fördelar med att byta till t.ex. en Mikuni TM40 och då ställa in den i bänk. Jämnare motorgång, bättre gasrespons och något villigare att starta.

ventilerna kollade nån gång?

kolla tändhaten och tändkalen. Dom kan spöka lite både när hojen är varm och kal.

Min hoj va lite skum då va det tändkabeln.

Tack för era svar!

Lite pinsamt att jag inte visste att det finns en varmstartknapp...var sitter den? Hoppas att den hjälper lite...

Ska kolla tändkablar och byta stift, det behövs nog.

Ventilerna vet jag inte när de kollade sist...det är kanske dags nu. Är det krångligt att kolla ventilspelet? Jag har gjort det på min gixxer och min gamla kawwa innan, antar att det är lite skillnad...

Byta fugge blir nog absolut sista alternativet...men hjälper inget annat så.

Återigen tack för era svar!

Varmstartknappen sitter på vänster sida av förgasaren och trycks in för att lyfta trotteln. Bara att dra ut den igen när hojen väl startat. Alternativet för de som inte har sådan, är att tillfälligt vrida upp tomgången med några varv på ställskruven.

Ventilkoll/justering är inte svårt. Tar en liten stund första gången, men klaras av med tämligen ordinära verktyg och lite tålamod. Jag skrev en guide för det för min 620-motor och det funkar bortsett för några smådetaljer på alla LC4-motorer http://irt.slu.se/tomk/mc/mc.ventiljustering-620.txt

Ventilspelet på din motor ska vara 0,10mm både på insugs- och avgasventilerna.

TomK skrev:
2347707 Varmstartknappen sitter på vänster sida av förgasaren och trycks in för att lyfta trotteln. Bara att dra ut den igen när hojen väl startat. Alternativet för de som inte har sådan, är att tillfälligt vrida upp tomgången med några varv på ställskruven.

Ventilkoll/justering är inte svårt. Tar en liten stund första gången, men klaras av med tämligen ordinära verktyg och lite tålamod. Jag skrev en guide för det för min 620-motor och det funkar bortsett för några smådetaljer på alla LC4-motorer http://irt.slu.se/tomk/mc/mc.ventiljustering-620.txt

Ventilspelet på din motor ska vara 0,10mm både på insugs- och avgasventilerna.

Vackert!:tummenupp
Ska testa med knappen, men det blir nog iallafall en ventiljustering innan det körs mer.

Tack för hjälpen!

*/ ?>
Back