svårstartad ktm 660

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
har en 660 som är lite grinig på starta, man får kicka och kicka .......så typ 25e kicken startar den till och sen dör den lika fort igen.....sen har man tur så startar den efter ett par kickar......sen när den väl är igång går den skitbra! inget konstigt ljud eller liknande från ventiler etc...
Dock har den en tendens att vilja tjuvstanna lite då och då på låta varv........


Tipps på vad de kan vara?

Är de så enkelt att de är bara att ställa ventilerna???
Eller är de nå annat som knasar?

Ingen anning om bestyckning eller liknande......sitter orginalfilter i boxen och ett vanligt system från en 05 (med dubbla akra pipor)

Hoppas på få nått vettigt svar.
 
Se över bestyckningen / städa förgasaren, och när du ändå mekar, ställ ventilerna. :hihi Gört bara, att sitta här löser inga problem. :mattias
 
fuggen är rengjord....

hur "ser man över" bestyckningen? vad är standard?...

Du pillar ur munstyckena och tittar vad det står för nummer på dem. Har du inte kollat dem närmare än så, så är inte fuggen rengjord. Har du problem med skit, så är det oftast igensatta munstycken (görs enklast ren med tunna kopparkardeler från högtalarkablage, eller liknande).

Ut å meka.
 
Du pillar ur munstyckena och tittar vad det står för nummer på dem. Har du inte kollat dem närmare än så, så är inte fuggen rengjord. Har du problem med skit, så är det oftast igensatta munstycken (görs enklast ren med tunna kopparkardeler från högtalarkablage, eller liknande).

Ut å meka.

UT och MEKA? är du galen? fan de e ju kallt =).....du tror inte på ventiljustering?
 
nja men de kanske spar på onödigt meckande.....om man först och främst kollar runt om de är ett vanligt problem....eller om någon varit med om liknande problem.....självklart förstår jag att de måste mekas för att lösa problemet...men som alla andra människor så vill man ju slippa meka om man kan slippa.

Därav att jag önskade lite hjälp/råd/tipps...men tack för råden....
 
Det låter som du inte har kikat på fuggen ordentligt till att börja med. Och att skaffa sig lite koll på ventilspel kostar bara lite tid, kan du inte så är det ett gyllene tillfälle att lära sig hur man gör (det är busenkelt på din hoj).

/J
 
kicka kan jag....haft flertalet lc4or...

polaren ägde hojen då va den lättstartad....sa han iaf...så sålde han den sen köpte jag den nån månad senare av den dåvarande ägaren som hävda att han använt den typ 5 gånger.....sen dess har jag upplevt den svårstartad/grinig..
ska försöka hinna med att ställa ventilerna på den idag.


ang Beststyckningen vad är orginal ?
 
660 är inte som andra att starta, vet du hur du gör så är den igång på max 2kick.

Annars är det bara att se över stift, ventiler eller ringa handlaren :tummenupp
 
eller skaffa en 640 med startmotor ;)

640 är för tjejer :D

Har nu ställt ventilerna och dom va på tok för tajt ställda.....så dom är korekkt inställda.

Dock så har jag ett problem...


tänkte byta stift......vet inte vilket jag skall ha.....

de som sitter i är dcpr8e men de NGK.se rekomenderar är Dr9ea


Vad ska man åka på för stift?

660 SMC 2004 är hojjen.
 
640 är för tjejer :D

Har nu ställt ventilerna och dom va på tok för tajt ställda.....så dom är korekkt inställda.

Dock så har jag ett problem...


tänkte byta stift......vet inte vilket jag skall ha.....

de som sitter i är dcpr8e men de NGK.se rekomenderar är Dr9ea


Vad ska man åka på för stift?

660 SMC 2004 är hojjen.

DCPR8EIX är melodin....
(eller 9)
 
ställde ventilerna och dom va på tok för tajt ställda.....
Sen fan jag de förmodade problemet.....en kabel va istortsätt av och den gick till nån cylinderformad pryl på höger sida av toppen......tror de kan va nån typ av kondensator....

Smällde ihop allt och den startade på tredje kicken....sen startar den hur lätt som hälst när den är varm nu....

Problemet löst...
 
ställde ventilerna och dom va på tok för tajt ställda.....
Sen fan jag de förmodade problemet.....en kabel va istortsätt av och den gick till nån cylinderformad pryl på höger sida av toppen......tror de kan va nån typ av kondensator....

Smällde ihop allt och den startade på tredje kicken....sen startar den hur lätt som hälst när den är varm nu....

Problemet löst...

Den cylinderformade grejen var antagligen termostaten eller tempmätaren. Det var nog ventilerna som var felet :tummenupp

Nu kan jag inte vara 100% säker eftersom jag inte har erfarenhet av större hojar, men när det är så här kallt kan man behöva feta till blandningen lite. Man kan åtminstone skruva lite på blandskruven. Kall luft = högre densitet = mer syre per liter.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top