svårstartad ktm 660 pga sliten autodecomp?

robben1210

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Torpshammar
Hoj
2010 kawasaki er6-n
fick nyss reda på att autodecompen var sliten efter att ja lämnat in hojen för en vecka sedan. blev lite större ingrepp än väntat då ja måste byta kam. har verkligen autodecompen någon betydelse i hur lättstartad/svårstartad hojen är?
 
Vad är det för års. förresten? Fick -05:an kanske automatisk?

Och ja du lär få stora problem att få igång cykeln om du inte vill bogsera varje gång.

Ett alternativ kanske kan vara att sätta dit grejor från äldre -04 för den hade manuell dekomp. Bör passa?
 
undrar jag med.. vad menas med de? på min hoj sitter de i alla fall ett litet handtag för dekompen så jag gissar på manuell :P
 
Autodekompen har större betydelse än vad man kan tro har jag själv fått erfara den hårda vägen. Men det är absolut inte omöjligt någonstans, utan bara "trögare" och hårdare att kicka.

undrar jag med.. vad menas med de? på min hoj sitter de i alla fall ett litet handtag för dekompen så jag gissar på manuell :P

Autodekompen på kamaxeln. Det finns två olika sorter. En manuell som verkar direkt på vipporna och en som verkar via kammen till vipporna. Den slutliga funktionen är samma.

Eller finns det kanske inte ens autodekomp på en 660? :D Jag har iiiingen aning.
 
det är en 03:a. dom sa så på verkstan. ventilerna ställde dom först, men fick inte igång den för de.. fattar fan inget ja. det finns ju en spak vid kopplingen med..
 
Utan autodecomp blir den inte svårstartad, däremot mer hårdtrampad. Tog bort på min förra xr, inga som helst problem utan den..
 
HAr du förtroende för dessa grabbarna? Att byta hela kammen för att autodekompen är sliten är inte direkt något som händer. Delarna i autodekompen kan slitas men sällan själva kammen....
 
Frågan återstår ju, cykeln har manuell dekomp?!

Eller menar ni att den dels skulle ha en liten automatisk klack och sen en manuell utöver det???

Låter väldigt konstigt.
 
Frågan återstår ju, cykeln har manuell dekomp?!

Eller menar ni att den dels skulle ha en liten automatisk klack och sen en manuell utöver det???

Låter väldigt konstigt.

KTM har både och i många LC4 motorer. Visst kan den manuella dekompen legat på pga feljustering och slitit ned klacken på kammen men det är rätt otroligt att en härdad kam skulle sitas tillräckligt mycket. Jag sätter 5kr på att de famlar i mörkret och testar att byta kam och när det inte fungerar får kunden ändå betala för kammen....
 
man tycker ju att dom borde veta vad dom snackar om. tänker inte stå för kostnaden om det inte funkar iaf. de kan dom glömma! tycker också att de låter knepigt. men vad ska man göra? dom hade ju ställt ventilerna först men fick inte igång den ändå. tror mer på att det är nått med förgasarn. eller så är det dom som har fel startteknik eller nått.
 
Autodekompen gör inte cykeln svårstartad möjligen svår att kicka runt men med rätt teknik går den att starta helt utan dekompmekanism. Tändhatt/stift/tändspole/förgasare är troligare orsaker till att den är svårstartad....
Vem har du lämnat in cykeln till?
 
Frågan återstår ju, cykeln har manuell dekomp?!

Eller menar ni att den dels skulle ha en liten automatisk klack och sen en manuell utöver det???

Låter väldigt konstigt.

Så har väl mer eller mindre alla stånkor?

Min XR600 hade även den autodekomp och manuell dekomp på styret.
 
lämna in hojen till hojtorget i sundsvall. tror nog att de hellre är förgasare eller något med tändningen ja med.
 
Jag hade problem att få igång min när dekompen var kass,
det var ett stift i kammen som hade böjt sig så klacken tryckte ner vipparmen vid fel tidpunkt så det var skitsvårt att få igång den så jag köpte en rallykam o satte i och efter det så var det inga problem med att få i gång den.
 
ja vi får väl se om dom får till den. räknar med att den borde vara klar imorn. så otroligt sugen att köra nu!:) men man ska inte hoppas för mycke har ja märkt hehe
 
det var autodekompen som va fel. blev en helt annan hoj nu! lättstartad som fan nu! va nog både ventilerna och autodekompen som var problemet. fick tillbaks gamla kamen och man såg att det var slitet på stiftet som sitter där.. kan inte vara så vanligt fel precis......
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top