Svårstartad KAWA ZZR1100 1990

mackan1974

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2011
Hoj
1990, kawa zzr1100
Hej !

Har någon något tips
Köpte en ZZR1100 från 1990 nyligen & den vill inte starta när den är varm . Kall startar den perfekt
Stiften & olja är bytt
Tips ? ¨
:huvet

Startar den inte alls när den blivit varm eller är den bara svårstartad? Inte lätt att pilla fram tändstiften på din modell men har du gnista?

Om den inte vill starta alls när den är varmkörd för att sedna övergå till att tvärdö vid drift för att vägra starta på några timmar så skulle jag bytt tändgivare. Jag hade det felet på min gamla Honda.

Svårstartad

Jag hade samma problem på min ZX10,det hjälpte med ventiljustering,enl den som gjorde det så har Kawa mjuka ventilsäten och ganska vanligt.Hade inga problem efter det, startade hur bra som helst.....

Du kanske redan vet detta, men det är bättre att ge lite gas än att använda choke när hojen är varm. Sen skulle det kunna vara att du valt för kalla stift, eller att ventilerna behöver justeras. I och med att det startar när den är kall så borde det ju inte vara startmotorn eller batteriet det är fel på.

Brorsan har en -98 med samma problem. Han har ett helvete när han stannat för att exempelvis tanka.

Han har dock en lindring till problemet som kanske hjälper dig också. Innan han stänger av hojen, varvar han upp den till 8.000 varv, och stänger av tändningen samtidigt som han släpper gasen. Hojen varvar ner med avslagen tändning alltså.

Detta är ju ungefär som att ta en treo. Huvudvärken kvarstår, men man lindrar symptomen.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph