En kille här har en CR450F cross som har blivit svårstartad. Men, det kanske är bäst att ta det hela från början: Under hösten började det skramla om motorn, och den revs ner och renoverades (på verkstad), ramlager, vevstake, kolv och så vidare byttes. Motorn gick ypperligt efter det - i 20 minuter, sedan skramlade den så illa att föraren bröt tävlingen. Mekanikern hade gjort en miss, och oljepumpsdrevet hade tuggats sönder. Motorn revs igen och alla delar kontrollerades, men allt är som i nyskick, inget visar tecken på minsta lilla skada. Motorn monterades ihop igen (efter att ägaren som också är mekaniker hade tittat på prylarna, så dom ÄR okej) och där är läget som hojen står i idag. Betydligt svårare att starta än den har varit tidigare, och efter åtskilliga timmars mekande har ändå inget fel påträffats. Det enda som ens med god vilja kan kallas fel är att spelet på ena insugsventilen är ett par hundradelar tajtare än det ska vara (ska fixas), men det borde väl ändå inte ge sådana startproblem. Gnistan som finns verkar helt okej, tändspolen har visserligen mätts upp med halvbra resultat (resistans och 3-elektrods gnisttestare), men vid ett test med en annan spole på hojen blev det ingen skillnad. Någon som har en aning om vad sjutton det kan vara för fel? Hojen hamnar snart djupt ner i Kröns dybotten...
