Svårstartad gsxr 750 -96 varm?

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
Tja

Problemet:

Hojjfan är svårstartad när den är varm? skumt ?

får dra på startmotorn 20-25sekunder hör hur batteriet börjar sega mot slutet, sen hoppar hojjen igång.... alltid lika nervöst....

Men soom sagt detta händer bara när den är varm....

Kall så startar den med en gång, varm men stått ett tag typ en halvtimme så startar den med lätt....

så vafan e den seg när man haft kortare stopp? :va :va

Hojjen: Suzuki gsxr 750 -96.........
 
Tjena!
Jag har samma problem med min gsx750r-97.
Ingen som vet vad det kan vara för fel?
Jag har Bytt Batteri och luftfilter. jag har även plockar bort startmotorn och kollat den.
 
Kolla ventilspelet... Tror det är där det felar

Morgonedit: När motorn är varm så blir ventilspelet mindre och är det lite för lite från början så kan det bli tufft att dra igång det om ventilspelet vid varm motor är i det närmaste noll. Rätta mig gärna om jag har fel.
Så kolla det om det inte redan är gjort. Är det redan gjort så.....ja då vet jag då inte :)
 
Last edited:
Höftskott!!

Gissar nu!!

Har en gixxer 600 (med förgasare) och har haft samma problem, blev då tipsad om att ställa ner tomgången, med hjälp av tomgångsreglaget/skruven, så att den fick mindre soppa, så att man var tvungen att starta på choke när den var kall och utan när den var varm.

Funkade för mej!!

Edit: Min tomgång nu ligger runt 1100 rpm.

Hoppas det löser sig!!
 
Gissar nu!!

Har en gixxer 600 (med förgasare) och har haft samma problem, blev då tipsad om att ställa ner tomgången, med hjälp av tomgångsreglaget/skruven, så att den fick mindre soppa, så att man var tvungen att starta på choke när den var kall och utan när den var varm.

Funkade för mej!!

Edit: Min tomgång nu ligger runt 1100 rpm.

Hoppas det löser sig!!


Hmm kan va det? har höjt min tomgång till 2-3000rpm, lättare å leka med den då :tuttar

Men kan vara det som är boven i mitt fall...

sen kan de ju vara ventilspelet, den har inte varit ställd på min hojj på ett tag :gnissla

Lustiga är att sista runderna jag varit ute nu har de inte varit några probs :va
 
Kolla ventilspelet... Tror det är där det felar

Morgonedit: När motorn är varm så blir ventilspelet mindre och är det lite för lite från början så kan det bli tufft att dra igång det om ventilspelet vid varm motor är i det närmaste noll. Rätta mig gärna om jag har fel.
Så kolla det om det inte redan är gjort. Är det redan gjort så.....ja då vet jag då inte :)
Tjena!
Till att börja med, Tack båda två för svaren.
Ang. ventilerna, borde inte motorn börja krånga när den är igång och blir varm? Nu är det ju så att den fungerar hur bra som helst tills det att man stänger av den, och sedan ska starta den igen.
Ska testa båda sakerna nu i veckan när tid ges.
Hoppas för min skull att ni har rätt! :)

Edit: Då jag är hyffsat grön på det här med motorcyklar så skulle en fingervisning om hur man kollar ventilerna sitta fint. Om någon orkar vill säga.
 
Last edited:
Hej.

Hade samma problem i höstas. Kombinationen förgasarrengöring (inkl renblåsning av lågfartsmunstycken) och ventiljustering fixade mina problem, vet tyvärr inget vilken åtgärd som gav mest. Enbart en insugsventil var utanför angivet intervall så jag är lite skeptisk till att det borde påverka så mycket (tre cyllar borde tända ändå) men många på SH hävdar att så är fallet. Sänkte även tomgången då den blev ganska hög efter ovanstående åtgärder, skulle tippa att detta var beroende på dom fixade lågfartsmunnstyckerna.

Ytterligare en grej som jag fixade var att det visade sig att luftburken inte satt helt tätt mot förgasarbryggan så den kan ha dragit lite tjuvluft. Du kan testa om så är fallet genom att låta den gå på tomgång och spruta startgas mot förgasarbryggan (samtliga förgasare), ökar tomgångsvarvtalet har du en läcka...
 
Så beter sig min hoj också. Startar direkt på första veven, men när jag kört den varm så får startmotorn stå o nöffa en bra stund innan den tänder igen. Sen går den som om den aldrig haft något problem igen.

Ventilspel är det jag hört mest om, är detta den vanligaste orsaken när motorcykeln går perfekt i övrigt på alla varvtal?
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top