Det verkar som om jag har en 1000A motor och därmed endast en skruv att justera.

Om jag förstår haynesboken korrekt så räcker det med att ta av tank, tändstift och topplock för att komma åt och justera ventilerna. I boken står det också att motorn ska vara kall när ventilerna justeras, men jag hittade också ngn beskrivning på nätet där de påstod att motorn ska vara varm. Vad gäller?
Ventilkåpan är det som måste loss, inte topplocket, men det var väl det du menade

Den sitter tajt som f-n själv på 900:n, och krävde en del svära för att få ur ramen.
Kör på vad Haynes säger, och ställ med kall motor, det funkar.
Om jag nu ger mig på detta, finns det några risker jag bör vara vaksam över så jag inte gör bort mig.

Vad kan hända om jag ställer in ventilerna fel? Kan det hända något om jag fortsätter att köra med de dåligt justerade ventilerna ett tag till?
Om du bara är på ventiljustering är det ingen större risk för genralras, för då jäklar har du varit ute och cyklat

För säkerhets skull, och som allmän praxis, bör man alltid dra runt motorn ett varv för hand innan man skruvar ihop för att säkerställa att inget tar emot. Tar du det lugnt och gör som det står i boken är det inga problem.
Det som händer om du köra med för litet spel (jag misstänker att det är noll på ett antal ventiler) är att du bränner ventilerna med tiden. Och det är fan så mycket tråkigare, krångligare och dyrare att få ordning på
Boken beskriver också att ventilerna ska justeras till 0,13-0,18mm (inlet) samt 0,18-0,23mm (exhaust) för A-motorn. Då antar jag att man bör skaffa ett bladmått motsvarande denna storlek. Räcker det då att måttet är inom detta invervall eller bör det vara mer exakt än så? Skillnad på övre och undre gräns?
0,15mm in, 0,20mm ut funkar fint.
Kör jag med ON och tanken börjar sina till den grad att motorn stannar och bensinmätaren ligger på det röda så har jag provat att slå om till RES utan att det har hjälpt trots att det är en del bensin kvar i tanken (visuell mätning

). Är jag helt fel på det?
Pröva att slå över i PRI-läget i sådär 10 sekunder så hinner fuggarna fyllas, det kan hjälpa. Annars kan kanske filtret i kranen vara delvis tätt så att flödet blir för dåligt i botten av tanken.
Jag brukar slå över i farten när motorn börjar hacka, så jag har inget riktigt bra svar på hur den borde bete sig.