Svårstartad Gpz 600 r (stått stilla i mer än 1 dygn)

svampe skrev:
GPZ'an har ställskruvar.
Du måste tömma kylaren för att kunna ta bort ventilkåpan,kylvatten röret går ner mellan 1'an,2'ans och 3'an,4'ans cylindrar plus att gasvajrar och chokevajer är ganska mycket i vägen men det går.

Att den är svårstartad kan vara vakuum membranet i soppakranen.
När den är svårstartad så ställ kranen på PRI och prova, går den igång lätt så byt membran.

Tack.. du gav mig ett perfekt svar.. =) sånna svar tycker jag om.. :tummenupp

Jag har en GPZ 600R som beter sig precis likadant, Har den varit igång den senast veckan så går den att starta enkelt... Annars är det ett h-te med bogsering osv :kocko .
Den har pri läge på soppakranen så det brukar jag använda när den har stått en stund, detta hjälper dock inte. Inte hjälper nya tändstift heller. Cdi boxen böt jag i sommras då jag trodde att den hade gett sig oxå.

men mitt bekymmer blev iallafall bättre när ja vred kranen till PRI.. eller om det bara var en lyckträff att det gick bättre då.. det vet ja inte.. så ska kolla upp gummigrejjen.. märkte att den gick ojämnare (kall) om den stog på ON.. så vred ja till PRI så gick den stabilare.. och med mindre choke....

MacQ skrev:
men mitt bekymmer blev iallafall bättre när ja vred kranen till PRI.. eller om det bara var en lyckträff att det gick bättre då.. det vet ja inte.. så ska kolla upp gummigrejjen.. märkte att den gick ojämnare (kall) om den stog på ON.. så vred ja till PRI så gick den stabilare.. och med mindre choke....

Verkar vara på rätt väg, prova att byta vakuum slangen som styr öppnandet av kranen.

svampe skrev:
Verkar vara på rätt väg, prova att byta vakuum slangen som styr öppnandet av kranen.

jag har hört att finns nåt vakum membran i kranen .. som styr.. ska kolla det.. för ja ha kollat slanagarna redan.. och de ser hela och ut.. det ska vara om det läker i nån av kopplingarna.. men det tror ja inte..

Tack för ett underbart forum.. mycket fina svar får man.. :)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!