Svårstartad CRF 450 02 efter kolvbyte.

ozto skrev:
japp! så du känner/ser var du har kolven... tappa inte ner massa skit bara.. då får du lyfta toppen igen!

edit: sen när du vrider lite försiktigt på veven motorn så ser man hur pennan rör sig upp o ner.. typ.. :tomten

Okej! Tack för hjälpen! Ska åka och testa det direkct!!1

Kamkedjan står fanimig rätt. Ventilerna ser ut såhär:

Bak: Vänster: 0.10, Höger: 0,15.
Fram: Vänster: 0,25, Höger 0,30.

Rådfrågade min mentor Olle och han sa att det inte skulle spela så stor roll.

VADIHELVETEKANDETVARA?! Blir galen. Plus att jag tappade tändstiftsnyckeln med tändstiftet i så mitt nya Iridium-tändstift gick åt helvete. Blir så jävla less. Ska börja med frimärken eller nåt istället.

Edit: Så här stod kammen när kolven var i sitt högsta läge, tycker loberna ska stå högre upp eller är jag helt ute och cyklar?

Bifogat

• mini1.jpg
    mini1.jpg
    92.1 KB · Visningar: 695
  • mini2.jpg
    mini2.jpg
    91.9 KB · Visningar: 369
Last edited:
Hemma från garaget. Skruvade ihop allt. Så startade den på tredje kicken med "varmstartschoken". Den fick gå lite med vanliga choken i också. Sen tog jag ur den men den har fortfarande ingen som helst tomgång. Den dör så fort man släpper gasen. Till slut dog den för jag gav för dåligt med gas. Sen startade den inte alls.

Vad kan det vara? Är den så känslig för ventilerna?

Vad kan det vara? Imorgon SKA jag köra och den SKA funka. Jag mördar någon snart för att jag är så förbannad på hojjäveln.

Hagster skrev:
Vad kan det vara? Imorgon SKA jag köra och den SKA funka. Jag mördar någon snart för att jag är så förbannad på hojjäveln.
Do måeste vuara noooga soem faaeen, Danne. Jaug ear jeeeettenouga!

Nu har jag kommit fram till att det MÅSTE vara förgasaren som är fucked up. Hur är det lättast att plocka ur den? Uppåt eller åt sidan? Hitta inget i boken om hur man fick bort den.

Det verkar som att du chansar vilt lite här och där, eller börjar bli desperat. Men jag har ju inte sett/hört hela storyn om detta. Varför skulle förgasaren bli "fucked up" för att du byter kolv? Och inte behöver man ha en manual för att plocka bort förgasaren. Jag förstår din frustration. Ta med hojjen nu till helgen och kom till våran motardbana i örebro. Vi tränar då, om det inte kommer snö eller fryser på. Så vore det väl fan om inte det skulle gå att lösa på något vis. Eller åk till någon annan och be om hjälp. Ibland ser man inte uppenbara saker. Det har även jag drabbats av. Jag tror inte att ditt problem kommer att lösa sig via detta forum. Man måste "se" problemet på plats.

Måste erkänna att jag och troligtvis flera är väldigt nyfikna på vad det kan vara. Så tala om det när du får reda på det. Lycka till.

Hagster skrev:
Nu har jag kommit fram till att det MÅSTE vara förgasaren som är fucked up. Hur är det lättast att plocka ur den? Uppåt eller åt sidan? Hitta inget i boken om hur man fick bort den.

Min CRF blev nästan alltid konstig när den hade stått längre än en månad.. kunde starta o sen gå en liten stund om man hade tur, för att sedan stanna och tittade man på stiftet så va det precis surt.. Det som hjälpte varje gång då var att plocka bort stiftet och bränna det lite med gasolen..

Vet inte varför den blev så, det verkade som den surade igen om den fick stå för länge.. såg man till att köra minst en gång i veckan så startade den alltid på första el andra kicken....

skumma hojar detdär.!

Hagster skrev:

Har du uppsamlingskärl? Själv så hade jag dragit slangar med för mkt "upplut" detta gjorde att bensinen som skall rinna ut från förgasaren rann tillbaka. Detta gjorde att den misstände och till slut, stannade. Kickade som idiot inget hände. Jag hade som tur var transparenta slangar så jag såg att det låg bensin kvar i slangarna ( 2 st ). Drog bort slangarna, och den startade igen. Har inte haft några prolem sen dess. Enkelt fel, men kan vara svårt att upptäcka.

Prova med att ta bort alla överflödsslangar som går in i förgasaren tror det är 5 st. Detta går fort, och du får svar direkt.

Mvh//ZS

EDIT: Även om du inte har dragit till uppsamlingskärl, så ta bort dem ändå. Slangen/arna kan ha kommit ikläm, när du plockade av förgasaren vid tidigare tillfälle.

Last edited:
Jag är desperat.

Ska kolla slangarna sen. Förgasaren är genomgången med bräkleen och torkat rent. Har köpt nya gaswierar nu medans jag ändå är och skruvar. Höjde nålen ett snäpp så den inte går lika fett iom att stiftet alltid är blött nästan, antar att jag gjorde rätt då, eller?

Hagster skrev:
Jag är desperat.

Ska kolla slangarna sen. Förgasaren är genomgången med bräkleen och torkat rent. Har köpt nya gaswierar nu medans jag ändå är och skruvar. Höjde nålen ett snäpp så den inte går lika fett iom att stiftet alltid är blött nästan, antar att jag gjorde rätt då, eller?

Detta kanske du redan gjort: Kollat alla kopplingar hona/hane, vet inte varför, men på CRF:en bränner dom gärna. Speciellt dom som jag visar bild på.
Kolla anslutningarna till tändspolen. Ger stifftet gnista? Vet inte, men allt som inte kostar får man prova.

Själv kopplade jag sladdarna fel från tändspolen - då startade den jävlar inte:(

Nähä, nu ville den inte ladda upp bilderna, får göra det imorgon!

Gnista finns. Alltså, nu startar den men den vägrar gå igång när den börjar bli lite varm. Då är den tvärdöd.

Hagster skrev:
Gnista finns. Alltså, nu startar den men den vägrar gå igång när den börjar bli lite varm. Då är den tvärdöd.
Så var det för en polare till mig när han byte kolv, sen va de kört trögstartad när den va kall å startade inte alls när den va varm, de visade sig att en ventil var bränd så han byte den, sen va det lugnt bara tuta å köra.

Men vafan, du lämnade den till en aukt. verkstad väl? Baxa dit hojen o säg att dom gjorde ett pissigt jobb för nu funkar skiten inte alls. vilket den gjorde innan som jag förstått det. De ska fixa den gratis åt dig!

Suomalainen skrev:
Men vafan, du lämnade den till en aukt. verkstad väl? Baxa dit hojen o säg att dom gjorde ett pissigt jobb för nu funkar skiten inte alls. vilket den gjorde innan som jag förstått det. De ska fixa den gratis åt dig!

Nae, det vart svartjobb.

I alla fall, nu funkar den. Bytte gaswire idag. Ställde in tomgången. Nu startar den även varm, utan problem. Den har ett eget liv den där hojjäveln...

Fungerar den nu? :banana
Höjde du nålen så kommer den att gå fetare mellan 1/4 gas till 3/4 gas. Vid fullgas är det inte nålen längre utan huvudmunstycket som bestämmer bränsletillförsel. Höjde du däremot brickan/motsvarande som sitter på nålen, så sänkte du nålen, och den kommer att gå lite magrare.
Om den surar kan det även vara stiftet som är för hårt. Ett bra värmetal på en crf kan jag tänka mig är 8. Hoppas det funkar nu då. :fyllisar

Hagster skrev:
Jag är desperat.

Men va fan :confused:
Höja nålen för att byta kolv?

Det är som du säger, dom lever sitt eget liv hojarna :4skrika

Alltså, hojen startade inte innan kolvbytet heller. Glömde jag säga, rätt smart ibland sådär. Då antog jag att det var ventilerna. Hojen startade ju nu men inte när den är varm. Jag höjde brickan på nålen, enligt boken skulle den gå magrare då. Nu startar den, och ikväll får vi se om den överlevt ett par varv på crossbanan ;D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT