Svårstartad CRF 450 02 efter kolvbyte.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bytt kolv och ställt ventiler. Startade hojen efter 20 kickar kanske. Så gick den 1 minut innan den dog. Sen försökte vi säkert 100-150 kickar utan att den gick igång. HELVETE va vi försökte. Vi dränerade förgasre och felsökte. Vi plocka ur luftfiltret osv osv. Så rullade vi igång den, då gick den igång. Med choke, den gick igång flera gånger med choke och rullning. Sen fick den gå lite på låga varv men den svarade dåligt. Men den var fortfarande svår att få igång genom att kicka. Imorgon ska vi rulla igång den och varva lite mer.

Varför är den så svårstartad? Ska det va så jävligt när kolvjäveln är ny?

jag skulle kunna tro att det är därför att kolven är ny och att den inte slitigt in sej riktigt än...skulle oxå kunna vara att ni justerade ventilerna fel, men det e min teori det :tummenupp

Håller med Olof att det kan vara kamaxeln som inte längre stämmer med vevaxeln, eller som ovanstående beskriver. Ventilspel felaktigt. Det finns "ode" (övre dödläge) två ggr per kamaxelvarv på en fyrtaktsmotor. Men bara ett läge där man ställer ventilspel. Dock ej att kolven behöver slita in sig, har aldrig hänt förut. Det kan ju iof vara fel storlek på kolven, men det är långsökt. Felet sitter med största sannolikhet i toppen, då ju den har varit bortskruvad.

Men det behöver inte vara det. Likadana symptom kan bero på följande: En vital kabel kan ha blivit klämd, en jordkabel glömd, ett gummi till förgasaren kan vara trasigt/dra tjyvluft, soppaslangen kan vara vikt med dålig tillströmmning, finns uppsamlingskärl för förgasaren kan det vara fullt, lutade ni förgasaren åt sidan vid kolvbytet? Dekompwire (om sådan finns) kan vara feljusterad, tändstiftselektrod kan blivit ihop vid hanteringen av topp osv osv.

Något verkar iaf ha blivit fel vid monteringen. Kicka inte 150 ggr utan försök att hitta något fel först. Och rulla/tvinga inte igång om man är osäker på att det är något som kan vara fel. (Kan bli dyrt.) Det verkar behövas mera info/felsökning för att hitta orsaken. Svårt att kunna hjälpa till via ett forum, men man vill ju gärna försöka. Hoppas ni löser det. Tala gärna om vad det var för fel när ni hittar felet.

Lycka till.

Hagster skrev:
Bytt kolv och ställt ventiler. Startade hojen efter 20 kickar kanske. Så gick den 1 minut innan den dog. Sen försökte vi säkert 100-150 kickar utan att den gick igång. HELVETE va vi försökte. Vi dränerade förgasre och felsökte. Vi plocka ur luftfiltret osv osv. Så rullade vi igång den, då gick den igång. Med choke, den gick igång flera gånger med choke och rullning. Sen fick den gå lite på låga varv men den svarade dåligt. Men den var fortfarande svår att få igång genom att kicka. Imorgon ska vi rulla igång den och varva lite mer.

Varför är den så svårstartad? Ska det va så jävligt när kolvjäveln är ny?

Last edited:
Felkuggad kam är tyvärr inte ovanligt, även det som föregående talare förstås kan finnas en uppsjö anndra besvär.
En bekant fick tillbaka hojen med felkuggad kam efter att ha lämnat in den på Aukt. verkst. här i stan för kolvbyte. Ren skandal.

Är det så lätt att ställa kammen fel på den? Dåligt på en sån racemaskin, hur mycket krävs innan ventilerna tar i?

RaceMe: Tackar och bockar för det svaret! Guld värt!

Skiten gick att kcika igång lätt imorse. Sen på crossbanan med. Men när jag skulle köra så dog den. och sen gick inte igång, även om den var på gång några gånger. Sen fick vi inte igång den alls.

Kamkedjan tror vi/jag att det är. Men killen som gjorde det jobbar på den största mc-verkstaden i stan så jag litar på han. Men alla kan ju göra fel.

Den startade endast med hjälp av "varm-choken" eller vad man ska säga inhålld. Sen hade den absolut ingen tomgång, skruvat som en idiot på tomgångsskruven, märker ingen markant skillnad på olika lägen.

Hagster skrev:
RaceMe: Tackar och bockar för det svaret! Guld värt!

Skiten gick att kcika igång lätt imorse. Sen på crossbanan med. Men när jag skulle köra så dog den. och sen gick inte igång, även om den var på gång några gånger. Sen fick vi inte igång den alls.

Kamkedjan tror vi/jag att det är. Men killen som gjorde det jobbar på den största mc-verkstaden i stan så jag litar på han. Men alla kan ju göra fel.

Den startade endast med hjälp av "varm-choken" eller vad man ska säga inhålld. Sen hade den absolut ingen tomgång, skruvat som en idiot på tomgångsskruven, märker ingen markant skillnad på olika lägen.
Do mååeste praota mee Mostafa.

-PLM- skrev:
Är det så lätt att ställa kammen fel på den? Dåligt på en sån racemaskin, hur mycket krävs innan ventilerna tar i?
Det kan int bli mer fel än en kugg och ventilerna tar inte i då. Jag satte den en kugg fel igår när jag monterade den, såg "ganska" rätt ut första gången man monterade den men sen drog jag runt ett varv och då stog den helfel... Bara plocka loss och ställa in igen :tummenupp

Symptom på Davids CRF (aukt. verkstad-hojjen) var att den var svårstartad och grinig och hade noll effekt på botten.

Hagster skrev:

Det måste ju vara nått med soppatillförseln, om den startar lätt först och går bra en stund för att sen stanna.
Om kamkedjan är fel så är ju det felet konstant och ändras inte om motorn är varm eller kall antar jag.

rejser skrev:
Det måste ju vara nått med soppatillförseln, om den startar lätt först och går bra en stund för att sen stanna.
Om kamkedjan är fel så är ju det felet konstant och ändras inte om motorn är varm eller kall antar jag.

Kan de va skit i förgasaren då eller nåt? För det rinner sås när man lutar den.

Hagster skrev:
Kan de va skit i förgasaren då eller nåt? För det rinner sås när man lutar den.

Det är normalt att det rinner om man lutar ned hojen.

Tycker det låter konstigt om det inte vore nått me soppan, men det borde ju inte bli skit i förgasaren när hojen inte körts.
Nån flottörventil som torkat ihop och inte släpper igenom nog med bensin eller soppakranen som blivit tät.
Kolla så det rinner riktigt ur kranen.

Ädit: Om den bara startade med hotstartknappen ute så vill den ju ha mer luft, har choken hängt sig eller nått...fast då brukar de gå men smälla o poffa som fan...strange :va

Last edited:
jag hade precis samma problem med min CRF när jag bytt kolv.. det visade sig att kammen stog ett kugg fel.. svårt att se hur det ska va i hålet nere på veven.. det lättaste tycker jag helt klart är att plocka bort tändstiftet och stoppa ner en penna eller liknande i hålet.. då är det mycket lätt att se var kolven står högst och man slipper gå runt och försöka kolla in i ett mörkt hål på fel sida...

ingen större fara för att kolven tar i.. måste stå ganska mycket fel då..

Jag har råka ställa kammen 1kugg fel på en annan hoj, då startade den visserligen lätt, men motorgången var väldigt rå. Är motorgången som den ska när den väl är igång tycker jag man borde kunna utesluta kammen och felsöka på tjuvluft eller förgasare?

Nu är härket isärskruvat. Eftersom jag är n00b så vet jag inte riktigt hur exakt den ska stå. Vet inte hur exakt man kan få det. Tog lite bilder. Drevet där nere står +/- 0,5-1 mm kanske. Det övre står lite mer fel. Tog lite bilder men det är svårt att se, inte exakt rakt heller.

Hur EXAKT ska det stå?

Kollade förgasare, wierar osv men jag hittade inget direkt fel. Ska kolla så att ventilerna står rätt med sen.

Bifogat

• DSCN3568.jpg
    DSCN3568.jpg
    90 KB · Visningar: 378
  • DSCN3575.jpg
    DSCN3575.jpg
    102.1 KB · Visningar: 350
  • DSCN35681.jpg
    DSCN35681.jpg
    51.6 KB · Visningar: 309
Hagster skrev:
Nu är härket isärskruvat. Eftersom jag är n00b så vet jag inte riktigt hur exakt den ska stå. Vet inte hur exakt man kan få det. Tog lite bilder. Drevet där nere står +/- 0,5-1 mm kanske. Det övre står lite mer fel. Tog lite bilder men det är svårt att se, inte exakt rakt heller.

Hur EXAKT ska det stå?

Kollade förgasare, wierar osv men jag hittade inget direkt fel. Ska kolla så att ventilerna står rätt med sen.

gör som jag skrev med en penna eller liknande och se till att kolven/veven står där kolven är högst! då ska markeringarna på kamdrevet va precis vid pilarna på toppen.
Jag hade lika svårt att se hur det skulle va innan jag gjorde så

en mm nere i hålet vid veven är nästan en kugg på kamdrevet

ozto skrev:
gör som jag skrev med en penna eller liknande och se till att kolven/veven står där kolven är högst! då ska markeringarna på kamdrevet va precis vid pilarna på toppen.
Jag hade lika svårt att se hur det skulle va innan jag gjorde så

en mm nere i hålet vid veven är nästan en kugg på kamdrevet

Man bara plockar ur stiftet och trycker något långt ner tills det tar stopp alltså?

Hagster skrev:
Man bara plockar ur stiftet och trycker något långt ner tills det tar stopp alltså?

japp! så du känner/ser var du har kolven... tappa inte ner massa skit bara.. då får du lyfta toppen igen!

edit: sen när du vrider lite försiktigt på veven motorn så ser man hur pennan rör sig upp o ner.. typ.. :tomten

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT