Svårstartad Africa Twin

dfohlin

Ny medlem
Gick med
4 May 2018
Hoj
Africa Twin
Hej,
Har en XRV750 1998 som har börjat att bli väldigt svårstartad när den är kall.
Med full choke startar den men går snart ned i varv och dör. Om man försöker att ge gas dör den omedelbart. Likaså om man minskar choken.
Genom att traggla och hålla den vid liv med startgas eller startkablar så kommer den så småningom. Det tar ca 15-20 min att få den varm och sedan fungerar den som vanligt.
Batteriet är nytt.
Vad kan problemet vara?
bränslepumpen?
Slangar

Hej

Kolla om, choken fungerar som den ska.
Det är inte helt ovanligt att den fastnar i förgasarna.
Skruva ur båda chokevajrarna ur förgasarna, gör rent alla delar, kolla så att det ser ok ut.
Var försiktig med delarna vid förgasarna, dom går inte att köpa separat från Honda.
Senast jag kollade så låg ett sett på ca 600 kr... (nr 8) i bild.

https://www.cmsnl.com/honda-xrv750-...many_model7122/partslist/E__1801.html#results

Annars kan du ju alltid skänka bort den till mig när du tröttnar. :crash

/A

Byt bensin.
Gamla hojar med stora tankar som står mer än dom går kan ha urgammal, degenererad soppa i sig.

Haha ja du skall få den om jag tröttnat på det här problemet :-)
Tack för kommentaren, tror att det är något med choken eller kombinationen choke/luft.
Det som är konstigt är att när den väl startar vilket den alltid gör efter mycket tragglande så fungerar den bra och är även lättstartad flera dagar efter. Det är när den får stå en vecka eller två som problemet uppstår.

Kan du eller någon glömt dra åt dränerskruvarna ordentligt på förgasarna så förgasarna töms på bensin när den står länge? Testa om de sitter lite löst dra åt med andra ord.

Bara följa wajjerrn, på min fick förgående ägare ut en ny originalpump på garantin då dom misstänkte den men så var det bara lite smörja som krävdes. Men men, gratis är gott och jag fick med en pump extra till äventyren.

Både Africatwinnen och Transalpen kan ha krånglande chokar - kan komma in vatten och det blir lite geggigt där.
Återfjädern kan ju också rosta sönder.

macgyver bonmeket ute på semestern är att klippa av wirrarna fixera en i stängt läge och täta med tugggummi.
Lämna en wirestump på andra och starta med att endast choka en cylinder , funkar rätt bra fast det är lite kallare - den orkar lite halvhyfsat hålla fart på rovan tills tvåan går igång fast det är bra många minus:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT