Svårkickad 650

Krulos

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Kinna
Hoj
Kawasaki KX500 -93
Hejsan har ett problem. Min husa 650 är riktigt svår kickad, antagligen jag som har kass teknik. Den är jätte lätt-startad när man rullar igång den.

Kickade av kickaxeln förra veckan och före det fick jag igång den på kicken, även direkt efter jag bytte axel. Men nu vägrar den starta på kicken.

Vad kan felet vara? Är det min teknik?

Mvh
 
Kolla så viern som går från kicken till decomphistorian på toppen funkar eller att den råkar ligga på.. Den ska ju endast sträcka viern när du kickar inte i uppfällt läge!! jag brukar häkta av den viern helt och ställa in kompläget med hjälp av manuella decompen på styret..Blir mer lättstartad då om man nu ställer kolven just förbi toppläget och kickar därifrån! Det känns händelsevist inte som kicken tar något lägre nu? kan lätt bli så! Då är det bara att skruva lös och börja om:gnissla (Kugga om) Nu är ju husa världens mest vrånga och kicka:näsblod
 
Krulos skrev:
Hejsan har ett problem. Min husa 650 är riktigt svår kickad, antagligen jag som har kass teknik. Den är jätte lätt-startad när man rullar igång den.

Kickade av kickaxeln förra veckan och före det fick jag igång den på kicken, även direkt efter jag bytte axel. Men nu vägrar den starta på kicken.

Vad kan felet vara? Är det min teknik?
Statorn på äldre husor ger ibland upp, tyvärr inte helt ovanligt och ibland helt plötsligt.
Värme, vibrationer och fukt är troligaste orsaken.
Om ventilerna behöver justeras så brukar det bli svårstartat.

Kolla ventilerna och mät upp vilka värden du får på statorn, jämför mätvvärdena med det som står i manualen.

Hmm.. Sitter kicken rätt? :näsblod :pannkyss
Prova med att flytta fram den ett splineshack på kickaxeln.


:tummenupp

Boost 3 skrev:
Nu är ju husa världens mest vrånga och kicka:näsblod
Nej.
 
Statorn på äldre husor ger ibland upp, tyvärr inte helt ovanligt och ibland helt plötsligt.
Värme, vibrationer och fukt är troligaste orsaken.
Om ventilerna behöver justeras så brukar det bli svårstartat.

Kolla ventilerna och mät upp vilka värden du får på statorn, jämför mätvvärdena med det som står i manualen.

Hmm.. Sitter kicken rätt? :näsblod :pannkyss
Prova med att flytta fram den ett splineshack på kickaxeln.


:tummenupp

Nej.


Jag fick igång den direkt efter byte av kick-axel men nu vägrar den. Så ventilerna bör det ju inte vara.

Eftersom den startar jätte lätt när man rullar? Den brukar få lite bakslag i motorn när man kickar nu med.

Mvh
 
Jag fick igång den direkt efter byte av kick-axel men nu vägrar den. Så ventilerna bör det ju inte vara.

Eftersom den startar jätte lätt när man rullar? Den brukar få lite bakslag i motorn när man kickar nu med.

Mvh
Kolla ventilerna ändå, då vet du säkert.
Själv har jag gjort antagandet att bara för att jag inte kollade den sista ventilen (dom andra var bra) så skulle den ventilen också vara bra... Gissa vilken skruv det var som lossnade och nästan totalförstörde motorn? :näsblod

Om vipparmslagren är på väg att ta slut kan du få justera ventilspelet en gång i kvarten...
Så kolla spelet, då vet du om det är rätt eller inte.
När du ändå håller på så mät upp statorn så att den är hel.
Du hittar vilka värden den skall ha i manualen.
Manualen kan du tanka ner på www.husaberg.se om du inte har den.
www.husaberg.org är en grymt bra sida för den som behöver hjälp med hojen.
 
Ingen som bor i Borås trakten som vill komma bort och hjälpa mig klura ut vad felet är?

Börjar bli lite less på detta :confused:
 
Ingen som bor i Borås trakten som vill komma bort och hjälpa mig klura ut vad felet är?

Börjar bli lite less på detta :confused:

Första dagarna jag hade min hoj, stog jag och kickade i fan timmar, svetten rann och man var fly förbannad. När man väl fick igång den skulle man hänga på sig alla skydd lite fort, klippt omöjligt när man var så svettig.

Tog man på sig skydden innan man skulle åka så blev man genomsvett på 2minuter.

Nu när jag lärt mig kicka den, startar den oftas på 1:a,2:a eller 3:e kicken.
När den är varm brukar den starta på 1:a..
 
Första dagarna jag hade min hoj, stog jag och kickade i fan timmar, svetten rann och man var fly förbannad. När man väl fick igång den skulle man hänga på sig alla skydd lite fort, klippt omöjligt när man var så svettig.

Tog man på sig skydden innan man skulle åka så blev man genomsvett på 2minuter.

Nu när jag lärt mig kicka den, startar den oftas på 1:a,2:a eller 3:e kicken.
När den är varm brukar den starta på 1:a..

Känner igen det där =) som tur är så lär man sig efter ett tag.
 
Kan någon förklara hur de får igång den, beskriva tekniken.
Har sökt på forumet men hittar ingen riktigt bra hjälp.

tacksam för svar

Mvh
 
Som sagt jag häcktar ju av viern som går från kicken till ventilkåpan för att snabbare och lättare hitta toppläget dvs när det tar tvärstopp = kolven strax innan toppläget. Det känner man lättare med den skiten avtagen.. När du väl hittat detta läge så trycker du in decomphantaget på styret och fiskickar dig sakta till du känner att kolven passerat toppläget och börjar gå lättare dvs på väg ner ,,stanna så lite över toppläget du kan..Därifrån trampar du till!! (ej gas) Och startar den inte på 3 kick....Tryck då in decomp hantaget och full gas & kicka snabbt ur den några ggr. Börja om från börja igen. Att kicka mer än 3-5ggr utan urluftning är att kicka för kråkorna:D Jo en sak till när du väl fått igång den ställ tomgången så lågt!! har man tokhög tomgång blir dom svårstartad. Ställ även in luftskruven,,,gärna lite för fet. Denna teknik blir man så van att man gör det stenfort efter ett tag.
Lycka till
 
Trampa försiktigt tills det blir motstånd, dra tillbaka kicken hela vägen och trampa till av bara helvete. :)

/J
 
Jag fick igång den direkt efter byte av kick-axel men nu vägrar den. Så ventilerna bör det ju inte vara.

Eftersom den startar jätte lätt när man rullar? Den brukar få lite bakslag i motorn när man kickar nu med.

Mvh
Har du fått markeringarna på vevaxeldrev och drevet på mellanaxeln rätt när du monterade tillbaka kopplingskorgen?Annars blir kaminställningen fel.
 
Har du fått markeringarna på vevaxeldrev och drevet på mellanaxeln rätt när du monterade tillbaka kopplingskorgen?Annars blir kaminställningen fel.

Nu börjar jag bli lite förbannad, har faktist inte den blekaste om det står rätt till i markeringarna. Jahapp då blir det av plocka isär skiten igen. Någon som har bilder på detta så att jag gör rätt denna gången?


Mvh
 
Kolla så viern som går från kicken till decomphistorian på toppen funkar eller att den råkar ligga på.. Den ska ju endast sträcka viern när du kickar inte i uppfällt läge!! jag brukar häkta av den viern helt och ställa in kompläget med hjälp av manuella decompen på styret..Blir mer lättstartad då om man nu ställer kolven just förbi toppläget och kickar därifrån! Det känns händelsevist inte som kicken tar något lägre nu? kan lätt bli så! Då är det bara att skruva lös och börja om:gnissla (Kugga om) Nu är ju husa världens mest vrånga och kicka:näsblod


Hur vet man om kicken tar lägre än innan?

Går väl bara sätta dit kickaxeln på 1 sätt?

Mvh
 
Nu börjar jag bli lite förbannad, har faktist inte den blekaste om det står rätt till i markeringarna. Jahapp då blir det av plocka isär skiten igen. Någon som har bilder på detta så att jag gör rätt denna gången?


Mvh
Så här ska det se ut.
 

Bifogat

  • Husadrev.jpg
    Husadrev.jpg
    50.5 KB · Visningar: 77
Hur vet man om kicken tar lägre än innan?

Går väl bara sätta dit kickaxeln på 1 sätt?

Mvh
Kickaxeln går bara att få dit på ett sätt,men du kan montera kicken ett hack fel på splinesen och då tar den längre ner.
 
Då var allt monterat och klart på rätt sätt, markeringarna sitter som de ska. Fortfarande samma problem, går inte att sparka igång han, bara rulla. Någon som har lust att komma och visa tekniken? Kanske åm som har vägarna förbi borås-trakten?

Nämdes här ovanför att statorn kan ha gett med sig, men då bör den ju inte gå perfekt när den väl är igång? Ventilerna är ställda och har gått 1 timma.

Mvh
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top