Svårighetsgrad byta topplockspackning?

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Lämnade in hojen för service innan vintern och blev påpekad att troligen har packningen till toppen har en liten läcka. Rengjorde och kollade efter läckage efter lite körning och vill instämma med verkstaden om läckage.

Vill nog egentligen gärna ge mig på detta själv men har bara gjort detta små tvåtaktare så vet inte riktigt vad som är vettigt att tänka på. Har verkstadsbok på motorn så visst det är bara till att följa den, mer eller mindre.
Har aldrig skruvat inne i motorn på min Superduke men någon gång ska vara den första dock undrar jag helt enkelt, klarar man att byta packning och allt jobb omkring som "novis" eller bör jag lämna in jobbet? Motorgarantin genom FB gick precis ut så det är fritt fram att pilla.
Tar emot (egot?) att lämna in "bara" för att byta packning sen har jag ingen koll vad verkstaden skulle ta för jobbet. Kommer isåfall rulla dit hojen och inte bara motorn.

Som tur är så är Superduke och RC8 motorerna rätt så lättmeckade men med det sagt så är det ändå en del jobb att göra det. Skulle inte ge mig på det om jag inte gjort operationen förr. Man bör ha bra dokumentation om hur man byter packning på den berörda hojmodellen så att man inte kuggar om några kamaxlar eller dylikt när man monterar bort (och tillbaka) allt.

Annars är det inte konstigare än att du lossar på toppen, tar av den, tar bort resterna av den gamla packningen, gör rent och sätter dit den nya och monterar på toppen igen.

Ta reda på vad det skulle kosta att göra på verkstad säger jag eller hitta någon duktig garagemek som klarar av jobbet.

Har också bara hållt på med mopedmotorer och dylikt men med en vettig momentnyckel kan jag inte tänka mig att det skall vara några problem att byta!
Frågan är ju bara om du måste ta ur motorn eller inte vilket gör det lite extra bökigt!

Ett annat alternativ om du inte vill öppna motorn själv är att lyfta ur den ur hojen och köra motorn lös till någon som kan göra detta, för att skruva den ur ramen är ju inte raketforskning.. :)

Se till så du nollar motorn på veven så underlättar det vid monteringen.

När du väl har fått isär allt & har toppen lös kan du ju kolla så toppen är någorlunda rak med vinkeljärn ( korsvis x sida till sida )

Det är ju ingen raketforskning men för vissa kan det vara klurigt om man inte gjort det innan.

Att göra det själv ger lärdom.

Plocka ut nyligen min motor på hojen, alla kåpor borta dag ett, dag 2 ur med motor :)

P1210333.jpg

mycket har med tålamod och göra. kör du fast? ta ett lugnt. fråga på sh eller ring en polare.

var noga att märka upp burkar och kablar med frystejp.

ta lite bilder då och då.

momentnyckel är nog ett måste eftersom du säger själv att mekandet är begränsat.

Jaja kom igen alla momenttallibaner och säg att man alltid skall ha det ;)

Får köpa mig ett objekt och lära mig på kanske då :). Blev faktiskt lite lagom skrämd att jag kanske kan "råka" göra fel på vägen :).
Kollar runt om någon mek är villig att pilla med detta.
Kanske passa på att sätta på en ny airbox för det klara jag definitivt :).

Screen Shot 2013-01-22 at 1.50.10 PM.jpg

Om du har en Haynes reparationshandbok som du följer fixar du det. Man måste våga skruva för att bli bra på det. Det viktigaste är att ha ordning på sakerna och inte lägga alla skruvar i en hög utan så varje skruv och schims återmonteras där de satt från början.

Jag har exakt samma dilemma, och i mitt fall måste motorn ur ramen för det, vilket kräver specialverktyg :rolleyes: Men jag tänker nog göra det själv ändå och byta till en något tunnare packning samtidigt för lite högre komp. Vi får peppa varann djulle :tummenupp

När du (kman) plockade isär din cr500 motor filmade du ju allt. Kanske en bra ide, då kan man ju backa den sedan om man undrar hur det satt ihop :)

Byt luftbox!! Värt varenda öre, ta bort de extra servostyrda spjällen med och döda o2mappningen. Glöm inte skaffa block off plates till cylindrarna när du köper luftburken. Det blir en ny hoj! Glöm inte mappa om den. (det är väl samma motor i SD -07 som 990sm -08?)

IMG_0812.jpgIMG_0808.jpgIMG_0813.jpg

Last edited:
mycket har med tålamod och göra. kör du fast? ta ett lugnt. fråga på sh eller ring en polare.

var noga att märka upp burkar och kablar med frystejp.

ta lite bilder då och då.

momentnyckel är nog ett måste eftersom du säger själv att mekandet är begränsat.

Jaja kom igen alla momenttallibaner och säg att man alltid skall ha det ;)

OK! Här är en Vad har en momentnyckel med att gör, om man kan meka eller inte? den används väl oavset där det behövs lr? Sen att det krävs lite känsla och sunt förnuft att "meka" med en motor, man kan förstöra skruvförband med eller utan momentnyckel

OK! Här är en Vad har en momentnyckel med att gör, om man kan meka eller inte? den används väl oavset där det behövs lr? Sen att det krävs lite känsla och sunt förnuft att "meka" med en motor, man kan förstöra skruvförband med eller utan momentnyckel
Jo, men är du ganska så grön och inte har den minsta fingertoppskänsla så ökar risken betydligt för att råka dra sönder en skruv. Eller att inte dra den tillräckligt hårt.

Jo, men är du ganska så grön och inte har den minsta fingertoppskänsla så ökar risken betydligt för att råka dra sönder en skruv. Eller att inte dra den tillräckligt hårt.

Är väl ganska precis vad som står i mitt inlägg lr?

Handlar väl mer om att dra tillräckligt löst:tummenupp, annars drar man ju tills det går lätt igen och sen släpper lite :3freak

OKej, kommer nog lämna in denna gång för byte av packningen men kanske tar luftburken själv om inte mek tar det i samma veva som packningen till ett humant pris, dvs lite kaffebröd :)

ta det lugnt bara så ska det väl inte vara problem.
Använd kamera för dokumentation oxå så glömmer man inte.

Nä nu har jag påbörjat allt jobb själv. Är ju inga problem, till och med riktigt kul att pilla :banana

Kolla att toppen är plan när du ändå har av den. Den kan behöva planas.

i ena throttlen var där lite "skit" och det är på den främre, även den packningen som börjat läcka. Är detta något något jag ska kolla upp eller bara rengöra och montera ihop och köra?

IMG_1672.jpg

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...