svårighetsgrad 1-10 på att justera gixxer -96 ventiler?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hur bra mekare behöver man vara för att justera sin ventiler på en gixxer?

Jag och en kompis (som har en precis likadan hoj) funderar på att göra detta tillsammans. Vår erfarenhet är inte så väldans stor/lång, men vi är envisa som få :rolleyes:

Vi har mekbok, varm(nästan)garage, liten köksradio och tillgång till internet.

Så, hur svårt är detta? Måste man ha 100 års erfarenhet, rivit fartygsmaskiner och kan sätta ihop en ångmaskin i mörker för att klara av detta?

Marky

Börja med att mät ventilspelet, det är ju busenkelt och har ni tur slipper ni ljustering.

Var nogrann och ha verksadshandboken till hands så kommer det gå bra.

Lycka till!

Mark skrev:
Hur bra mekare behöver man vara för att justera sin ventiler på en gixxer?

Jag och en kompis (som har en precis likadan hoj) funderar på att göra detta tillsammans. Vår erfarenhet är inte så väldans stor/lång, men vi är envisa som få :rolleyes:

Vi har mekbok, varm(nästan)garage, liten köksradio och tillgång till internet.

Så, hur svårt är detta? Måste man ha 100 års erfarenhet, rivit fartygsmaskiner och kan sätta ihop en ångmaskin i mörker för att klara av detta?

Marky

Kollade spelet på min 99a förra sommaren vid 2500mil och alla ventiler låg precis mitt i toleransen så det är bara att hoppas på att du/ni har lika mycket tur som jag. Det är förövrigt inte så knepigt bara man har tungan i rätt mun så att säga.
Fixade regeringens ZZR600 också förra sommaren och där var det för lite spel på alla 16 ventilerna så det var bara att planslipa allihop på jobbet...Den har förövrigt gått 8000mil och vad jag vet så har ingen ställt ventilerna på den så det kom inte som ngn större överaskning att spelet kunde vara lite annorlunda än när den rullade utav rullbandet.

Lycka till!

Det var inte svårt, jag har gjort det nu i vinter på min Gsxr600, med hjälp av en Haynes-manual.

Det kan vara lite svårt att se markeringarna på kamdreven när motorn sitter i, men det går, men gör en markering på insidan på dreven också. Ett tips: Fixera kamkedjan på dreven med buntband innan du lossar kedjesträckaren och låt dem sitta så tills allt är på plats igen (fick tipset efteråt av en mek och enl honom ska det gå att vika upp kammarna tillräckligt mycket).

Du måste ta bort chokevajern från förgasarbryggan, sen kan man lyfta ut hela paketet och låta det hänga på vänster styrhalva, så behöver du inte ta bort gasvajrarna.

(Som sagt, att bara kolla spelet är busenkelt, har du tur så behöver du inte justera.)

Last edited:
Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...