Svårigheter att starta mc - hjälp

MCgirl

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2017
Ort
Örebro
Hoj
MT07
Hej!

Jag har en Yamaha mt-07. Jag har problemet att fast batteriet är helt fulladdat med mc-laddare så är den svår att starta. Den försöker men går i regel ej i gång. Kan om jag försöker starta ett tag till sist starta. Sen om jag kör en lång sträcka så är det samma problem igen sen ett par h senare.

Okunnig som vill lära sig. Är det batteriet som dåligt eller kan det vara tändstift som behöver bytas? Eller är det något annat problem.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om en battericell är trasig/kortsluten får man exakt dessa symtom. Batterier är förbrukningsvara. Tändstift är förbrukningsvara. För att få startproblem med slitna tändstift lär du köra uppemot 10,000 mil utan att byta.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Håller med andersbrink i detta fallet är batteriet på falrepet så sjunker spänningen från 12,8 ned till kanske 9-10 volt så fort startmotorn snurrar.
Då räcker inte det som finns till bränsle pump och tändning, motorn snurrar bara.


Välkommen föresten hoppas du kommer trivas och delar med dej av dig och din hoj.

Vi är många o många kan mycket om olika saker ös på med funderingar.

Mvh
 

Raderad medlem 61114

Guest
9ggr av 10 är det batteriet som behöver bytas. Är batteriet relativt nytt, så är det fortfarande troligtvis batteriet som är boven, igen, så man byter en gång till! Fortsätter problemen, ja då är det dags att börja felsöka annat :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Innan du köper nytt batteri så prova med startkablar från bilbatteri. Eller mät spänningen före start och medans du kör på startmotor. Om volten sjunker under 11 volt medans startmotorn går så kan de va för lite stret för tändning och bränslepump.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej!

Jag har en Yamaha mt-07. Jag har problemet att fast batteriet är helt fulladdat med mc-laddare så är den svår att starta. Den försöker men går i regel ej i gång. Kan om jag försöker starta ett tag till sist starta. Sen om jag kör en lång sträcka så är det samma problem igen sen ett par h senare.

Okunnig som vill lära sig. Är det batteriet som dåligt eller kan det vara tändstift som behöver bytas? Eller är det något annat problem.
Bara att kontrollera. Mät batterispänningen när du försöker starta hojen.
för att hänga fast vid batteriet
Inställning på Multimeter VDC 20
Laddat bör batteriet direkt efter laddning och några timmar senare hålla en spänning över 12,8 Volt.
När du försöker starta ska inte batterispänningen mätt på batteriet sjunka under 12,0 Volt.
Kontrollera att polskorna på batteriet är dragna.
(Skruvarna som håller kablar med polskor fast vid batteriet.)
Att mäta är att veta. Men det visste du ju redan !

Vad det gäller lägsta spänning för hojen ska gå igång så förr med enkla kontruktioner
tändspole
mekanisk brytare
så kan jag tänka mig att 8 - 9 Volt över batteriet räckte för att hojen skulle få gnista på tändstiften och starta.
Men idag när det är en liten dator med elektronik som sköter allt så sätter jag gränsen vid +12 Volt. Under 12,0 Volt vid batteriet stor risk hojen inte går igång.

Vilken batteriladdare använder du ?
Fabrikat ?
Modell ?
Vilket batteri sitter i hojen ?
Fabrikat ?
Modell ?
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hej!

Jag har en Yamaha mt-07. Jag har problemet att fast batteriet är helt fulladdat med mc-laddare så är den svår att starta. Den försöker men går i regel ej i gång. Kan om jag försöker starta ett tag till sist starta. Sen om jag kör en lång sträcka så är det samma problem igen sen ett par h senare.

Okunnig som vill lära sig. Är det batteriet som dåligt eller kan det vara tändstift som behöver bytas? Eller är det något annat problem.
Jag måste säga att denna beskrivning är alldeles för luddig. Motorn kan ju snurra av bara satan men ändå inte gå igång, då är det ju inte batteriet. Om det är så är det ju choke-problem, eller om det är insprutning så sensorfel så den tror att det är annan temp på motorn.

Eller så orkar den knappt gå runt, och då är det mycket möjligt att det är batteriet, eller i värsta fall startmotorn men mer troligt batteriet.

Hur uppför den sig när du ska starta den?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Sen om jag kör en lång sträcka så är det samma problem igen sen ett par h senare.

Okunnig som vill lära sig. Är det batteriet som dåligt eller kan det vara tändstift som behöver bytas? Eller är det något annat problem.
Batteriet tar inte laddning. Köp ett nytt.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top