Svårförståeligt språkbruk

gladh skrev:
Varför startar alltid det värsta gnabbet kring språk.
Måste ligga många komplex begravna sedan man var tvungen att skriva "Mor åt gröt, Far åt helvete" medans en lärarinnan slog ens knogar blodiga med en slö linjal.

Jag är för ett välvårdat språk, men här skiter jag blankt i hur man väljer att uttrycka sig. I yrket, i föreningslivet, etc. så har det sin plats att vara genomtänkt när man skall kommunicera med text.
Här belönas snabbhet.

gladh

det här var nog det bästa som skrivits här på sporthoj.com på länge... WORD!

Det "lustiga" är att det å ena sidan sägs att det är OK att skriva talspråk, och inget fel i det, gör det ofta själv, framförallt i e-post och SMS, samtidigt som särskrivning är allt annat än talspråk.. ord som är ihopskrivna när man talar, blir helt plötsligt isärskrivna i textform :confused: Kanske inte så mycket att rya omkring om, trots att det ibland kan bli "intressanta" syftningsfel, oftast förstår man ändå vad folk menar.... ;)

/B

Bifogat

• skylt.jpg
    skylt.jpg
    30.2 KB · Visningar: 91
Last edited:
Twinner666- Jag vet iallafall vad Frolla är. Fast det hade visst ett annat namn på Båråsiska ( McB och MrGoofy människorna dvs)

Acrid skrev:
:lol

Jojagog totrororor atottot dodu äror lolitote koknonasosigog. :D

Nu har jag skrivit det på alla dom svenska språken om någon missförstår kan ni titta i svenska akademins ordlista och leta efter livets mening.

hohähoh dodetot äror dodomom dodäror ihohopopsoskokrorivovarornona sosomom äror!

Hähmellanslagdetmellanslagärmellanslagdommellanslagdärmellanslagihopskrivarnamellanslagsommellanslagärutropstecken

Häh DET äR DOM DäR IhOpzZKRIvARnA zZOM äR!!!!!!!!! *lEr*

det dom där Häh ihopskrivarna som är är!

benkar skrev:
Det "lustiga" är att det å ena sidan sägs att det är OK att skriva talspråk, och inget fel i det, gör det ofta själv, framförallt i e-post och SMS, samtidigt som särskrivning är allt annat än talspråk.. ord som är ihopskrivna när man talar, blir helt plötsligt isärskrivna i textform :confused:

Just. Ändå hävdar särskrivningsmaffian att särskrivning beror på talspråkets inverkan på skriftspråket? Obegripligt.
Förbannelse. Nu har jag skrivit ett förvridet personangrepp igen.

Nej, det beror på engelskans inverkan på skriftspråket. I engelska särskrivs det mesta, men där är det ju korrekt att göra så; det ändrar ju inte meningen i det man skriver.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!