svår startad kawa gpz 600r 86

morfar

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2009
Hoj
1986 kawasaki GPZ 600R
den startar när jag värmer den med värmefläkt och full choke. När den har startat så får jag inte upp värmen i motorn. Och den har ingen kraft i motorn på höga varv.Jag har gort ren förgasarna o bytt tändstift o tändspolar. Innan spolbytet gick den inte alls.när den väl har startat och jag ger gas direkt då dör den,han måste gå ettpar minuter innan jag kan åka.Vad f-n gör man:huvet

Att den hojen tar tid att få upp värmen är väl känt, även att man inte får röra gasen innan den kommit upp lite i temperatur. Starta den alltid med full choke och ingen gas, det går utmärkt att köra iväg utan gas om den ligger på 2000 rpm med choken.
Går den på alla cylindrar? Det skulle kunna vara tändboxen som strular, en begagnad kostar 1000, så det är inget man köper på chans, men om du är säker på att det inte är fel på något annat så hade jag tagit den chansningen.
Om den inte är varm efter 20 min kan du ju kolla upp termostaten, men som sagt det tar en stund för den att bli varm.
Hur yttrar sig att den inte har kraft på höga varvtal? Om den hackar skulle det kunna vara sidostödsbrytaren. Om den är dålig kan vibrationerna göra att den bryter tändningen och då känns det som att den tappar kraft. Om den inte hackar utan bara börjar låta konstigt så går den nog på två cylindrar och då är det tändboxen.

Lite tankar bara.

Last edited:
Jag har själv en GPX 600r -88, och den är väldigt känslig innan den blivit varm. Men jag ser knappt på mätaren att den är varm... inte ens i somras i gassande sol fick jag något större utslag på temp mätaren. Så länge som den fungerar varm är det nog inte något större fel på den.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT