svår olycka i falkenberg

Rött?

abethebabe skrev:
2560513 läste du inte vad jag skrev ovan??? har du varit här vet du hur korsningen er ut??? nä tänkte väl det, skrev ju att trafikljus är uppsatta ca 30- 40 meter innan olyckan, tror inte att han körde speciellt fort utan korsning är farlig! jag kör där varje dag när jag ska till jobbet och jag kan säga att jag har själv varit nära att krocka pga att sikten är lite kass

Men om det är en ljuskontrollerad korsning, och den var aktiv (är den kanske inte om helgerna?) då har någon kört mot rött... Bilen hade ju inte kommit många meter ut i korsningen iaf. :confused:

Hoppas killen kryar på sig.
Varje gång man har undvikit en olycka genom att bromsa eller väja undan så känns det skönt för då vet man att man gjort rätt samtidigt som nån annan gjorde fel.
Klarade man inte det så är risken att man själv också gjort fel stor.
Man kanske körde för fort eller inte var tillräckligt uppmärksam.
Alla olyckor går inte att undvika och jag säger inte att denna hade gått att undvika men många olyckor är det nog där skulden inte är solklar.

BeBe skrev:
2560778 Men om det är en ljuskontrollerad korsning, och den var aktiv (är den kanske inte om helgerna?) då har någon kört mot rött... Bilen hade ju inte kommit många meter ut i korsningen iaf. :confused:

det är INGEN ljuskontrollerad korsning!!! som jag skrev, ca 30-40 meter innan olycksplatsen pågår en BROREPARATION så framkomligheten ÖVER bron är dålig så därför kontrolleras trafiken ÖVER bron med semaforer, alltså "våran" mc-förare fick grönt duttar i ettan och kör över bron där mötande trafik har rött, och som du ser på bilden så kommer det en korsning där det är relativt dålig sikt, då brorareparation pågår så kan man inte köra UNDER bron utan bilister måste ta av till höger INNAN bron för vidare färd via "våran" olyckskorsning och det var här bilisten inte såg mc-föraren, och som jag skrev så tror jag knappast att mc:n hade hunnit få upp ngn högre hastighet då just denna korsning är väldigt trafikerad pga av reparationen, utan det var väl helt enkelt en olycka där bilisten inte uppmärksammade mc:n vilket är väldigt vanligt att bilister inte gör och det tror jag att alla som kör mc kan skriva under, har själv varit snubblande när ett par ggr i somras och köra in i sidan på bilar då bilisterna ej uppmärksammat mig utan bara svängt rakt ut, vet ju själv när jag kör bil att det kan vara lite vanskligt att se en mc-förare.

hoppas dock att allt går bra och jag tror att bilisten mår rätt så dåligt just nu. en olycka är ju så jävla lätt hänt.

Öhh...

" vv har satt upp trafiikljus..."
Ursäkta om jag tolkade dig fel där då... :pannkyss
Jag är nog inte läskunnig.

Klart att mc'n kör om han får grönt. Han var nog mer uppmärksam än bilisten, men syns man inte, finns man inte...Pang... :näsblod

Last edited:
Hoppas det går bra för mc-föraren!

Jag var ute på runda idag (varmt i Skåne) och med solen i ryggen
och mötande trafik som ska svänga vänster över mitt körfält slog
jag på helljuset vid varje misstanke.

Ingen bilist verkade sur, däremot stannade alla och jag kan sitta
här och skriva på SH.

Håller tummarna att det går bra för den som körde.

Tyvärr är det ju så att i samma stund som man tar på sig hjälm och ställ måste man också ändra inställning i trafiken.

Dessvärre måste man resonera som så att "alla andra är idioter och kan få för sig vad som helst när som helst" och "jag syns inte", tråkigt men sant om man vill klara sig.
Var själv med om en bil som körde ut mitt framför näsan på mig så sent som idag.

Så här sent på hösten tror nog dessutom bilisterna att vi hojåkare krupit i ide för i år och därmed blir man ännu mer ouppmärksam. Men här nere i söder är vi fortfarande många som kör, vi har ju fortfarande 10-15 grader varmt.

Kör med förståns är ni snälla :krama

Körde över Söderåsen idag och tog de ganska lugnt med alla löv o klet på marken bönnerna dratt upp på vägen... Termometern i Klippan pekade på 15 grader. Skönt att komma ut lite så här på höstkanten, men de märks att bilisterna bli lite förvånade över ens existens... Man för som sagt se sig för lite extra o tänka två ggr... :D

Någon som vet hur det gick för den stackars hojåkaren?
/J

att köra med heljus på hadde knappast hjälpt denna kille då det pekade upp i luften han fick vänta lite på en bil som inte kom i väg och valde då att smita förbi och dra upp hojen på slangen gick betydligt fortare än 40-50 sen hann han inte få ner den när faran kom (lite svårt att göra undanmanöver och bromsa) tycker inte ett dugg synd om honom mvh killen 3 bilar bakom

Mööhööö. Du är bara avis för att du inte kan slanga..

:näsblod

Det jag sett av hans körstil så är det bus, bus, lek å bus.. Så jag var inte direkt superförvånad när jag hörde vem det var. :rolleyes:

Tydligen är det arm- å benbrott samt en spricka i bäckenet som är värst, men hur många brott eller vad dom tror om följande men vet jag inte än...
Klart är iaf att han lär va klart invalidiserad ett bra tag framöver, men med livet i behåll..

Tror ibland att dom flesta bilister inte kan köra bil. Lånade en hoj av en vän och skulle åka hem från jobbet idag. Körde i ett villa område där max 30 gäller.
Låg bakom en saab hela tiden, och vid en parkering nära en skola ser jag en bil som ska svänga ut.

Trodde att han såg mig, så jag fortsätter att köra.. Då helt plötsligt får idioten för sig att köra när jag kommer!!
Jag väjer undan i tid, stannar hojen mitt på vägen , kliver ur och knackar på rutan där sitter idioten och undrar vad fan JAG håller på med.

Försöker förklara för snubben "jag har företräde", men han typ lackar ur eller nåt. Sa till honom - "Du, nästa gång så lär det säkert vara ett barn med inte lika stark lykta som mig och sämre reaktions förmåga, ser jag dig göra det där igen så har du aldrig haft din j*vla bil!"

x devil skrev:
2564035 att köra med heljus på hadde knappast hjälpt denna kille då det pekade upp i luften han fick vänta lite på en bil som inte kom i väg och valde då att smita förbi och dra upp hojen på slangen gick betydligt fortare än 40-50 sen hann han inte få ner den när faran kom (lite svårt att göra undanmanöver och bromsa) tycker inte ett dugg synd om honom mvh killen 3 bilar bakom
Då är min fråga till DIG: om han smiter förbi so what? det är lixom likt förbannat väjningsplikt för bilen där, en bild säger mer än tusen ord.
och sen är du hojåkare själv? eller är du bara en viktigpetter till bilist?
kan ju säga så här, jag har åkt hoj och moped i snart 5 år, kör även A-traktor till vardags så jag kan se detta från båda håll. det är tamigfan inte en enda bilist som fattar att man faktiskt sitter med ett fordon i skrevet. och det är ju tyvärr som grabbarna här redan sagt, man måste leva efter principen att man inte syns och finns inte!
Jag går dessutom transport så jag kan mina trafikregler. väjningsplikt ÄR VÄJNINGSPLIKT!! Bilen skulle ha lämnat företräde.
visst var det dumt av honom att ta slangen, MEN och det här är ett stort men, vad f*n har bilen för rätt att åka? och jag tror nog att han på hojen var fullt medveten om att från hans håll hade man förkörsrätt! man ska inte behöva räkna med att bilen kastar sig ut för att man sitter på ett mindre fordon. :huvet
fullt öppen för diskution men ett tips är att du tänker länge och noga och från bådas håll.

Last edited:
calle2 skrev:
2564180 Då är min fråga till DIG: om han smiter förbi so what? det är lixom likt förbannat väjningsplikt för bilen där, en bild säger mer än tusen ord.
och sen är du hojåkare själv? eller är du bara en viktigpetter till bilist?
kan ju säga så här, jag har åkt hoj och moped i snart 5 år, kör även A-traktor till vardags så jag kan se detta från båda håll. det är tamigfan inte en enda bilist som fattar att man faktiskt sitter med ett fordon i skrevet. och det är ju tyvärr som grabbarna här redan sagt, man måste leva efter principen att man inte syns och finns inte!
Jag går dessutom transport så jag kan mina trafikregler. väjningsplikt ÄR VÄJNINGSPLIKT!! Bilen skulle ha lämnat företräde.
visst var det dumt av honom att ta slangen, MEN och det här är ett stort men, vad f*n har bilen för rätt att åka? och jag tror nog att han på hojen var fullt medveten om att från hans håll hade man förkörsrätt! man ska inte behöva räkna med att bilen kastar sig ut för att man sitter på ett mindre fordon. :huvet
fullt öppen för diskution men ett tips är att du tänker länge och noga och från bådas håll.

Ursäkta mig men...
När gör det minst ont ifall du skadar dig?
1. När du i alla fall har rätten på din sida
2. När du undviker en krasch på grund av att du har förstånd nog att göra rätt när någon annan gör fel

För övrigt tror jag nog att många här kan både köra bil (eller TRAKTOR) och hoj.
Du verkar åtminstone inte så förståndig fast att du går Transport och kör både moppe, hoj och EPATRAKTOR.

Det kvittar vems felet är om man blir invalid.
Det kvittar vems felet är om du bryter ett ben när du krockar med en bil där kroppen gör ett avtryck i plåten.

Vakna grabben...

Lite lustigt att så många av OSS har åsikter och fördömmer bus... När så många av OSS busar till och från.....

Den dag den av OSS ligger där pga en bil kört ut framför OSS så kommer samma diskussion komma tillbaka.... JAg tycker inte ett dugg synd om... Han får skylla sig själv.....

Var har empati och omtanke tagitvägen.... Eller är det tuffare att säga han får skylla sig själv....

Last edited:
SENSEI skrev:
2564327 Lite lustigt att så många av OSS har åsikter och fördömmer bus... När så många av OSS busar till och från.....

Den dag den av OSS ligger där pga en bil kört ut framför OSS så kommer samma diskussion komma tillbaka.... JAg tycker inte ett dugg synd om... Han får skylla sig själv.....

Var har empati och omtanke tagitvägen.... Eller är det tuffare att säga han får skylla sig själv....

Domar kommer fort i det här forumet oavsett om det är nån som busat eller nån som brutit mot väjningsplikt.
I den här tråden var det övervägande bilisten som fick skit även om han kanske inte fick en chans att lämna företräde.
Sen skrev nån att killen på MCn körde mer på bakhjulet än på båda och då var det plötsligt hans fel.
Skit samma egentligen vems felet var, det är han på MCn som är skadad.
Lär er nåt i stället för att tjafsa om skuldfrågan.
Anta att bilarna kör ut framför er så lever ni längre PuNGt

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...