Svår att starta med varm motor

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har upptäct att min Kawwa kan vara lite kinkig att starta när motorn är varm. När den är kall startar den fint utan gas (med choke) men när man bara har pausat lite kort och ska igång igen kan man behöva tugga på startmotorn en liten stund. Vad skulle det kunna bero på, och är det något jag borde åtgärda? :va

PacMan skrev:
Jag har upptäct att min Kawwa kan vara lite kinkig att starta när motorn är varm. När den är kall startar den fint utan gas (med choke) men när man bara har pausat lite kort och ska igång igen kan man behöva tugga på startmotorn en liten stund. Vad skulle det kunna bero på, och är det något jag borde åtgärda? :va
¨
Upplever du det som om startmotorn går runt långsammare än vad den gör när motorn e kall, isåfall kan det ju vara så lätt som ett dåligt batteri, iaf om man ska tro på vad en polare (mekaniker) säger till mig.
Han påstår att nån del i motorn expanderar vid värme, därav ökad friktion och jobbigare för startmotorn, detta märks just med dåligt batteri.
Har just samma problem på min hoj opch jag har dåligt batteri.

EDIT: att det ska vara så svårt att ge ett kort svar..suck :huvet

PacMan skrev:
Vad står det i instruktionsboken?
Vid start av varm motor............

PacMan skrev:

På min zx7r underlättar det om jag stänger av lyset om jag ska starta den när den är varm... Märker dock inte att startmotorn går tyngre vid varm motor, bara att den tänder snabbare med avstängt lyse.

DreeTman skrev:
På min zx7r underlättar det om jag stänger av lyset om jag ska starta den när den är varm... Märker dock inte att startmotorn går tyngre vid varm motor, bara att den tänder snabbare med avstängt lyse.

Låter knasigt tyckter jag :va

DreeTman skrev:

kan vara att startmotorn snor all ström så inte motorn får nån.

Startmotorn går inte tyngre som jag har märkt. Däremot har jag tänkt efter lite, och varit nere och provstartat hojen (ljummen motor). Det verkar som den snurrar igång lättare om den får lite gas samtidigt som jag trycker på knappen. I så fall är det väl inga större problem med den, eller är det nåt jag borde kolla upp, typ förgasarsynk och sånt?

DreeTman skrev:

Det kan nog hända att den tänder lite bättre just i startögonblicket om du inte har lyset på. Nån stor skillnad borde det dock inte vara.
Jag passar på att fråga dej (och kanske nån annan) en annan grej oxo, eftersom din hoj tillhör samma "famlilj" som min, men ett par generationer senare. Jag har originalljuddämpare, och i botten på den finns ett litet (ca 2-3 mm i diameter) runt hål som det puffar avgaser ut ur. Jag gissar att det är för att tappa ur vatten eller så(?) om det skulle ha råkat komma in i ljuddämparen, men ska det inte sitta någon plugg eller så där?

kan va ventiler o annat skit med, gör ett komptest!

OT: Nu ångrar du att du köpte färganpassat ställ när du hade rd'n va :D

HanneZ skrev:
kan va ventiler o annat skit med, gör ett komptest!

Det där hörde jag inte. :rolleyes: Nä, men jag ska la småpilla lite med den i vinter så jag kan la skaffa en kompmätare och kolla det oxo.

HanneZ skrev:
OT: Nu ångrar du att du köpte färganpassat ställ när du hade rd'n va :D

Det kan du fethaja! :gnissla :hihi
Faktiskt var det en slump att det var rea på ett rött/vitt, men som nån (hållundan) skrev: Färgmatchning är gay :rolleyes:

PacMan skrev:
Det där hörde jag inte. :rolleyes: Nä, men jag ska la småpilla lite med den i vinter så jag kan la skaffa en kompmätare och kolla det oxo.

Det kan du fethaja! :gnissla :hihi
Faktiskt var det en slump att det var rea på ett rött/vitt, men som nån (hållundan) skrev: Färgmatchning är gay :rolleyes:
Förvänta dig inte att den där gamla hojen kommer gå o gå o gå!

Hehe ne de e klart, men va faan... de där ser förjävligt ut... sorry :D

HanneZ skrev:
Förvänta dig inte att den där gamla hojen kommer gå o gå o gå!

Hehe ne de e klart, men va faan... de där ser förjävligt ut... sorry :D

Hehe, point taken, men riktigt så fåfäng har jag inte råd att vara :rolleyes: .
Vad är dyrast, byta skinn eller lacka om hojen? :gnissla :tungan

PacMan skrev:
Hehe, point taken, men riktigt så fåfäng har jag inte råd att vara :rolleyes: .
Vad är dyrast, byta skinn eller lacka om hojen? :gnissla :tungan
Olagligt att lacka bort dom där färgerna, dom e kult! Fast generationen efter faller mig mer i smaken!

Du syns iallafall ute på vägarna, de e ju nästan viktigare än allt annat!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...