svår åt kommern gängpaj..

lew

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
ktm
Jag har fått gängpaj på en mutter som håller fast cyllen i motorblocket..
Ja får kanske in pekfingret åvanför muttern sen går cylindern ut åvanför muttern.. Hur ska jag göra?! :(

Hmmm....

lew skrev:
Jag har fått gängpaj på en mutter som håller fast cyllen i motorblocket..
Ja får kanske in pekfingret åvanför muttern sen går cylindern ut åvanför muttern.. Hur ska jag göra?! :(

Muttern sitter på en pinnbult, eller? Du kommer inte åt att skruva ur pinnbulten?? :confused: Om den inte sitter mer Loctite gänglåsning så borde det inte vara några problem. Byt pinnbulten, ny mutter, klart!! :yoparty

Last edited:
Jag hajar typ ingenting förutom att det är en ktm av nåt slag = troligtvis encylindrig då är det inga problem att lyfta av cylindern.. om det är en mutter så är det väl bara att byta ut den, om det är en pinnbult så är det väl bara att byta ut den. Om det är gängpaj i motorblocket får man sätta i en insatsgänga, om du inte klarar av det själv kan en mc-verktad garanterat hjälpa dig

Släng hojen och köp en ny! :rolleyes:
Skämt åsido, om det nu är en skruv du fäster cylindern med, och inte en pinbult och mutter så är väl inte gängorna i cylindern utan i blocket? I så fall får du nog lyfta av cylinderna, kanske hela motorn om det blir lättare att komma åt då.

Gissar på taskigt faktaunderlag:
sätt muttern i spänn underifrån, t.ex. mejsel under brickan, o skruva av den
alt. ta en vinkelslip o slipa ner muttern på 2 sidor o ta bort resterna.
/u

PacMan skrev:
Släng hojen och köp en ny! :rolleyes:
Skämt åsido, om det nu är en skruv du fäster cylindern med, och inte en pinbult och mutter så är väl inte gängorna i cylindern utan i blocket? I så fall får du nog lyfta av cylinderna, kanske hela motorn om det blir lättare att komma åt då.

EDIT: Nu läste jag ordentligt, mutter alltså. Är det så att du inte kan få av muttern, men inte dra åt den heller? I så fall kan du kanske använda mutterspräckare, eller kapa bort den med en Dremel eller liknande.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...