Svänghjulstryck Ducati 1000

Grunk

Medlem
Gick med
12 Jan 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Tuono V4 -12
Hej jag har en kompresson på 10bar och undrar om den har nog med kräm för att dra fast svänghjulet ordentligt på en ducati 1000.
Tror den skulle dras åt med något mellan 250-270 Nm.

Va tror ni?

Mvh Simon
 
Är nog inte trycket som spelar så stor roll för en muttermaskin så länge kompressorn fixar flödet.. Sedan kan man ställa sig lite tveksam om det är så lämpligt att dra något så pass viktigt med ett så oprecist verktyg som en muttermaskin (räknar med att du inte har tillgång till någon superavancerad sådan eller momentbegränsande mellankopplingar). Annars finns det grymma mutterdragare och även momentväxlare till dessa så man kan nå över 1000Nm så man får nog vara försiktig om man lånar lite "stadigare" grejer.
 
Drar alltid svanghjul med min mutterpicka som drivs av en liten 50l-kompressor sa svaret ar Ja
 
örru det drar du med näven med:tummenupp
bullt som bullt inte leka med tryckluft dra det för hand pojk då känner man
 
Tjeená...Om D'e den mutern ,som ja tror du menar , så ere b'a å dra
uta'v bá'helvete, å'lite locktite på rynckorna, men kolla
muttern innan du verkställer detta,så den e frisk.......

HADE J .Wayne
 
Dra med momentnyckel!! Du har ingen aning om vilket moment din dåliga? bra? proffsdragare? levererar vid det tryck som du har just vid åtdragningstillfället.
Blir det fel åtdraget kan skruvförbandet antingen lossna eller så kan gängorna paja .
Jag har jobbat mycket med skruvförband, men jag hade aldrig dragit ett sådant kritiskt skruvförband på känn. Det finns väldigt få människor som har känsla för åtdragningsmomentet när det är så högt.
Upp till M12, dvs runt 80 Nm, kan man hjälpligt "känna", men redan M16 (ca 195 Nm) är i princip omöjligt att pricka utan momentnyckel.

Vad står det mer? Ska gängan smörjas och isf med vad? Ska kontaktytorna smörjas? Utan sådana uppgifter är momentangivelsen inte särskilt mycket värd eftersom klämkraften varierar mycket beroende av andra omständigheter än åtdragningsmomentet.

Vad "experterna" som förordar "dra så mycket du kan" eller "använd muttermaskin" säger, bör du bortse från. Även om det KAN fungera så har du ingen koll på hur förbandet är draget och iaf jag skulle aldrig köpa en begagnad hoj som en sådan klåpare har skruvat på.
 
Kom igen, snåla inte utan gör det ordentligt. Jag har varit med om att ett svänghjul har lossnat och det var inte roligt. Det blev förbannat dyrt.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top