Svänghjulskilen har troligen pajat

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jag tänkte ta en tur i eftermiddags på min GPz500-91 och kom ca. 5km hemifrån när den plötsligt dog precis som om jag fått soppatorsk. Eftersom jag hade gott om soppa tänkte jag att det hade blivit tätt i luftkanalen i tanklocket så det blir vakuum, öppnade locket och stängde igen och trycker på starten...startmotorn går men drar inte runt motorn.

Jag fick rullat in den på en plan i närheten och lånat lite verktyg av Husvagns-folk och började undersöka. Det visade sig när jag lossade inspektions pluggen i generatorkåpan att bulten till svänghjulet är lös, drar fast den hjälpligt och trycker på starten, motorn drar runt några varv, sedan börjar den svänghjulet slira på vevaxeln igen.

Min teori är att kilen i vevaxeln har gått av (hörde ingenting när den dog) och bulten har inte orkat hålla emot utan svänghjulet har börjat slira.

Nu undrar jag vad detta kan få för effekter, ska börja riva ner generatorkåpan imorgon, men vill vara lite förberedd. Först och främst, ska det vara olja innanför generatorkåpan? Låter lite sjukt enligt mig med tanke på el och bös (såg nämligen lite kladdigt ut), om det nu är det så antar jag att jag får byta olja + filter jäkligt snart med tanke på flisor från kilen.
Behöver tändningen ställas in? eller är det bara att trycka i en ny kil och skruva på kåpan och se glad ut?

Är tacksam för all hjälp!

Limstift skrev:
Min teori är att kilen i vevaxeln har gått av (hörde ingenting när den dog) och bulten har inte orkat hålla emot utan svänghjulet har börjat slira.

Tur i oturen att svänghjulet snurrar, annars kan det bli så att tändningen bara ändras lite & hojen börjar gå konstigt = svårt att felsökan. Sätt i en ny krysskil & ställ tändningen så kommer den att gå som en gud igen. :)

Olja är det nog därinne så lägg hojen lite på sidan så rinner inte oljan ur!

Du kan ha fått skador i kilspåret!
Om det glappat ett tag så kan kilspåret blivit större och efter det så går kilen av!
Man kan försöka försiktigt knacka igen spåret lite så kilen får bättre fäste!

Man KAN då låsa fast svänghjulet med tex gänglåsning på axeln!
DVS du monterar en ny kil och smetar på lite loctite tex och monterar!
Detta KAN funka men det kan släppa ändå!

Men du kan även få problem att demontera detta senare om det fastnar ordentligt!

Men det är ju en chansning att få det att funka...
Det är ju åkväder nu! :4skrika

Ett gammalt ful-knep för att bättra på passningen mellan svänghjul och axel ( om det blivit repigt och fult..) är att lägga på en klick ventilslippasta, trycka dit svänghjulet och gnugga lite fram å tebaka en stund. Se bara till at det blir rent sen!
Kör så det ryker
/660

Ska börja riva ner det nu. En snabb fråga bara, hur ställer man tändningen? Har inte en susning om hur det funkar. Rent mekaniskt fattar jag det mesta ganska snabbt men el är fortfarande hokus-pokus för mig.

660 skrev:
Ett gammalt ful-knep för att bättra på passningen mellan svänghjul och axel ( om det blivit repigt och fult..) är att lägga på en klick ventilslippasta, trycka dit svänghjulet och gnugga lite fram å tebaka en stund. Se bara till at det blir rent sen!
Kör så det ryker
/660
Det lät inte son ett ful-knep, snarare väldigt seriöst :tummenupp

Allt är fixat nu. Mycket riktigt så hade kilen till svänghjulet klippts av på mitten. Satte i en ny kil, drog fast centrumbulten med mutterknackarn och körde iväg..

660 skrev:
/660
Utmärkt knep (som Fredde sa). Iaf på en motor utan olja runt svänghjulet kan
man förmodligen ha kvar tunt, tunt m slippasta. Dom små hårda kornen tränger in
lite i bägge ytorna och hjälper till att fixera svänghjulet på axeln.
(Det är f.ö. inte kilen som håller grejorna på plats, utan trycket pga åtdragningen.
Ungefär som för kedjespännarna mao, hjälper mest till vid monteringen.)
/u

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...