Svänghjulsbekymmer??

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Hej!
Jag söker ett svänghjul till en kawasaki z1000j -82.
Har talat med en del skrotar idag och det verkar vara svårt att få fram ett sådant. Var dock en kille som trodde att ett gpz 900 svänghjul kunde passa eftersom motorerna var mycket lika. Han hade satt på en topp från en z1000j på 900gpz för längesedan.
Är det någon som vet? :va

Eller finns det någon firma som kan limma dit nya magneter på insidan av svänghjulet och balansera det?
Eller kanske någon som har ett liggande till salu.
Börjar misströsta snart :3freak
Mvh Viktor

guruville skrev:
Hej!
Har talat med en del skrotar idag och det verkar vara svårt att få fram ett sådant. Var dock en kille som trodde att ett gpz 900 svänghjul kunde passa eftersom motorerna var mycket lika. Han hade satt på en topp från en z1000j på 900gpz för längesedan.

Eller finns det någon firma som kan limma dit nya magneter på insidan av svänghjulet och balansera det?
Mvh Viktor

Nix inte alls på nått sätt lika dessa 2 motorer
därimot gammla KZ 900 motorn har en del gemensamt med z1000

Z1000 å GPZ 1100 är väldigt lika men det man får se upp med är ju vevaxeldiametern där svänghjulet sitter ( axeltappen)

Skiljer axeltappen i diameter eller är det samma?

guruville skrev:
Hej!

Mvh Viktor
Aha!Nån har tagit en kloavdragare o spännt den max för att sen med ett välriktat hammarslag få en hög med magnetbitar????Det har jag AAAAAAALDRIG gjort på en gsx en gång :hihi

Jo det gjorde jag också men först efter att konstaterat att två av magneterna var delvis avbrutna och den tredje kunde jag dra loss med handen. Då vart det våldsmetoden :mad: men hade jag vetat hur knepigt det varit med att få tag i nytt så hade jag varit betyligt försiktigare.
Blir nog till att kolla nästa gång.
Det man inte har i huvet det får man ha i plånboken :3freak

Intresant vore de att försöka få dit ett busa svänghjul me lindning
dom är GRYMT mycke lättare

Kawan har väl inget startfrihjul där eller hur va de??

Jo den har startkrans bakom svänhjulet

Hej! ja det verkar vara ganska vanligt att magneterna lossnar på dom kaworna
har själv fått byta både statorlindning ock svänghjul. på kawasakis sida i sverige fanns ett forum vet ej om det är kvar men där satte jag in en fråga om ett svänghjul o då fick jag svar han hade 3 nya liggandes men det var ju några år sen o jag kommer tyvärr ihåg vad han hette eller nåt ska kolla om jag har lådan kvar i garaget. annars får du testa o sätta in en fråga där

hör av mig om jag hittar nåt

mvh svenne :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey