Hej.
Har ett problem som ja undrar om nån kan hjälpa mig att klura lite på.
Har en gammal KTM EX 125 från 94 (hoppas de är okey att fråga även fast de inte är en sporthoj?), men svänghjulet vibrerar loss hela tiden. Började med att plattan som statorn sitter på sprack så statorn satt mer eller mindre löst, en bit från plattan kilade fast sig mellan stator och svänghjul så svänghjulet vart lite skadat men inte uppebart mycke. Skaffade ny platta och ny stator då ja inte fick nån gnista med gamla. Skruva ihop allt å allt gick bra i nåra timmar, sen lossnade bulten till veven som håller fast svänghjulet... Happ tänkte ja å skruva dit den med lite röd locktight. Gick ett tag igen sen lossna skiten igen. Satt tillbaks den 2 gånger till sen efter de så hade svänghjulet tagit för mycke stryk å magneterna sprack/börja lossna. Köpte nytt svänghjul som ja slipat in med ventilpasta i många många timmar, så mycke så ja fick svarva ner plattan till statorn för att svänghjulet hamna för långt in mot statorn. Anläggningsytan mellan vev och svänghjul ser bra ut, bra mycke bättre än innan ja börja slipa. Har sen ställt tändning (1.43mm förtändning) och dragit allt med locktight. Ut och provkörde lite lungt, gick fint sen efte 15 min hörde ja samma ljud från bakom kåpan till svänghjulet igen. Å se där, bulten satt inte kvar... Trots nytt svänghjul och inslipat mot veven draget med locktight ganska hårt.
Så va gör man?
Tacksam för alla svar.
MVH,
Tobbe Nyberg
Har ett problem som ja undrar om nån kan hjälpa mig att klura lite på.
Har en gammal KTM EX 125 från 94 (hoppas de är okey att fråga även fast de inte är en sporthoj?), men svänghjulet vibrerar loss hela tiden. Började med att plattan som statorn sitter på sprack så statorn satt mer eller mindre löst, en bit från plattan kilade fast sig mellan stator och svänghjul så svänghjulet vart lite skadat men inte uppebart mycke. Skaffade ny platta och ny stator då ja inte fick nån gnista med gamla. Skruva ihop allt å allt gick bra i nåra timmar, sen lossnade bulten till veven som håller fast svänghjulet... Happ tänkte ja å skruva dit den med lite röd locktight. Gick ett tag igen sen lossna skiten igen. Satt tillbaks den 2 gånger till sen efter de så hade svänghjulet tagit för mycke stryk å magneterna sprack/börja lossna. Köpte nytt svänghjul som ja slipat in med ventilpasta i många många timmar, så mycke så ja fick svarva ner plattan till statorn för att svänghjulet hamna för långt in mot statorn. Anläggningsytan mellan vev och svänghjul ser bra ut, bra mycke bättre än innan ja börja slipa. Har sen ställt tändning (1.43mm förtändning) och dragit allt med locktight. Ut och provkörde lite lungt, gick fint sen efte 15 min hörde ja samma ljud från bakom kåpan till svänghjulet igen. Å se där, bulten satt inte kvar... Trots nytt svänghjul och inslipat mot veven draget med locktight ganska hårt.
Så va gör man?
Tacksam för alla svar.
MVH,
Tobbe Nyberg