Svänghjuls som vibrerar loss, vad göra?

Muppetz

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2009
Hoj
KTM EX 125 -94
Hej.

Har ett problem som ja undrar om nån kan hjälpa mig att klura lite på.

Har en gammal KTM EX 125 från 94 (hoppas de är okey att fråga även fast de inte är en sporthoj?), men svänghjulet vibrerar loss hela tiden. Började med att plattan som statorn sitter på sprack så statorn satt mer eller mindre löst, en bit från plattan kilade fast sig mellan stator och svänghjul så svänghjulet vart lite skadat men inte uppebart mycke. Skaffade ny platta och ny stator då ja inte fick nån gnista med gamla. Skruva ihop allt å allt gick bra i nåra timmar, sen lossnade bulten till veven som håller fast svänghjulet... Happ tänkte ja å skruva dit den med lite röd locktight. Gick ett tag igen sen lossna skiten igen. Satt tillbaks den 2 gånger till sen efter de så hade svänghjulet tagit för mycke stryk å magneterna sprack/börja lossna. Köpte nytt svänghjul som ja slipat in med ventilpasta i många många timmar, så mycke så ja fick svarva ner plattan till statorn för att svänghjulet hamna för långt in mot statorn. Anläggningsytan mellan vev och svänghjul ser bra ut, bra mycke bättre än innan ja börja slipa. Har sen ställt tändning (1.43mm förtändning) och dragit allt med locktight. Ut och provkörde lite lungt, gick fint sen efte 15 min hörde ja samma ljud från bakom kåpan till svänghjulet igen. Å se där, bulten satt inte kvar... Trots nytt svänghjul och inslipat mot veven draget med locktight ganska hårt.

Så va gör man?

Tacksam för alla svar.

MVH,
Tobbe Nyberg

Finns det tillräcklig höjd i kilspåret efter inslipningen av konan? Annars kan svänghjulet nämligen rida på kilen. Då lossnar det.

Mvh
Jörgen

Last edited:
Jag antar att svänghjulet styrs in av en woodruffkil ("Krysskil") på en kona, eller?
Måste vara löjligt rent i kontaktytorna på konan.
Tvätta med rödsprit.
Montera ihop.
Knacka lite med nylonhammare.
Kolla om det går att dra åt muttern lite till.
Kör motorn varm.
Efterdra.

Finns det tillräcklig höjd i kilspåret efter inslipningen av konan? Annars kan svänghjulet nämligen rida på kilen. Då lossnar det.

Mvh
Jörgen

Ja de gör de, krysskilen sitter inte där de är konat, utan längre in på veven, den går fritt i spåret. Spåret i svänhjulet går dessutom hela vägen igenom, så hur långt in man än sätter den så kommer de inte göra nån skillad. :)

Jag antar att svänghjulet styrs in av en woodruffkil ("Krysskil") på en kona, eller?
Måste vara löjligt rent i kontaktytorna på konan.
Tvätta med rödsprit.
Montera ihop.
Knacka lite med nylonhammare.
Kolla om det går att dra åt muttern lite till.
Kör motorn varm.
Efterdra.

Krysskil å kona stämmer bra.

Ska göra exakt som du skrev, ska slipa lite extra med finaste ventilpastan först för säkerhets skull så de inte är nån liten dum repa eller nått nu. Ska skaffa en ny bult å krysskil också (va sista som gick nu).

Men de kan inte vara nå annat klurigt fel, som om vevlager (motsvarande) börjar ge sig så att veven skakar å gängar ur bulten? Har haft bort svänghjul tidigare men aldrig haft såna här problem. Bytte kolv på just denna motorn för ett tag sen innan de rasa å hade inga problem med att få dit svänghjulet.

Tack för svaren :)

Ja de gör de, krysskilen sitter inte där de är konat, utan längre in på veven, den går fritt i spåret. Spåret i svänhjulet går dessutom hela vägen igenom, så hur långt in man än sätter den så kommer de inte göra nån skillad. :)

Ok, det var inte på den ledden jag menade. Det låter som att du pratar om längden på spåret. Jag pratar om höjden. Är höjden på kilen större än spåret så kommer hjulet att rida på kilen och konan suger aldrig fast, det är vanligt när hemmamekade motorer har fått kilar som inte är original. Du kan titta om det har uppstått ryggar längs kanterna på kilspåret på axeln, iaf har hjulet ridit på konan och måste slipas tills dessa försvunnit.

Ett bra sätt att torka av axeln efter renköring är att spraya på WD40 el 556 och torka av. Då finns iaf en fet tunn film förhindrar korrosion och hjälper konan att sätta sig.

Last edited:
Kolla upp som Jörgen säger fast tvätta med t röd eller liknande stryk sedan på Loctite 641 Cylindrisk fastsättning med risk att du aldrig får av den igen :tummenupp

Kolla upp som Jörgen säger fast tvätta med t röd eller liknande stryk sedan på Loctite 641 Cylindrisk fastsättning med risk att du aldrig får av den igen :tummenupp

Mitt tips var just med tanke att hjulet ska gå att få av igen :D
Ett trick är ju annars att montera svänghjulet varmt. Men om man inte är rädd för problem vid demontering så är ju T-röd och lagerlåsvätska en möjlighet. Men det blir ju en riktig mina för den stackare som ska ta bort hjulet.

Mitt tips var just med tanke att hjulet ska gå att få av igen :D
Ett trick är ju annars att montera svänghjulet varmt. Men om man inte är rädd för problem vid demontering så är ju T-röd och lagerlåsvätska en möjlighet. Men det blir ju en riktig mina för den stackare som ska ta bort hjulet.
Jag tycker klistergojs gör att det sitter sämre än en ren och fin kona.
Kanske haft otur.

Kanske haft otur.

Nä inget klister på konan, Torrt och fint ska det var!:tummenupp

Svänghjulet ska fastna om man med en lite handledssnärt sätter fast det på konan, med kilen på plats. Utan mutter/skruv, ska man inte få bort svänghjulet. DÅ är konar bra inslipad.

Mats

Skulle sätta en femma på att veven har vridit sig lite så du har ruskig obalans numer.

Riktar du veven så kommer det troligen inte att slänga bort magneten mer.

Lägger oxå mina pinaler på att veven behöver sig en riktning

Drar man klena vevar hårt med mutterknackare kan veven vrida sig

Vill bara klargöra att krysskilen inte håller svänghjulet på plats efter att man har dragit åt muttern. Detta står den koniska formen för. Krysskilen är endast till för att hålla svänghjulet på plats när man drar åt muttern.

Jag satsar också mina pezos på en kass vev. Vriden är den absolut inte i ordets rätta bemärkelse, men däremot kan den mycket väl vara kasst riktad. Men nu ska vi inte märka ord, haha!

Sätt upp en mätarklocka mot vevaxeln och snurra runt veven sakta och se hur mycket axeln kastar. Nu vet jag inte exakt vad toleransen är där, men det borde vara inom cirka 5 hundradelar.

Det brukar gå att rikta om veven om den inte är alltför våldtagen. Det är ett riktigt finlir med kopparklubba och mätarklockor! :) :yoparty

Kanske haft otur.

Ja jag skulle aldrig använda det på en kona. Bättre att fixa grundproblemet.

Förutsatt att konan har fin anliggning och är bra inslipad tror som sagt att det endera är en för hög kil/grunt spår, så att svänghjulet rider på kilen. Alternativt en vevaxel i så dåligt skick att vibrationer från dåligt uppriktning och lagerglapp få konan att släppa.

/J

Last edited:
Ok, det var inte på den ledden jag menade. Det låter som att du pratar om längden på spåret. Jag pratar om höjden. Är höjden på kilen större än spåret så kommer hjulet att rida på kilen och konan suger aldrig fast, det är vanligt när hemmamekade motorer har fått kilar som inte är original. Du kan titta om det har uppstått ryggar längs kanterna på kilspåret på axeln, iaf har hjulet ridit på konan och måste slipas tills dessa försvunnit.

Ett bra sätt att torka av axeln efter renköring är att spraya på WD40 el 556 och torka av. Då finns iaf en fet tunn film förhindrar korrosion och hjälper konan att sätta sig.

Japp, förstog precis vad du menade, ville bara lägga till att inslipning av svänghjulet inte kommer påverka krysskilen på nått sätt, å att den går fritt på alla sätt å vis :)

Mats757: Ja behöver inte ens snärta fast den, räcker med att ja "sätter" den på plats på veven bara så sitter den där, å måste dit med avdragarn för att få loss. Men hur som hällst, sne vev låter vettigt. Trist ifs på en sån här gammal hoj. Men ska prova lite till å funkar inte de så måste de ju göras nått åt. Loctite 641 låter väl inte helt optimalt direkt. :)

Men tack alla för svaren!:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...