svänghjulet! vafan.

  • Thread starter Thread starter axelsson_vpg
  • Start date Start date

axelsson_vpg

Guest
Tjenare.

min hoj tvärdog igår när jag körde och nu har jag kommit fram till vad som "kan" vara fel..

spana in karvningen på svänghjulet kan man slipa till det eller måste man svetsa på material?

Går det att linda om så där risiga spolar trotts att plastbitar är borta?

är det någon som har erfarenhet av det här? Och blir det en dyr historia?

Jag har heller ingen som helst aning om hur felet uppstod så man vill ju helst inte fixa en ny spole och smaska dit och så går den samma öde...

:gnissla
 

Bifogat

  • 20090626051.jpg
    20090626051.jpg
    233.6 KB · Visningar: 328
  • 20090626052.jpg
    20090626052.jpg
    234.4 KB · Visningar: 358
  • 20090626054.jpg
    20090626054.jpg
    244.2 KB · Visningar: 296
  • 20090626055.jpg
    20090626055.jpg
    249.3 KB · Visningar: 329
  • 20090626057.jpg
    20090626057.jpg
    238.9 KB · Visningar: 269
Hoppsan.
Svänghjulet är ok vad det gäller skadorna.
Dom stör inte funktionen alls.
Statorn däremot är död.
Bara att köpa ny eller beg.
Att linda om kostar ofta mer än en ny stator
 
Det är en Kokusan 3k stator till en KTM EXC va?

Sådana finns i drivor beg.Tror tom jag har en över som iof har andra kontaktstycken då den är konverterad för kåsabruk...
 
Last edited:
Hoppsan.
Svänghjulet är ok vad det gäller skadorna.
Dom stör inte funktionen alls.
Statorn däremot är död.
Bara att köpa ny eller beg.
Att linda om kostar ofta mer än en ny stator


Tack för svaret..

Om du klickar upp bilden på svänghjulet så ser du att det är en vass kant, vad tror du om den? är det bara slipa ner och använda den som om inget hade hänt?

Ska leta efter en beg stator, en ny är för dyr i dessa tider..
finns det någon hemsida till MC skrot eller så?

Är det någon som har någon idé om vad som kan ha orsakat det här? eller kan det bara hända att skär ihop sig så där och tom. nöter på svänghjulet?

:va

Det är en Kokusan 3k stator till en KTM EXC va?

Sådana finns i drivor beg.Tror tom jag har en över som iof har andra kontaktstycken då den är konverterad för kåsabruk...

hmm menar du att den heter Kokusan 3k stator? Jag har faktiskt ingen aning. jag vet dock att det inte spelar någon roll vilken kubik statorn kommer ifrån bara de är från en ktm EXC.

Går det inte att konvertera om så jag kan köpa din stator?!

tack för svaret iaf!:tummenupp
 
Last edited:
Känns som om ett lager eller svängaxeltappen är goodbye.


kan tänkas, fast i magneten så var det inga lösa flisor eller dylikt, det vara bara plastbitar från statorn som låg där. hade ett lager gått så tycker man att de borde vara metall flisor lite överallt?

:va
 
kan tänkas, fast i magneten så var det inga lösa flisor eller dylikt, det vara bara plastbitar från statorn som låg där. hade ett lager gått så tycker man att de borde vara metall flisor lite överallt?

:va
Kanske ngn skruv som lossnat och gjorde att den vobblade lite och därför skavdes sönder. Loctite :)
 
Kanske ngn skruv som lossnat och gjorde att den vobblade lite och därför skavdes sönder. Loctite :)

yesbox, kanske det. Men vart fan är den? den borde ju isåfall sitta fast i magneten.

det fanns ju inget där förutom plast bitar.. :va

vågar man köpa en ny och köra dit utan att den ska gå sönder?
 
kan tänkas, fast i magneten så var det inga lösa flisor eller dylikt, det vara bara plastbitar från statorn som låg där. hade ett lager gått så tycker man att de borde vara metall flisor lite överallt?

:va

Inte nödvändigtvis...

Den stora frågan är ju varför statorn och svänghjulet har börjat fulhångla. Satt svänghjulet fast på konan? Hade statorn vibrerat loss? Är svaret på båda frågorna nej så är ett ramlager-ras en trolig förklaring.

Där finns en uppsjö statorer till KTM: SX helt utan lyse, SX för elstart och EXC. Skall du ha en EXC stator så duger det med alla cc varianter av EXC modellen. Har jag inte en på hyllan så fixar vi en beggad till ett vettigt pris, men utred först vad som är orsaken till raset...
 
Inte nödvändigtvis...

Den stora frågan är ju varför statorn och svänghjulet har börjat fulhångla. Satt svänghjulet fast på konan? Hade statorn vibrerat loss? Är svaret på båda frågorna nej så är ett ramlager-ras en trolig förklaring.

Där finns en uppsjö statorer till KTM: SX helt utan lyse, SX för elstart och EXC. Skall du ha en EXC stator så duger det med alla cc varianter av EXC modellen. Har jag inte en på hyllan så fixar vi en beggad till ett vettigt pris, men utred först vad som är orsaken till raset...


Tack för svar!

Hm, jo jag har hittat en beggad som snubben ska skicka på måndag till en vettig slant.

Svänghjulet satt fast på kronan och statorn satt fast. Det kan ju vara så att svänghjulet såg ut sådär sedan tidigare, något som tidigare ägare har lyckats med? med tanke på att de fanns inte ett spån i magneten eller något?

hur som helst så är de här lurvigt :va
 
nu har den bättre begagnade statorn dykt upp.. men vad fan ska jag göra med själva svänghjulet? den där vassa kanten som har blivit karvad?

ska man slipa till den med något? helst något som man kan slipa den på plats.

tips?

:)
 
nu mår hojen bra igen efter bytet av statorn! tack för hjälpen alla som skrivit i tråden.
:)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top