Svänghjulet släpper inte; moraliskt stöd sökes

• Thread starter Thread starter 660
  • Start date Start date

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Snart bryter jag ihop :huvet . Har ett svänghjul som måste bort från en av mina stånkor och naturligtvis sitter skiten som svetsat! Har avverkat hela proceduren från hemgjorda avdragare, adapter och trearmad, till "riktig" avdragare lånad från snäll mek. Har nu ikväll spännt upp avdragaren, värmt med gasen och sen gått loss på avdragar'n med min kära muttersmack... och ..inget händer. Det jag inte provat är att klippa till på avdragaren - stånka=kullagrad vev.. Har också fått erbjudande om att prova med induktionsvärmare. Kan det vara nån idé? Tycker annars att man får ganska snabb, lokal, uppvärmning med gasen. Har jag nåt alternativ kvar innan släggslaget på avdragaren? :( Alla tips, glada tillrop och höga knäuppdragningar mottages tacksamt!
/660

Kan bara säga att jag lider med dig, du har iaf mitt moraliska stöd i denna sorgens stund..

Blå R1 skrev:
Kan bara säga att jag lider med dig, du har iaf mitt moraliska stöd i denna sorgens stund..
Tack! Låter väl nästan otroligt, men jag har hållit på och bökat med det där svänghjulet av och till sen strax efter jul...
/660

Har inte mycket att bidra med men har gått igenom samma sak. En grej att kanske fundera på är vilken enorm kraft som i bland måste till. Jag byggde egna avdragare av diverse avdragare från M-nomen och Kooop tillsammans med slangklämmor för att hålla ihop grejorna. Mothåll med en bauta-rörtång på runt en meter. Sedan drog jag avdragarbulten med målet att dra sönder gängorna. Kommer inte i håg om jag värmde men helt plötslig small det till så det slog lock i öronen. Stora momentarmar med stabil konstruktion kanske.

Plötsligt så händer det..

Last edited:
Värm mer o dra hårdare. Ska du slå så se till att svänghjulet/vevaxeln är dragen
utåt när du slår så att lagerspelet tar upp slaget sas. Lite tillspetsat borde motorn
hänga i svänghjulet m vevaxeln mot golvet. Finns ju viss risk att vevaxeln behöver
riktas efter sån slagbehandling, iaf kontrollmätas.

Jag har fått åka iväg till proffs med sånt när det suttit hårdare än jag vågat dra.
Kostar inte många kronor.
/u

morlock skrev:

det är nog det bästa man kan göra.

men sätt skiten i spänn å låt det stå, spraya med kryploss å hoppas att det hjälper, skadar iaf inte.

skaffa en sjujävla avdragare å ta i... det borde ju släppa... men det finns risk att man pajjar gängorna, men har man tur släpper det innan dess.

660 skrev:
Snart bryter jag ihop :huvet . Har ett svänghjul som måste bort från en av mina stånkor och naturligtvis sitter skiten som svetsat! Har avverkat hela proceduren från hemgjorda avdragare, adapter och trearmad, till "riktig" avdragare lånad från snäll mek. Har nu ikväll spännt upp avdragaren, värmt med gasen och sen gått loss på avdragar'n med min kära muttersmack... och ..inget händer. Det jag inte provat är att klippa till på avdragaren - stånka=kullagrad vev.. Har också fått erbjudande om att prova med induktionsvärmare. Kan det vara nån idé? Tycker annars att man får ganska snabb, lokal, uppvärmning med gasen. Har jag nåt alternativ kvar innan släggslaget på avdragaren? :( Alla tips, glada tillrop och höga knäuppdragningar mottages tacksamt!
/660

Om du har en bra avdragare, och har den välsmord så att den går lätt i gängorna och mot vevaxeln, så att du får kraften där istället för att de går tungt i gängorna när du drar har du kommit en bit på väg.

Dra nu riktigt ordentligt och knacka på avdragaren det är inte säkert att du behöver slå så in i h-vete, ta det lite försiktigt. Glöm inte att människan alltid segrar mot maskinen :)

Är det möjligen så att du har en invändig gänga i svänghjulet när du har tagit bort skruven

Där brukar diverse hjulaxlar passa exempelvis 20 mm axel med M20 x 1,5

Använd muttermaskin eventuellt lite värme runt navet

På R1an kan man använda det gängade navet till en hålsåg
passar finfint

Kloavdragare kan du glömma dom bara förstör i detta läge

ett välriktat slag sen e du hemma!

pyssla om lager sen.

Yes!!

Bröder och systrar! Tänkte härmed meddela att svänghjulet har släppt! Detta ägde rum i måndags kväll när jag lite lagom inspirerad skulle göra mitt dagliga försök med avdragare och gaslåga. Spände upp med sisådär 250Nm och värmde på... PANG! Jävlar, där sköt dom en arbetslös, tänkte jag.
Jaha, det tog ju bara ett halvår ungefär att få bort.. Konstigt bara att det släppte idag; jag gjorde ju inget annorlunda än vad jag gjort tidigare, slog ju inte ens på skiten idag.
Tack för alla uppmuntrande tillrop.
/660

Tänkte bara fråga om du verkligen drog 250 Nm.
Har samma problem med min retta, ringde min lokala yamaha dealer och dom sa att deras sista objekt fick dom spräcka spränghjulet på, inte kul tänkte jag.
Har matat min atlas coppo dragare med 9 bar och släggat, hjälper inte ett smack. Vet inte hur hårt jag törs slå? har värmt slagt dragit osv
Ska man dra typ 250Nm för hand eller?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...