Svänghjul glapp/ avdragare

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Svänghjul glapp/ avdragare HUSABERG

Tjena!
Ni som läst min tidigare tråd om att primärdrevet och två ventiler gick åt skogen vet även att jag har fått igång den nu men den bankar något så fruktansvärt.


Så har bestämmt mig för att klyva motorn.
Sagt o gjort så har jag hivat ur motorn och lagt upp den på bordet. Har lossat inprencip hela vänstersidan men vill se lagrerna på vevaxeln och det för jag gissar på att det är något av dom som har fått stryk.
Nu har jag lossat muttern på svänghjulet och märker att vid vissa lägen så glappar svänghjulet innåt. men snurrar man lite så slutar det glappa.
Glappet känns tydligt.
För såhär ska det ju inte vara?!:va

Sen undrar jag även om någon vet om man kan köpa en svänhjulsavdragare i halmstad? eller låna:)
Vill helst hitta felet nu i helgen så att jag kan beställa delarna på måndag och sedan njuta lite utav det sista på säsongen.
trevlig helg :)

/Chrille
 
Last edited:
Verkar som att du har fått vevhalvorna olinjerade. Det var ju någon i din förra tråd som varnade för just det. Men visst ska du ha axialspel. Du ska ha lite "glapp" på vevaxeln med rullager. Om du bara har axialspelet på vissa lägen och motorn dessutom "bankar något så fruktansvärt" så tyder det på att vevpartihalvorna inte längre stämmer. Kanske även du haft sönder något mera nu. Du måste kolla hela motorn.
 
Japp blir att klyva resten, drar iväg en beställning till karlströms på måndag.
Några frågor bara.
Går det att se? om veven har tagit skada. Och går det att fixa eller är det bara till å köpa ett nytt vevparti?
 
Japp blir att klyva resten, drar iväg en beställning till karlströms på måndag.
Några frågor bara.
Går det att se? om veven har tagit skada. Och går det att fixa eller är det bara till å köpa ett nytt vevparti?

Det går med största sannolikhet att rikta upp veven. Kolla först så du får bekräftat att det är den som slår. Sen om det är så, pressa isär och kolla alla detaljer. Lämna till någon motorfirma som har dom rätta verktygen. Och dom kan även se om den är skadad. Bara att syna av den och mäta upp den. 0.4-0.45 mm tror jag det var du ska ha i vevpartiets axialspel på en 650. Tex Tomas på engine hardware har det nog i huvet. Jag brukar höra med grabbarna på Husaberg om saker jag e osäker på.
 
Ok, men detta är helt nytt för mig. Jag hör av mig när jag har fått ut veven :P

Ja gör det. Eller ring om du vill fråga nåt.


Använd drevet som gick sönder för dig som mothåll i dom andra dreven när du ska lossa svänghjulsmuttern (vänstergängad), primärmuttern, drivaxelmuttern och kopplingskorgsmuttern.

Lager i blocket får du lättast bort genom att lägga in blockhalvorna i ugnen på 150-160 grader, så tar du en kopp kaffe under tiden. Då släpper alla lager om inte av sig själv så när man trycker ut dom med handkraft.
 
Ja gör det. Eller ring om du vill fråga nåt.


Använd drevet som gick sönder för dig som mothåll i dom andra dreven när du ska lossa svänghjulsmuttern (vänstergängad), primärmuttern, drivaxelmuttern och kopplingskorgsmuttern.

Lager i blocket får du lättast bort genom att lägga in blockhalvorna i ugnen på 150-160 grader, så tar du en kopp kaffe under tiden. Då släpper alla lager om inte av sig själv så när man trycker ut dom med handkraft.

Ok ok, tackar för alla tips. Svänhjulsmuttern tog jag med en mutterknackare. Samma med primärdrevsmuttern. Men hur mycket mer på "vänstersidan" behöver man mer ta bort för att få ut veven mer än primärdrevet?

Ska beställa en svänhjulsavdragare imorn, allt hänger på svänghjulet nu sen kan jag klyva resten.
 
Ok ok, tackar för alla tips. Svänhjulsmuttern tog jag med en mutterknackare. Samma med primärdrevsmuttern. Men hur mycket mer på "vänstersidan" behöver man mer ta bort för att få ut veven mer än primärdrevet?

Toppen måste ju bort.

Ska beställa en svänhjulsavdragare imorn, allt hänger på svänghjulet nu sen kan jag klyva resten.

Använd drevhalvorna som du har kvar som mothåll. Du måste ju ändå momentdra muttern sen.

Jag hade rivit hela motorn och synat varje detalj. Men det räcker med Topp, svänghjul och primärmutter o sen dela på motorn för att få bort vevpartiet.
 
Nu har jag äntligen fått svänghjulsavdragaren och klyvt resten.
Började med att plocka ut kolven/cylindern.
Kände därefter på ramlagerna?! dom som vevpartitet sitter i.
Det högra går runt hur lätt som helst. bara att lägga fingret i det och snurra runt så snurrar lagret med. Men däremot vänstersidan får man trycka relativt hårt och då går deet precis runt.
Det andra jag har kollat på ser helt ut.
Så nya ramlager får jag ju beställa?
Men vad tycker ni mer jag borde kolla/byta när jag ändå har isär hela motorn. Den har gått ca 50h.

Mvh
Chrille
 
Nu har jag äntligen fått svänghjulsavdragaren och klyvt resten.
Började med att plocka ut kolven/cylindern.
Kände därefter på ramlagerna?! dom som vevpartitet sitter i.
Det högra går runt hur lätt som helst. bara att lägga fingret i det och snurra runt så snurrar lagret med. Men däremot vänstersidan får man trycka relativt hårt och då går deet precis runt.
Det andra jag har kollat på ser helt ut.
Så nya ramlager får jag ju beställa?
Men vad tycker ni mer jag borde kolla/byta när jag ändå har isär hela motorn. Den har gått ca 50h.

Mvh
Chrille

Ramlager går tungt när dom är i pressade i blocket. Aluminium (motorblocket) utvidgar sig mera än järn (ramlagret) när värmen kommer. Så är iaf verkligheten. Men samtidigt har jag fått känslan av att kravspecen för Husabergs lagerlägen är ganska vidlyftig. Ibland är det så att dom ramlar ut av sig själv och ibland så sitter dom grävling. Skulle vara intressant att få veta kravspecen och ifall den åtföljs.

Titta på slitbanan istället hur den ser ut. Ett slitet ramlager blir "lätt gråaktigt med en matt yta" på slitbanan. Så länge slitbanans lageryta är lika blankt som på sidorna på samma lager ska det inte vara någon fara. Om motorn bara gått 50 timmar borde den hålla 100 till. Men det vet vi ju alla hur det är. En del håller ju i evigheter, en del rasar ganska snabbt.

Köp en ny kamkedja, rikta upp veven (kolla vevlagret samtidigt) och sätt ihop den om inget i motorn ser onormalt slitet ut. (Kolla även mellan växeldreven på låsringar och shims. Dom brukar kröka sig varpå växlar börja hoppa ur sina lägen.)

Sen e det bara att starta upp, för den dagen ett lager ger sig. Det hör man. Jag lovar. Men inte alla bryr sig om det, med dyra reparationer som följd. Om primärdrevet eller något annat delar på sig, det hinner man ändå aldrig höra förrän det är försent. :)
 
Hehe, men har ju bytt primärdrevet o avgasventilerna och såfort jag startar den så kom det ju ett jävligt bankande ljud. Trodde det var ramlagerna.
Finns det någon stanns man kan läsa steg för steg hur man kollar/riktar veven?
Mvh
Chrille
 
Hehe, men har ju bytt primärdrevet o avgasventilerna och såfort jag startar den så kom det ju ett jävligt bankande ljud. Trodde det var ramlagerna.
Finns det någon stanns man kan läsa steg för steg hur man kollar/riktar veven?
Mvh
Chrille


Det är inte ramlagrena, men dom kanske har fått stryk och behöver bytas. Kolla veven först. Kolla eniro efter företag med motor-reparationer. Ring dit och kan inte dom hjälpa dig så vet dom vem som kan hjälpa dig. http://www.eniro.se/query?search_word=motorrenoveringar&geo_area=halmstad&what=all
 
Det går med största sannolikhet att rikta upp veven. Kolla först så du får bekräftat att det är den som slår. Sen om det är så, pressa isär och kolla alla detaljer. Lämna till någon motorfirma som har dom rätta verktygen. Och dom kan även se om den är skadad. Bara att syna av den och mäta upp den. 0.4-0.45 mm tror jag det var du ska ha i vevpartiets axialspel på en 650. Tex Tomas på engine hardware har det nog i huvet. Jag brukar höra med grabbarna på Husaberg om saker jag e osäker på.


Vi har 0.6-0.8mm axialspel, då kan veven expandera utan problem.
Vev riktn, ska ligga under 0.04mm i kast, på ytterändarna.

Kolla vevstakslager(storänden). slitet, byt.
Byt ramlager när den är isär, så vet du att det håller 100tim till.
Byt kamkedja, till IWS 2001-2003, dubbelt så bra.
Kolla rullvippor samtidigt.

Anv rätt lim vid montage, så läcker inte motorn olja.

Om allt verkar svårt så har vi fast pris på renovering.

//Thomas
 
Jag är helt grön på vevpartiet. men det går väll att läsa sig till vart man ska mäta osv. har verktyg i skolan.
Vad brukar ni ta för att rikta ett vevparti?
 
Jag är helt grön på vevpartiet. men det går väll att läsa sig till vart man ska mäta osv. har verktyg i skolan.
Vad brukar ni ta för att rikta ett vevparti?

Här i stan på en motorfirma kostar det en tusing för arbetet att pressa isär och byta vevstake. Ganska dyrt, men dom kanske inte hade rätt verktyg så jobbet blev lite mera komplicerat och tidskrävande. Att rikta ett vevparti om det inte behöver pressas isär är betydligt enklare. Tar mindre än 30 sekunder. Hur går det med hojen?

Byt kamkedja, till IWS 2001-2003, dubbelt så bra.

Vet du livslängden på en sådan? Vart hittar man en sådan? Och vad ligger dom i pris?
 
Last edited:
Ska upp till delta mc i falkenberg.
Ifall det stämmer som en kompis sa så kostar det 300 att rikta och 600 att dela det och rikta. +eventuella delar.
Men lika bra att lämna ifrån det till ngn kunnig så att det blir rätt.

Motorn ligger fortfarende i molekyler på soffbordet. Bilen pajjade så va tvungen att få den i rullning först. Men ska lämna bort vevpariet och sedan är de väll bara till o börja montera.
Kan ju ta lite frågor som jag har.
Packningsmaterial, ska väll använda "flytande" packning.
vart köper jag det?
Sen va det ju dethär med ramlagerna det ena gick segt som fan medans det andra är lätt. Men det skulle va så?
//Chrille
 
Ska upp till delta mc i falkenberg.
Ifall det stämmer som en kompis sa så kostar det 300 att rikta och 600 att dela det och rikta. +eventuella delar.
Men lika bra att lämna ifrån det till ngn kunnig så att det blir rätt.

Motorn ligger fortfarende i molekyler på soffbordet. Bilen pajjade så va tvungen att få den i rullning först. Men ska lämna bort vevpariet och sedan är de väll bara till o börja montera.
Kan ju ta lite frågor som jag har.
Packningsmaterial, ska väll använda "flytande" packning.
vart köper jag det?
Sen va det ju dethär med ramlagerna det ena gick segt som fan medans det andra är lätt. Men det skulle va så?
//Chrille

Packning mellan blockhalvorna och i ventilkåpan mot toppen måste du ha silikon. Biltemas artnr 36-194 funkar bra. Men det är snyggare om du kan hitta grå. Men det är bara på dessa två ställen du ska ha silikon. Och ha sparsamt, tänk på att inte smörjkanalerna får bli förorenade med silikon.

När motorn blir varm så går lagret lätt. Aluminium utvidgar sig mera än järnbaserade material. Prova att lägg in blocket i ugnen (vilket jag alltid gör vid demontering/montering av lager i blocken) och låt det bli 100 till 120 grader och prova igen ska du se. När du ska demontera/montera lager värm något mera. Till 180 grader är lämpligt.
 
Okok, men då ska det ju inte vara något större fel på ramlagrerna så dom låter jag bli :)
Sen har jag lite funderingar på hur man ska få "drevet" på vevpariet rätt. men den frågan tar jag när det är dags att börja montera den igen.
Jag bockar och bugar för svaren :tummenupp
 
Lämnade iväg vevpariet på Delta Mc i falkenberg igår och hämtade det idag.
Dom har mätt o haft sig och det va inget som helst fel på den.
Han kollade lager och sa att det är i gott skick.
Dock när han blåste i hålet där primärdrevet sitter
Iaf det hålet leder ju till ett hål på vevhalvan
Det var tydligen helt igensatt han höll på i ca 10 min sa han me brääklen och tryckluft och vid ett av tillfällena satte sig vevstaken fast, fast bara en gång
undra om det är detta som har gjort att den bankar?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top