Svänga lite?

Iceman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Numera FD. Knutte
Ok nu kanske jag har lite tid framöver att öva med dom som vill lära sig lite placeringar på vägen och komma över sin rädsla för att svänga (knäskrap). Du får lära dig att stödgasa, motstyrning mm. 1 Dag räcker oftast men det går att utöka. Deltagandet är inte bindande och är egentligen helt förbehållslöst. Du skall dock ha en egen lämplig hoj och gärna ett körkort för Mc. Trillar du, är det ditt eget ansvar. (detta har hittills aldrig inträffat)

Som tidigare år är detta ett eget initiativ utan inblandning av myndigheter, bolag eller föreningar även om jag gärna ser att försäkringsbolag visar lite intresse för detta

Jag planerar även att göra en video på svenska för Youtube om du vill vara med så att man kan se utveckling från rädd nybörjare till hårig knäskrapare:)

Jag har kört sporthoj i 31 år på både gata och bana men inte samtidigt. Det är roligt att se folk utvecklas och få större nytta av sin dyrköpta hobby.
Vad kostar detta: Lär du dig inget, kostar det inget. En donation på valfritt belopp mottages tacksamt annars.

Finns det intresse även i år (detta är 3 året) vill bara kolla detta.
Hör av dig till mig via PM så får vi se när väder, helg och lust infinner sig.
Även privatlektioner för dig som vill hålla detta diskret.

Visst är det så att unga killar med liten eller ingen erfarenhet skaffar en motorcyklar med förödande effekter (läs 200hk) och låg vikt. Nya hojar har och ger en förare mycket gratis i form av exceptionell väghållning och mycket god prestanda. Många lyckas lura sig själva med att dom är duktigare än vad dom egentligen är. När en situation uppstår är det erfarenhet och kunskap som är räddningen. Cykeln kan inte göra hela jobbet åt dig även om du har ABS.
Hur reagerar du om kurvan är snävare än du först hade räknat med? Stelnar du och bromsar mitt i kurvan?

Jag vill ha levande medtrafikanter som kör Mc och inga siffror i statistiken. Är detta något för dig? Bor du eller vill ta dig till Göteborg?
Ja, hör av dig till mig då.

0.jpg
.

"Ok nu kanske jag har lite tid framöver att öva med dom som vill lära sig lite placeringar på vägen och komma över sin rädsla för att svänga (knäskrap). "

Så om man får ned knät så är det ok? Klart underligt koncept må jag säga... :va

"Ok nu kanske jag har lite tid framöver att öva med dom som vill lära sig lite placeringar på vägen och komma över sin rädsla för att svänga (knäskrap). "

Jag har inte skrapat i mitt knä en enda gång så jag undrar också...

Intelligenta kommentarer är ok.

Ok, vi tar det lite mer seriöst. Om du själv tar ett steg bakåt och läser vad du skrivit?

Det är ett *berömmansvärt* initiativ att på egen fritid/bekostnad lära andra köra hoj, men att blanda ihop knäskrap med folk som inte klarar av gaskontroll...
Utan att negga alltför eländigt så dyker det upp lite frågor hos mig i alla fall.

/J

Tro mig, jag har lärt ett 20 tal genom åren att svänga och komma över sin rädsla för knäskrap.
Sen att du inte förstår får stå för dig men de som lyckas och utvecklas till SMC kurser talar sitt tydliga språk.
Man har roligare när man hanterar cykeln.

Ok, vi tar det lite mer seriöst. Om du själv tar ett steg bakåt och läser vad du skrivit?

Det är ett *berömmansvärt* initiativ att på egen fritid/bekostnad lära andra köra hoj, men att blanda ihop knäskrap med folk som inte klarar av gaskontroll...
Utan att negga alltför eländigt så dyker det upp lite frågor hos mig i alla fall.

/J

Detta är ju jättebra, kul att någon vill dela med sig av sina kunskaper. Nu är ju inte jag i målgruppen med tanke på min hojtyp direkt, även om man alltid behöver öva.
Fler borde ta chansen att öva lite "finlir" istället för att nöta trottelstoppet på e6:an mellan bilarna.

Jag har varit med på Icemans "kurser", eller hur man skall kalla det och exakt samma grej såg jag i ett klipp som MCN hade gjort. Skillnaden var att i klippet åkte dem i en lite öde rondell och vi på en stor parkeringsplats. Båda sakerna går ut på att åka med gaskontroll i jämna cirklar om och om igen, tills man uppnår lite lätt centrifugalkraft med gasen dvs cykeln blir stabil och sätter sig. Sedan när man uppnått det börjar man lätt hänga ut och sakteliga allt eftersom närma sig marken tills man touchar. Också då kan man få in en känsla som just passar en själv, vad det gäller knäskrap.
Därefter när man gjort det några gånger kan man skrapa knät varv efter varv med lite klarare känsla över hur mycket man kan luta hojen utan att trilla. Farten är inte särskilt hög alls, utan man kör på 2:ans växel med jämn och fin gas, bara såpass att hojen sätter sig. Efter det är det bara att utmana sig själv att våga luta och fälla ut knät.
En ganska enkel övning som ger oerhört mycket. Jag var själv med och kom på idén, innan jag ens hade sett MCN-klippet. Sen om andra har gjort samma sak tidigare på det här forumet vet jag inte, men Iceman vill gärna dela med sig.
Ni som inte tror på det eller tycker det är löjligt behöver ju självklart inte deltaga, ni kan fortsätta förakta idén om ni vill. Ni som är nyfikna och vill pröva på är välkomna att deltaga.
Jag vet bara att för mig gjorde det mycket, likaså för Iceman. Något som nu Iceman som sagt vill dela med sig.

Jag har varit med på Icemans "kurser", eller hur man skall kalla det och exakt samma grej såg jag i ett klipp som MCN hade gjort. Skillnaden var att i klippet åkte dem i en lite öde rondell och vi på en stor parkeringsplats. Båda sakerna går ut på att åka med gaskontroll i jämna cirklar om och om igen, tills man uppnår lite lätt centrifugalkraft med gasen dvs cykeln blir stabil och sätter sig. Sedan när man uppnått det börjar man lätt hänga ut och sakteliga allt eftersom närma sig marken tills man touchar. Också då kan man få in en känsla som just passar en själv, vad det gäller knäskrap.
Därefter när man gjort det några gånger kan man skrapa knät varv efter varv med lite klarare känsla över hur mycket man kan luta hojen utan att trilla. Farten är inte särskilt hög alls, utan man kör på 2:ans växel med jämn och fin gas, bara såpass att hojen sätter sig. Efter det är det bara att utmana sig själv att våga luta och fälla ut knät.
En ganska enkel övning som ger oerhört mycket. Jag var själv med och kom på idén, innan jag ens hade sett MCN-klippet. Sen om andra har gjort samma sak tidigare på det här forumet vet jag inte, men Iceman vill gärna dela med sig.
Ni som inte tror på det eller tycker det är löjligt behöver ju självklart inte deltaga, ni kan fortsätta förakta idén om ni vill. Ni som är nyfikna och vill pröva på är välkomna att deltaga.
Jag vet bara att för mig gjorde det mycket, likaså för Iceman. Något som nu Iceman som sagt vill dela med sig.
Du menar såhär
http://www.youtube.com/watch?v=uOr-H9Q4Kfs

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul