svänga fortare..

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag sitter och funderar på.. hur är det egentligen man gör för att svänga fortare.. alltså vilka rörelser hos föraren påbörjar en ändring av färdriktning för hoj. kan någon hjälpa mig för ja vill svänga meeeeeeer!!!! :yoparty
 
Motstyrning.
Hur fort en hoj kan svänga beror ju "ganska " mycket på dess chassiegeometri och däck.
 
Goodstuff skrev:
Motstyrning.
Hur fort en hoj kan svänga beror ju "ganska " mycket på dess chassiegeometri och däck.
Kalla det styrning istället, och förklara hur man gör. Sparar 300 onödiga inlägg.
 
heh... jo tack jag vet hur man gör.. men kan inte någon duktig berätta istället?
 
Svänga fortare? Kör hårdare, klarar du kurvan så har du lyckats svänga lite fortare än du gjort tidigare..... :corn

Om du menar att du ska snabba upp övergången från full acceleration till fullt nedlägg i kurva, dvs inbromsning, förflyttning, nedlägg, så är det fortfarande samma sak som gäller. Träna, öva, kör....på bana. Det går inte bara att inbilla sig att man kan köra.
 
Vilka krångliga svar...

Bryt ner skiten hårt utav helvete!! Vill du att det ska gå ännu fortare? Motstyr samtidgt som du bryter ner den. Fortfarande inte nöjd? Kasta styrdämparen, köp ett par racedäck och gör allt det andra jag just skrev.

Lycka till
:D
 
Backe skrev:
Vilka krångliga svar...

Bryt ner skiten hårt utav helvete!! Vill du att det ska gå ännu fortare? Motstyr samtidgt som du bryter ner den. Fortfarande inte nöjd? Kasta styrdämparen, köp ett par racedäck och gör allt det andra jag just skrev.

Lycka till
:D


Så med styrdämpare å racedäck så blir man bättre pilot? ....finns allt för många som tycks tro det..... :tungan
 
Backe skrev:
Vilka krångliga svar...

Bryt ner skiten hårt utav helvete!! Vill du att det ska gå ännu fortare? Motstyr samtidgt som du bryter ner den. Fortfarande inte nöjd? Kasta styrdämparen, köp ett par racedäck och gör allt det andra jag just skrev.

Lycka till
:D

O jag som trodde att motstrya o bryta ner var samma sak... :va
 
Asylum_Nakaza skrev:
heh... jo tack jag vet hur man gör.. men kan inte någon duktig berätta istället?

Varför ska man förklara nåt du redan vet? Nu är då så där listig igen... :näsblod
 
:corn Detta skall bli kul o läsa efterhand som folk "tycker en massa"
 
Är det inte bara länka till motstyrningstråden så kan den komma upp en vända till. Förutastt att det är den tekniken man ska använda vill säga, jag tror det är en myt :tungan

Nä bara öva på att våga bryta snabbt. iaf om man ska tro Keith Code. Leta reda på hans böcker och följ tipsen.

Edit* fixa länken
 
Last edited:
Lokke skrev:
Så med styrdämpare å racedäck så blir man bättre pilot? ....finns allt för många som tycks tro det..... :tungan

Däcken har en viss betydelse. Gummiblandning samt stommens uppbyggnad gör det hela till en angenämare upplevelse att kurva mer "aktivt". det är i alla fall vad jag har fått för erfarenhet.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=49323
 
#Olsson# skrev:
Styrutslaget. Om du styr till vänster(styret) så ändras bågens färdriktning till vänster.
Det här svaret hör till motstyrningstråden, men jag kan inte hålla mig:

Ja, varefter man omgående står på huvet....iaf om man har nån fart att tala om.

Rör du styret det allra minsta till vänster, flyttar du tungdpunkten på hojen åt höger varefter den tippar (svänger) åt just det hållet. Då, men först då följer styret med lite granna till höger.


Nog om detta.

För att ändra hojens riktning snabbare, krävs att man sänker farten mer. Ju högre fart, desto mer rörelseenergi måste byta riktning. Ju högre energi, desto mer kraft för att ändra riktning och även längre tid, när kraften inte räcker (förarens vikt).

Vill man vara snabb vill man alltså inte göra korta, snabba och tvära svängar. Men när man gör såna, är man hjälpt av att hojen har kortare försprång och svänger snabbare under inbromsningen, man gör en aktiv förflyttning av kroppen för att flytta tyngdpunkten och man motstyr medvetet (hårdare).

Detta alltså om du ville svänga tvärare (snabbare ändring). Ville du åka fortare är det väl bara att hålla kvar på gasen...?
 
Last edited:
Jåke skrev:
Rör du styret det allra minsta till vänster, flyttar du tungdpunkten på hojen åt höger varefter den tippar (svänger) åt just det hållet. Då, men först då följer styret med lite granna till höger.

Precis. Men först ändras färdriktningen till vänster (om styrutslaget är vänster) Sedan ändras färdriktningen till höger(ungefär i sambande med att bågen börjar luta höger). Jag ville bara ge ett litet luddigt svar på Asylums lite luddiga fråga :D
 
Back
Top