Intressant vetande om skillnader mellan gatdäck och racedäck

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Are a SAFETY feature
By: James R. Davis

When your bike is leaned over at a 45 degree angle in a curve you are putting exactly 1g of lateral force on your tires (and about 40% more weight.) But you have seen that motorcycle racers lean their bikes about 50 degrees in virtually every curve they encounter on the track. You are GOOD and wonder why the damn motorcycle manufactures design their bikes with such low pegs making it almost impossible for you to lean farther than 45 degrees without ending up low-siding the bike.

The only thing keeping your tires from sliding out from under you is traction. Street legal tires, if warmed up (but not too hot), will lose traction when a lateral force of 1.1 g's, or LESS, is applied to them. Cold tires or overly hot ones don't have even that much traction potential.

Racers use bikes that allow them to lean at least 50 degrees before any part of the bike other than the tires can touch the ground. At a 50 degree lean angle their tires are contending with 1.2 g's of lateral force. YOUR tires would have lost traction before that happened.

Motorcycle racing tires are built with special compounds designed to provide upwards of 1.3 g's of traction capability. [Formula One Race car tires can handle as much as 4.0 g's - yes, THEY can make a tighter turn than any motorcycle.]

When you hear your pegs screaming at you because they are dragging they are telling you that any more lean and you will be testing the abrasion resistance of your riding gear.

This is good, no?

Think long and hard before jacking up the suspension of your bike or of using non-standard tire profiles so you can avoid dragging your pegs in those corners. Better, unless you are on a race track, stay away from 45 degree leans altogether.

Summa sumarum, på med racedäck o upp med fjädringen till max rideheight... :)

Aj aj ont!

Vi har under de senaste 3 åren fått frågan om just skillnaderna mellan gatdäck och racedäck och med ovanstående beskrivning kan man ge frågeställaren ett rättmätigt svar mer än att "greppet är bättre med racedäck"

Vi har sett en del gå omkull på banan under vår verksamma tid och har dragit slutsatsen att det oftast handlar om gatdäck och framförallt Avon. Varför vet jag ej.
Någon som vet bättre kan nog förklara varför Avon är överrepresenterad....

Kurvmakaren skrev:
Aj aj ont!

Vi har under de senaste 3 åren fått frågan om just skillnaderna mellan gatdäck och racedäck och med ovanstående beskrivning kan man ge frågeställaren ett rättmätigt svar mer än att "greppet är bättre med racedäck"

Vi har sett en del gå omkull på banan under vår verksamma tid och har dragit slutsatsen att det oftast handlar om gatdäck och framförallt Avon. Varför vet jag ej.
Någon som vet bättre kan nog förklara varför Avon är överrepresenterad....

O vilka fler däck figurerar??

Svane skrev:

Andra däck har varit slitna däck av olika märken.

Dock kan vi säga att Avons däck har förmodligen varit orsak till omkullkörningar även då de haft bra mönsterdjup.

De flesta har gått över till Rennsport eller Supercorsa och sedan dessa däck kommit på hojarna så har antalet "klotningar" minskat.

Bandäck funkar dessutom kanonbra även på landsväg, dock är det kasst grepp om det snöar

Mycket intressant läsning (det första inlägget :lol)!

Körde på en gokartbana igår och lägger inte ner 45 grader utan har ett par millimeter kvar på däcket. En sak som jag dock noterade var att gummit längst ut på bakdäcket (området ca 2-3 cm från fälgkanten) hade slitits på ett helt annat sätt än den vanliga slitbanan i mitten. Beror det på att däcket påfrestas mycket mer som texten i första inlägget beskriver?

sandstream71 skrev:
En sak som jag dock noterade var att gummit längst ut på bakdäcket (området ca 2-3 cm från fälgkanten) hade slitits på ett helt annat sätt än den vanliga slitbanan i mitten. Beror det på att däcket påfrestas mycket mer som texten i första inlägget beskriver?

Kan bero på flera olika saker men en faktor är fjädringsinställningarna. Ofta när man får en rand med kraftigt slitet däck så som du beskriver det har man för mycket returdämpning på bakfjädringen så att fjädern "packar ihop" eftersom den inte hinner fjädra ut ordentligt. Släpp returdämpningen fyra hack nästa gång och se om det är bättre.

Svane skrev:

Michelin....

Tycker detta märke är överrepresenterat, åtminstone på Ducce sidan (Känner mest ducceåkare från banåka). Oftast sär är det också de "mellansnabba" förarna som börjar få upp farten och precis fått ner knät i backen som brukar gå av så de får ont.

Av de klotningar som jag sett på bana detta år så har 90% varit Michelin däck som varit av modell MacMadman eller Pilot Sport och oftast på dagar där det varit "småkallt" i luften. Jag skulle gissa att det handlar om att de inte får upp värmen tillräckligt snabbt eller att de överhuvudtaget har en väldigt kort intervall där man känner att däcket börjar släppa.

Jag åker själv Supercorsa SC2 fram och SC3 bak och har tidigare kört SC1 fram resp. SC2 bak. Greppet i däcket är fenomenalt bra, men de ger även mycket klara signalker till föraren om när det börjar bli slut på greppet.

Summa sumarum. "Sportiga gatdäck" behöver rejäla värmningstider och en ökad medvetenhet om att det inte är "sport/race" däck man åker på.

Amullo....

Jag kan bara hålla med dig avseende Michelindäcken.
Har även en del erfarenhet av Pilot Race-däcken och med dessa på hojen (kalla däck) så blir det rejält läskigt. Det toksläpper när de är kalla och ännu lättare när det är blött...

amullo skrev:
Michelin....

Tycker detta märke är överrepresenterat, åtminstone på Ducce sidan (Känner mest ducceåkare från banåka). Oftast sär är det också de "mellansnabba" förarna som börjar få upp farten och precis fått ner knät i backen som brukar gå av så de får ont.....

Tackar, tackar.... Som vanligt sitter du på mycket och bra info :tummenupp

Hämtar min Zeke-koppling i morgon :yoparty Hoppas den är lika bra som folk säger :banana (sorry Kurvis, lite OT...)

Svane skrev:
Tackar, tackar.... Som vanligt sitter du på mycket och bra info :tummenupp

Hämtar min Zeke-koppling i morgon :yoparty Hoppas den är lika bra som folk säger :banana (sorry Kurvis, lite OT...)

Lugnt!

Kommer du ut till SRW påå söndag kväll och kikar?

amullo skrev:
Oftast sär är det också de "mellansnabba" förarna som börjar få upp farten och precis fått ner knät i backen som brukar gå av så de får ont.

Jag skulle tro att det här till stor del beror på att föraren inte bytt däckmodell i samma takt som denne utvecklats på banan...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman