Suzukiskrammel.. ventilspel?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag hjälpte en polare i höstas med att lyfta toppen på hans GS500E-90 och byta tre av ventilerna. Hans kamkedjesträckare hade lagt av och kamkedjan hade kuggat över. När vi fått ihop allt fick vi lite bekymmer med ventilspelskollen. Haynesmanualen beskrev den önskade känslan i bladmåttet som en "light sliding fit", vilket var lite svårt att känna eftersom ventil och shims "gav med sig" redan vid ganska lätt tryck från bladmåttet.
Vid provstart gick motorn till en början utmärkt, men i takt med att den blev varmare uppträdde ett skrammel som verkade ha sitt ursprung från topp/ventilkåpa.
Kan skramlet bero på alldeles för stort ventilspel?
 
Det kan väl bero på at du "bara lyssnar på Motörhead i min freestyle och kastar batterierna i naturen.." ha ha ha ha

Ni byte väl kamkedjan och kamkedjesträckare ?

Kanske dags at kolla ventilfjädrar också ?

/Bo
 
Bo_R1 skrev:
Det kan väl bero på at du "bara lyssnar på Motörhead i min freestyle och kastar batterierna i naturen.." ha ha ha ha

Ni byte väl kamkedjan och kamkedjesträckare ?

Kanske dags at kolla ventilfjädrar också ?

/Bo
Vi bytte sträckaren och kontrollerade att kedjan låg inom toleranserna. Fjädrarna kan jag dock inte minnas att vi mätte.. Får kolla det vid nästa försök. Kan de verkligen ställa till med något sådant? :confused: Kompet såg bra ut..
 
Last edited:
ventilfjädrar

Jag vet inte om det är så men om ventiler ock shims :"gav med sig" redan vid ganska lätt tryck från bladmåttet,som du skrev då kanske fjädrarna inte är i topskick. Kompet vill ju hålla ventilen på plats når du komptestar den...
 
Gåtan kan ha fått sin lösning. Kamaxlarna skall antagligen vara försedda med brickliknande shims vid vänstra lagringen, något som saknades. Insugskammen kunde glida 0,65mm i sidled och avgaskammen 0,55. Skulle mycket väl kunna förklara klapprandet.
Återkommer när det åtgärdats.
 
Precis, den tjocka oljan tar upp stötarna i sidled och med varmare olja och lägre viskositet... mer slammer. Känner igen symptomen från min gamla gixxer där jag hade konverterat en 1992-topp till skruvjustering där kamaxlarna hade ett 2 mm spel i sidled. :)
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top