Suzukiskrammel.. ventilspel?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag hjälpte en polare i höstas med att lyfta toppen på hans GS500E-90 och byta tre av ventilerna. Hans kamkedjesträckare hade lagt av och kamkedjan hade kuggat över. När vi fått ihop allt fick vi lite bekymmer med ventilspelskollen. Haynesmanualen beskrev den önskade känslan i bladmåttet som en "light sliding fit", vilket var lite svårt att känna eftersom ventil och shims "gav med sig" redan vid ganska lätt tryck från bladmåttet.
Vid provstart gick motorn till en början utmärkt, men i takt med att den blev varmare uppträdde ett skrammel som verkade ha sitt ursprung från topp/ventilkåpa.
Kan skramlet bero på alldeles för stort ventilspel?
 
Det kan väl bero på at du "bara lyssnar på Motörhead i min freestyle och kastar batterierna i naturen.." ha ha ha ha

Ni byte väl kamkedjan och kamkedjesträckare ?

Kanske dags at kolla ventilfjädrar också ?

/Bo
 
Bo_R1 skrev:
Det kan väl bero på at du "bara lyssnar på Motörhead i min freestyle och kastar batterierna i naturen.." ha ha ha ha

Ni byte väl kamkedjan och kamkedjesträckare ?

Kanske dags at kolla ventilfjädrar också ?

/Bo
Vi bytte sträckaren och kontrollerade att kedjan låg inom toleranserna. Fjädrarna kan jag dock inte minnas att vi mätte.. Får kolla det vid nästa försök. Kan de verkligen ställa till med något sådant? :confused: Kompet såg bra ut..
 
Last edited:
ventilfjädrar

Jag vet inte om det är så men om ventiler ock shims :"gav med sig" redan vid ganska lätt tryck från bladmåttet,som du skrev då kanske fjädrarna inte är i topskick. Kompet vill ju hålla ventilen på plats når du komptestar den...
 
Gåtan kan ha fått sin lösning. Kamaxlarna skall antagligen vara försedda med brickliknande shims vid vänstra lagringen, något som saknades. Insugskammen kunde glida 0,65mm i sidled och avgaskammen 0,55. Skulle mycket väl kunna förklara klapprandet.
Återkommer när det åtgärdats.
 
Precis, den tjocka oljan tar upp stötarna i sidled och med varmare olja och lägre viskositet... mer slammer. Känner igen symptomen från min gamla gixxer där jag hade konverterat en 1992-topp till skruvjustering där kamaxlarna hade ett 2 mm spel i sidled. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top