SuzukiLover

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
Suzuki Tl1000R
Vad hände,fick du sladd eller? Saknar dina nyanserade inlägg här på sporthoj.com, ser framemot din K9:a och din urvärdering av den.:tummenupp

Det var någon som sa att han ägnade sin tid till att utveckla läge D E och F till K8an:va

:rolleyes:

Ja var är du??,,Hoppas att du inte hamnade i olyckstråden när du knappa in läge B på hojen,Med sandpapprade nya ringar så är det lätt o få sidoförskjutning eller var det linjeförskjutning?...?

Alltså... jag hatade honom nåt så jävligt.....

Men nu saknar jag honom lite faktiskt. Fellåt!!

killen som kunde skriva metervis av utlägg om hans lineförskjutning och vikten av lägesindikationer och givetvis A-B-C lägena på sin hos och vilken del av vägen man skulle använda dessa..

"

Utöver det kan jag emellanåt även känna en risk av att teknikerna delvis riskerar bli motstridiga och gå i konflikt med det man redan utövar och känner ro och säkerhet med i trafiken. Ett exempel är just backspegel hanteringen som jag personligen anser alltid ska tillhöra det sekundära fokuset, när jag tog kortet för 5 år sedan var hanteringen av backspegeln ytterst central och det är jag alltså själv starkt emot, jag tror att den är en stark bidragande orsak till svåra olyckor. Vill alltså inte bli en sämre förare genom att behöva vackla mellan olika instruktörers starka tycken och synsätt.

"

"
man kan förbättra linjen vid omkörning genom att bl.a. hålla ett tillräckligt stort avstånd till objektet man kör om och hålla jämn gas när man förflyttar sig över till mötande fil på en smal 80 väg, oavsett situation."

"

För många upplevs detta som en risk som inte ens existerar, vägarna är ofta breda, men när du ivrigt påbörjar en omkörning av 3 bilister med ett mötande fordon långt borta, på en smal väg på landsbygden och sitter på en snabb hoj kan ivern och den kraftökning som den ev resulterar i leda till en plötslig linjeförskjutning, hur stor den är beror på avståndet till fordonet (vilken indirekt bestämer lutningen du gör på hojen när du tar dig ut i den mötande filen), hur tidigt accelerationen görs och hur stark den är. Vem som helst kan missbedöma sådant här, men de som redan upplevt sådana här situationer ökar avståndet till nästa gång, rör sig försiktigare ut i mötande fil i fortsättningen och är medvetna om att linjen är mycket viktig vid omkörningar på smala vägar med stark hoj. Avkörningar som resultat av detta sker rätt ofta i trafiken särskilt när föraren har en medpassagerare eftersom det tar längre tid att korrigera situationen när man har en medpassagerare på hojen.

"

Blir jag omkörd i skithög hastighet av någon som dig tänker jag stanna hojen vid väggrenen och ringa polisen på direkten och bara hoppas på att de tar dig...

"
I handboken till min hoj står det att bilar som viker tvärs över i mötande fil är den typ av situation som är vanligast i olyckssammanhang på hoj. I din situation verkar det som att du ändå var så pass koncentrerad att du t.o.m. hann välja objekt att åka på, sånt kan vara avgörande i sådana här situationer.

Jag har övat särskilt mycket på två saker i min körning på sistone som jag hoppas ska skydda mig åtminstone en del emot liknande situationer, för det första tränar jag mig på att bli bättre på att behålla koncentrationen ända till slutet av turen med hojen, vilket är en konst, man har en tendens att bli lite distraherad efter att man åkt i några timmar. För det andra tränar jag mig på att bli bättre på att öka framsyntheten för att överraskande situationer inte ska bli så överraskande.

"

Jag personligen tycker inte att man måste gå en kurs, men man behöver få kunskapen någonstans ifrån. Jag plogade igenom ett 10-tal böcker före jag satte mig på min gixxer. Jag har även lärt mig en hel del om riskhantering genom att studera filmade olyckor på YouTube.
"

"
För mig innebär riskmedvetenhet att fatta medvetna beslut kring hojåkandet. T.ex. har jag valt att inte åka Bulten och Bogan sträckorna eftersom det är för många osäkra parametrar involverade totalt sett i de sammanhangen för att risknivån för min del ska kännas OK. Jag brukar även utnyttja C läget på min hoj när det finns minsta anledning att göra så, t.ex. om jag kommer på mig själv att jag börjar känna mig lite seg i kroppen eller om kvalitén på underlaget kräver det, eller om jag inte kört på ett tag och känner att jag behöver repetera tekniken. För mig innebär riskmedvetenhet även själv evaluering, att hela tiden kritiskt granska sig själv på hojen, fundera över situationer där något överraskande hänt, varför det hände och sedan korrigerar man det genom att öva bort det. Utöver det tycker jag personligen att man ska följa de säkerhetsanvisningar som omnämns i manualen och köra med originalutförandet. Jag låter alltid inkörda däck värmas upp i ca 15 minuter före jag belastar dem lite hårdare. Sedan vill jag även signalera till mig själv och andra att säkerheten är det viktigaste genom att konstant använda och hantera ett kit med högsta möjliga skyddsnivå. Trafikmärken ska också tas på allvar. I många fall kräver en sänkt hastighetsmärkning en lägre växel trots att man kanske tycker att det inte är nödvändigt, det finns ofta involverade parametrar som man kan förbise och situationshastigheten kan lätt bli för hög om man har i fel växel. Så det är också ett sätt att vara riskmedveten, att respektera och notera trafikmärken. I många fall är trafikmärken positiva distraktioner, fortsättningsvis är vägen och det utanför den direkta synlinjen dock det viktigaste.

HAHAHAHAHAHAH

Jag DÖÖÖÖR....

HAHAHAHAHAHAHAH

Last edited:
best of suzukilover ovan..

HAHAHAHAH skrattar så jag böölar..hahahahahahaha

vem är detta ,, låter ju som en riktig sköning vad finns det mer original i nuläget ? nasch känner man ju till

Han kanske kände sig mobbad och därför slutade?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT