Suzukiförsäkring gäller vangskadan på smc-kurs.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En Suzuki som har gått i backen på BKK kurs med SMC som blivit lite trasig, gäller försäkring på vagnskadelen någon som VET, inte spekulerar..(är Länsförsäkringar i grunden):va
 

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Saxat från länsförsäkringars vilkor:
313 Försäkringen gäller inte
• vid skada om fordonet används för militärt ändamål.
• vid skada som består i slitage, förbrukning eller som
har orsakats av bristfälligt underhåll eller uppenbart
felaktig reparationsåtgärd.
• vid skada som hänt under tävling med fordonet, träning
för tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning
under tävlingsliknande former (till exempel
street race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande
former kan försäkringen gälla.

Ring och hör med dom på märkesförsäkringar för att dubbelkolla.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, Länsförsäkringars försäkring gäller på SMC-kurs.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
SMC har redan uppgifterna på försäkringsbolag, märke och reg.nr och de känner till att motorcykeln varit i backen. Vad jag vet rapporterar de incidenter på kurserna till försäkringsbolagen.

Knappast läge att mörka något. Bara att anmäla skadan till försäkringsbolaget och se vad de säger. De allra flesta bolagen godkänner kurserna som SMC håller. Möjligt att märkesförsäkringarna har högre självrisk (gäller t ex If). Annars är det nog i princip samma villkor.

Förvånar mig att man inte lyfter på luren och frågar bolaget själv. Borde vara bättre än att ställa frågan här på forumet.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Varför tar du inte helt enkelt och anmäler skadan? Sedan kan du ju själv svara på frågan.

:confused:

ungefär lika bra svar som "Använd google!"


Det skulle vara rätt intressant att veta om någon utnyttjat sin försäkring vid bankurs och inte bara lita på "Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande
former kan försäkringen gälla." som någon quota
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace

Det är en "kompis" som kraschat och inte törs fråga själv?

ungefär lika bra svar som "Använd google!"


Det skulle vara rätt intressant att veta om någon utnyttjat sin försäkring vid bankurs och inte bara lita på "Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande
former kan försäkringen gälla." som någon quota

Poängen med min fråga är att det inte finns något att förlora på att anmäla skadan om det hänt något, eller är det skämmigt att fån "nej" av FB? Lite som att syna i poker med en skithand och sedan bli utskrattad av alla kanske...

:rolleyes:
 
Last edited:

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
NV Skåne
Hoj
Daytona 675
SMC anmäler INTE till försäkringsbolagen, dom dokumenterar för eget bruk. Ringer försäkringsbolaget till smc och frågar om skadan så uppger dom uppgifterna dom har fått från instruktörerna som har dokumenterat detta på plats



SMC har redan uppgifterna på försäkringsbolag, märke och reg.nr och de känner till att motorcykeln varit i backen. Vad jag vet rapporterar de incidenter på kurserna till försäkringsbolagen.

Knappast läge att mörka något. Bara att anmäla skadan till försäkringsbolaget och se vad de säger. De allra flesta bolagen godkänner kurserna som SMC håller. Möjligt att märkesförsäkringarna har högre självrisk (gäller t ex If). Annars är det nog i princip samma villkor.

Förvånar mig att man inte lyfter på luren och frågar bolaget själv. Borde vara bättre än att ställa frågan här på forumet.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Poängen med min fråga är att det inte finns något att förlora på att anmäla skadan om det hänt något, eller är det skämmigt att fån "nej" av FB? Lite som att syna i poker med en skithand och sedan bli utskrattad av alla kanske...

:rolleyes:
Har du anmält att skadan inträffat vid någon form av bankörning och får nobben är det svårt att ändra sig till "väjde för ett rådjur" sedan.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
SMC anmäler INTE till försäkringsbolagen, dom dokumenterar för eget bruk. Ringer försäkringsbolaget till smc och frågar om skadan så uppger dom uppgifterna dom har fått från instruktörerna som har dokumenterat detta på plats

Det är alltså först efter att försäkringstagaren kontaktat försäkringsbolaget och lämnat in sin anmälan som försäkringsbolaget begär in uppgifter från SMC?

I vilket fall som helst så finns det ju dokumenterat hos SMC och försäkringsbolaget kan kontakta dem för att få in information om de misstänker att försäkringstagaren kört där. I sig inget problem då jag tror att de allra flesta bolagen godkänt kurserna.
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Min hel-försäkring hos Länsförsäkringar gällde då jag gick i backen förra året i augusti (SMC-kurs) - de var jätte bra att ha med att göra.

Jag har avställbar helförsäkring.
Då har du en referens iaf.
Lycka till !
 

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
NV Skåne
Hoj
Daytona 675
Det är alltså först efter att försäkringstagaren kontaktat försäkringsbolaget och lämnat in sin anmälan som försäkringsbolaget begär in uppgifter från SMC?
Ja det stämmer

I vilket fall som helst så finns det ju dokumenterat hos SMC och försäkringsbolaget kan kontakta dem för att få in information om de misstänker att försäkringstagaren kört där. I sig inget problem då jag tror att de allra flesta bolagen godkänt kurserna.

.............
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
ungefär lika bra svar som "Använd google!"


Det skulle vara rätt intressant att veta om någon utnyttjat sin försäkring vid bankurs och inte bara lita på "Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande
former kan försäkringen gälla." som någon quota

Svaret var i mitt fall: Ja, vagnskadedelen gällde. Precis som sägs på SMC Schools websida.
Huruvida det sker kontroller mellan SMC och FB kan jag inte svara på, men jag utgår ifrån att FB gör en koll. Allt gick på totalt 21 dagar från kraschad hoj tills jag satt på en ny iaf..
Att det sen finns skumma existenser som kraschar på vanliga bandagar, mörkar det och sen anmäler att de "väjde för rådjur" är en annan, antagligen inte helt ovanlig historia.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Det är alltså först efter att försäkringstagaren kontaktat försäkringsbolaget och lämnat in sin anmälan som försäkringsbolaget begär in uppgifter från SMC?

I vilket fall som helst så finns det ju dokumenterat hos SMC och försäkringsbolaget kan kontakta dem för att få in information om de misstänker att försäkringstagaren kört där. I sig inget problem då jag tror att de allra flesta bolagen godkänt kurserna.

Och som tillägg på det Damma skrev så är det inte särskilt ofta försäkrningsbolagen hör av sig. Om det är för att ägarna inte så ofta drar ärendet till f-bolaget eller om f-bolaget i sin tur inte anser det nödvändigt att kontakta oss vet jag inte. Jag känner till ETT fall där man hört av sig till oss i Uppsala/Rörken/Järfälla. Möjligt att storbanekurserna har annan statistik.

Roberth
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Svaret var i mitt fall: Ja, vagnskadedelen gällde. Precis som sägs på SMC Schools websida.
Huruvida det sker kontroller mellan SMC och FB kan jag inte svara på, men jag utgår ifrån att FB gör en koll. Allt gick på totalt 21 dagar från kraschad hoj tills jag satt på en ny iaf..
Att det sen finns skumma existenser som kraschar på vanliga bandagar, mörkar det och sen anmäler att de "väjde för rådjur" är en annan, antagligen inte helt ovanlig historia.

Gutgutgut! :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top