Suzuki VS800 - Barhopper

Den här ser väl hyffsad ut?
De ser riktigt coola ut. Har sett flertal från samme herre (firma?).
De flesta av dem dock med stelben/stag istället för bakdämpare. Är själv lite feg och vågar inte riktigt gå den vägen ännu.

Min hoj rullar på fint och just nu väntar jag mest in en massa prylar från E-bay.
Tänkte även försöka ge mig på ventilkoll/justering under veckan. Borde inte vara något problem hoppas jag.

Just det, avgasbandage.
Vilken färg skall jag ha på avgasbandaget?
Svart eller vitt?
Det lutar mot svart just nu. Håller sig snyggare en längre tid. Det vita tenderar väl att gå mot gult ganska snabbt.

De ser riktigt coola ut. Har sett flertal från samme herre (firma?).
De flesta av dem dock med stelben/stag istället för bakdämpare. Är själv lite feg och vågar inte riktigt gå den vägen ännu.

Min hoj rullar på fint och just nu väntar jag mest in en massa prylar från E-bay.
Tänkte även försöka ge mig på ventilkoll/justering under veckan. Borde inte vara något problem hoppas jag.

Just det, avgasbandage.
Vilken färg skall jag ha på avgasbandaget?
Svart eller vitt?
Det lutar mot svart just nu. Håller sig snyggare en längre tid. Det vita tenderar väl att gå mot gult ganska snabbt.

Allt blir brunt förr eller senare. I synnerhet i detta landet där man inte tycks sopa vägarna längre.

Jävlar va va fin bobber sidan innan ... Sånna där ser man sällen på blocket, vilket är synd.

Ang bandage så säger jag vitt, det är snyggast. E väl bara byta ut det efter nån säsong om de börjar se sunkigt ut?

Vitt e ju snyggast, iaf på bobberstuk... Finns ju grått oxå som alternativ till svart & vitt.

Vitt e ju snyggast, iaf på bobberstuk... Finns ju grått oxå som alternativ till svart & vitt.
Grått...Nä.
Ifall jag köper svart så blir den ju grå efter ett tag så det blir liksom två färger för priset av en.

Vitt är rätt så länge den är vit. Brun/gul är....tja, inte lika snygg som vit.

Ang. avgasbandage.

Oavsett svart, vitt eller annan färg, så kommer det garanterat att bli brunt under. Rost kommer som ett brev på posten.

Avkromning och pulverlack? Keramisk beläggning?

Ang. avgasbandage.

Oavsett svart, vitt eller annan färg, så kommer det garanterat att bli brunt under. Rost kommer som ett brev på posten.

Avkromning och pulverlack? Keramisk beläggning?
Att den kommer att rosta under är man lite beredd på, tyvärr.

Att slipa ned kromet och lacka den svart skulle iofs fungera. Fast då får det vara äkta värmebeständig färg. Pulverlack lär inte hålla på avgasrör. Det blir för varmt.

Men alla andra färger än den nuvarande kromade är ju ett steg i rätt riktning.
:D

Smidigast är väl att linda nu och kolla till det senare. Har det blivit skit under så får man väl slipa till det lite och lägga på värmebeständig färg.

Så nu är svart avgasbandage beställt.

Surfade runt lite och hamnade till slut hos Dalhems.
De är ju ganska välkända så det kändes bra där. Men va fan är det inte dags för dem att ge sig ut på nätet på riktigt.
Dels tömdes varukorgen när man registrerade sig.
:mad: Leta upp varorna igen då...
Sen kunde man inte genomföra kortbetalning online. :huvet
Du kan be dem att ringa upp dig och ta uppgifterna den vägen eller betala 60-70 kr extra för postförskott på varor för 300:-
Ungefär här så gav jag upp och surfade in på nästa sida och genomförde beställningen på mindre än 1 minut utan postförskottsavgift.

Bromsskivan damp ned hos Ica butiken igår redan.
Det var fan snabbt med tanke på att den skickades ifrån Australien. :tummenupp

Nu när jag tänker på det så är det snabbare än vissa svenska butiker i Sthlms-trakten lyckas med och dessa ligger några mil ifrån mig.

Skivan ser riktigt bra ut och det hela kommer nog att bli lyckat när den är monterad.

Last edited:
Mitt svarta (?) avgasbandage kom igår.

Jag kanske börjar se dåligt men det där är ju inte svart....
Den är ganska grå enligt mig.
HHhhmmm.....:va
Skall jag färga den lite med värmetålig avgasrörsfärg kanske...
Eller skall jag köra med grått.
Alternativt besöka Biltema och köpa vitt bandage.
Får se hur det blir.

Sen ifall ni undrar så lyckades jag även beställa 1 st klämma, skulle egentligen ha 10 st, men men...
Tror jag har några vettiga rörklämmor i garaget.

Bifogat

• VS_042.jpg
    VS_042.jpg
    81.2 KB · Visningar: 107
  • VS_043.jpg
    VS_043.jpg
    179 KB · Visningar: 93
Mitt svarta (?) avgasbandage kom igår.

Jag kanske börjar se dåligt men det där är ju inte svart....
Den är ganska grå enligt mig.
HHhhmmm.....:va
Skall jag färga den lite med värmetålig avgasrörsfärg kanske...
Eller skall jag köra med grått.
Alternativt besöka Biltema och köpa vitt bandage.
Får se hur det blir.

Sen ifall ni undrar så lyckades jag även beställa 1 st klämma, skulle egentligen ha 10 st, men men...
Tror jag har några vettiga rörklämmor i garaget.

Finns rostfria buntband på biltema... Mitt tips är att blötlägga, spänna fast med klämma, linda, klämma osv. Sen när man är klar ersätta klämmorna där det går med snyggare buntband, dom senare kan vara lite luriga att spänna fast ordentligt så jag tyckte det var lättare att ta det sist när allt är på plats...

Gav mig på ventiljustering idag. Tror det gick vägen, det blev i varje fall ingen ventilsallad vid provturen.
:tungan

Egentligen är den ganska enkel på Suzukin då den inte har shims utan justerskruvar. Dock så är allting väldigt trångt.
Japanerna är fan små eller har små händer för den är nästintill omöjligt att göra vissa saker med mina händer.
Nåväl, nu är skiten gjord och jag bockar av det på listan.
Skälet för det hela var att jag inte har någon servicebok till hojen och är därmed osäker på ifall det är gjort eller inte.
Men nu är alla servicepunkter gjorda och alla saker dubbelkollade.
:tummenupp

Bifogat

• VS_044.jpg
    VS_044.jpg
    64.7 KB · Visningar: 123
Gav mig på framhjulet efter det.
Det var byte av bromsskivan & bortmontering av de smått ENORMA blinkerserna som stod på listan.

Fick dock en ful idé och provade ifall mitt XT600 däck passade rakt av.
Tyvärr så gjorde det inte det.
Men det hade varit lite lagom udda. :glömdet

Bifogat

• VS_045.jpg
    VS_045.jpg
    117.3 KB · Visningar: 112
  • VS_046.jpg
    VS_046.jpg
    109.7 KB · Visningar: 121
Bild 1
Den gamla bromsskivan. Den kommer att åka ut på Tradera ifall någon är intresserad av den.

Bild 2
Den nya bromsskivan, klart snyggare och snygg är det enda som räknas på glidare... :D

Bild 3 & 4
Tröttnade på de gamla blinkerserna och bestämde mig för att plocka bort dem. Enklare sagt än gjort då framgaffeln måste lossas innan man kan få bort fästena.
Sen var det där med nya blinkers. Jag har beställt 4 st på E-bay och de borde väl dyka upp snart. Men jag kan inte köra utan blinkers så det fick bli en tillfällig nödlösning tills dess.
Jag satte helt enkelt ett par mindre som jag hade över på restena av High-way baren. Tyckte det blev helt ok, hojen ser klart smalare ut framifrån nu. Dessutom så är det enklare att få in den i garaget då den inte längre tar i allt.
High-way baren kommer att försvinna sen när jag plockar bort avgassystemet för omlindning. Men jag väntar nog med det till blinkerserna dykt upp.

Bild 5
Hojen som den är nu.

Bifogat

• VS_050.jpg
    VS_050.jpg
    225.5 KB · Visningar: 140
  • VS_049.jpg
    VS_049.jpg
    208.9 KB · Visningar: 139
  • VS_048.jpg
    VS_048.jpg
    204.1 KB · Visningar: 99
  • VS_047.jpg
    VS_047.jpg
    203.3 KB · Visningar: 96
  • VS_051.jpg
    VS_051.jpg
    149.6 KB · Visningar: 183
Det här hade varit något :D

Tyvärr är bultplaceringen helt fel. Tvungen att göra ett nytt fäste åt båda bultarna ifall man skall få det att fungera.
Synd att man inte har tillgång till en fräs....

Bifogat

• VS_052.jpg
    VS_052.jpg
    186.7 KB · Visningar: 133
En sån har jag satt på tjejens Adventure & det funkar jävligt fint :)
Där stämde inga hål heller.

Hur löste ni det där?
Tänkte på bild gällande det.

Så här & jag kan fixa bättre bild när hon kommit hem om du vill, sen så sitter det även en Brembo pump:tummenupp

Bifogat

• P1010554.jpg
    P1010554.jpg
    50.9 KB · Visningar: 148
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden