Suzuki VL 1500

Zingonr1

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2021
Hoj
Yamaha Xvs 1300
Hej på er. Jag ställer en fråga till er experter då en god vän har ett mystiskt problem med sin Suzuki VL 1500.
För en tid sedan så startade hojen inte och efter att köpt ett nytt batteri för ca 2000kr så startade den. Men efter ett par rundor så va det samma sak igen. Och efter mycket letande så kom vi fram till att hojen överladdade och helt enkelt hade dödat batteriet. Köpte en ny laddningsregulator och nytt batteri och monterade detta. Hojen startade och gick otroligt bra ett par dagar, till en dag då han va på uppfarten till sin villa så bara dog den igen..... minuspolen hade smält, ja ni läste rätt den hade smält sönder totalt. Efter ytterligare ett nytt batteri så mätte vi spänningen och den överladdade igen. Okej kanske laddningsregulatorn han köpt va trasig vid köpet? Beställde en ny från en annan leverantör, och fick hem denna regulator förra veckan. Monterade den och kollade spänningen (innan provkörningen) det visade sig att hojen överladdar trotts detta? Vad är era tankar om vad felet kan vara? Efter 2 laddningsregulatorer och 3 batteri så står vi och kliar oss i huvudet och fattar inget. Önskar få er expertis hjälp. Tack på förhand.
 
Minuspol? Var någonstans? På batteriet eller på jordpunkten nere vid motorn? Smälte blyet på batteripolen vet ni redan var felet var någonstans. Förbindningen på batterikabeln mot dess anslutningsbleck har varit oxiderat.

Jordfel. Från batteriet går det en kabel ned till motorblocket och mitt på hållet finns det ett uttag. Oxidation på kontaktstycken låter som det första man bör kontrollera. Isolera dessa mot vatten/fukt mha batteripolsfett (liqui-moly t.ex.) efter kontroll.
 
Minuspol? Var någonstans? På batteriet eller på jordpunkten nere vid motorn? Smälte blyet på batteripolen vet ni redan var felet var någonstans. Förbindningen på batterikabeln mot dess anslutningsbleck har varit oxiderat.

Jordfel. Från batteriet går det en kabel ned till motorblocket och mitt på hållet finns det ett uttag. Oxidation på kontaktstycken låter som det första man bör kontrollera. Isolera dessa mot vatten/fukt mha batteripolsfett (liqui-moly t.ex.) efter kontroll.
Minuspolen på batteriet va det som smälte. Alla kontakter är genomgångna under hösten förra året och då även jordningen. Men det är kanske så att vi får ta en runda till. Tack för svaret.
 
Det kan tyckas vara tröstlöst att felsöka så pass simpla saker som PLUS och MINUS men med hjälp av en värmekamera kan man hitta mycket knas. Jag själv köpte en IR-tempmätare för 300 spänn från biltema, mest för att kunna felsöka förgasare genom att mäta tempen på avgaskrökar. En IR-kamera kan förmodligen lånas/hyras från någon lokal energikonsult.
 
Att Minuspolen smält tyder på dåligt dragen Polskruv. Dålig kontakt helt enkelt.

Upprepade överladdningar tyder på att laddningsregulatorn
1) av någon anledning inte känner av spänningen mellan Pluspol och Minuspol på batteriet.
eller
2) inte lyckas kortsluta generatorn # när batteriet nått ca 14,3 Volt.
Både 1) och 2) kan bero på kabelbrott. Tror jag.
Vilken årsmodell är det på Suzuki VL 1500 ?
Har du någon länk till Service manual med Elschema ?
Har du några länkar till fabrikat och modell på batterier ?
Som satts in i hojen.
Har du några länkar till fabrikat och modeller på laddningsregulatorer ?
Som satts in i hojen.
# Äldre typer av regulatorer fungerade enligt principen att generatorstatorn kortsluts när batteriet är laddat, nått 14,3 Volt spänning.
Leder ofta till att regulator förstörs av överhettning, stator "brinner" av överhettning.
(En nyare typ av regulator fungerar enligt principen att generatorstatorn kopplas bort när batteriet är laddat, nått 14,3 Volt spänning.)

Till sist, igen hur gammal är hojen ? Det är väl inte så att den är byggd för "våt" blyackumulator där man regelbundet fyller på batterivatten.
Och batteriet därför bidrar till laddningsregulering ? Genom att elektrolysera bort överskotts el till gas ?
 
Last edited:
Att Minuspolen smält tyder på dåligt dragen Polskruv. Dålig kontakt helt enkelt.

Upprepade överladdningar tyder på att laddningsregulatorn
1) av någon anledning inte känner av spänningen mellan Pluspol och Minuspol på batteriet.
eller
2) inte lyckas kortsluta generatorn # när batteriet nått ca 14,3 Volt.
Både 1) och 2) kan bero på kabelbrott. Tror jag.
Vilken årsmodell är det på Suzuki VL 1500 ?
Har du någon länk till Service manual med Elschema ?
Har du några länkar till fabrikat och modell på batterier ?
Som satts in i hojen.
Har du några länkar till fabrikat och modeller på laddningsregulatorer ?
Som satts in i hojen.
# Äldre typer av regulatorer fungerade enligt principen att generatorstatorn kortsluts när batteriet är laddat, nått 14,3 Volt spänning.
Leder ofta till att regulator förstörs av överhettning, stator "brinner" av överhettning.
(En nyare typ av regulator fungerar enligt principen att generatorstatorn kopplas bort när batteriet är laddat, nått 14,3 Volt spänning.)

Till sist, igen hur gammal är hojen ? Det är väl inte så att den är byggd för "våt" blyackumulator där man regelbundet fyller på batterivatten.
Och batteriet därför bidrar till laddningsregulering ? Genom att elektrolysera bort överskotts el till gas ?
Jag gav honom ditt svar i ett meddelande och han har med hjälp av det kommit på vad felet va. Så nu håller vi tummarna. Tack för all hjälp.
 
Jag gav honom ditt svar i ett meddelande och han har med hjälp av det kommit på vad felet va. Så nu håller vi tummarna. Tack för all hjälp.
Pga av den äldre konstruktionen av regulator där man kortsluter generatorstatorn vid "överskott" på el är det fullständigt förödande att köra med släckt belysning eller tex byta ut glödlampor mot strömsnål LED belysning eller "lågpris" Xenon.
En normal strålkastar lampa drar 55W/11V till 80W/14Volt beroende på spänning. Att då sätta dit ett billigt H4 Xenonbelysning som drar 35W gör ju att mer el skall kortslutas bort av regulatorn, inte lätt för regulatorn att kortsluta bort ännu mer, bli ännu varmare......
 
Och vad var felet då?
Han gick igenom alla kablar och kopplingar igen. Varmkörde hojen sen mätte han och då visade den vad den skulle. Han blev överlycklig då han haft problemet sen förra året och inte haft så mycket tid att fixa sakerna själv. Och ingen MC verkstad har haft något svar på vad det kunde vara för fel. Så åter igen ett stort tak till alla hjälpsamma på denna sida.
 
Han gick igenom alla kablar och kopplingar igen. Varmkörde hojen sen mätte han och då visade den vad den skulle. Han blev överlycklig då han haft problemet sen förra året och inte haft så mycket tid att fixa sakerna själv. Och ingen MC verkstad har haft något svar på vad det kunde vara för fel. Så åter igen ett stort tak till alla hjälpsamma på denna sida.
Låter som det var dålig kontakt i någon kontakt (oxid) och genom att dra ur och sätta i kontakterna så fick han bort oxid och det blev bra kontakt och så fungerade laddningsregleringen.
Jaha ja då är det bar att tacka och ta emot för det här tipset (dålig kontakt i kontakt) som orsak till överladdning ! :) :Bugar
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top