suzuki varvar till 4000 men inte mer

bus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Hoj
Suzuki GS 850 -81
Hejsan.
Jag har en suzuki gs 850 -81 som rasslade om kamkjedjan. För att åtgärda problemet med kjedjespännaren var jag tvungen att ta av förgasaren. Nu när jag åtgärdat problemet med kjedjespännaren har jag monterat tillbaka förgasaren.

Dock har det blivit ett problem. När jag gasar så varvar motorn upp till runt 4000 varv men verkar inte orka varva mer efter det. (lite mer på låga växlar och lite mindre på höga växlar). När man ligger runt 4000 varv känns det som motorn rycker lite (som om den missar tändningar med mera.

Ligger man på 4000 varv och ändå gasar rejält låter den Bröööööl och sjunker i hastighet

Jag skulle behöva hjälp att analysera problemet och förslag på åtgärder.

En förgasare består ju av ett antal olika munstycken som används beroende på hur mycket gas du ger.

Förenklat:
Lågfartskretsen aktiveras mellan 0-25% gas
Trottelnålen mellan 25%-75% gas
Huvudmunstycket mellan 75%-100% gas

Om du har problem mellan 25%-75% intervallet är det troligen något av nedan som är fel:

- Skräp i nål-/huvudmunstycke
- Felaktig nål eller nål i fel position
- Felaktigt nålmunstycke
- Skräp i (eller fel storlek på) nålventil eller igentäppt bensinslang. (Problemet förvärras med ökat gaspådrag)
- Igentäppt tank- eller flottörhusventilation. (Problemet förvärras med ökat gaspådrag)
- Felaktig flottörnivå
- Vatten i flottörhuset

Jag förmodar att du inte gjort något med förgasaren och därmed antar jag att du helt enkelt monterat tillbaka den så att den någonstans (troligen mellan förgasare och block) tar tjuvluft och motorn går tokmagert.

Prova att spreja med startgas på anslutningen när du har motorn på tomgång. Om den nu varvar upp / går piggare så vet du att den tar tjuvluft.

Värt att testa och enkelt om det är detta som är fel.

En förgasare består ju av ett antal olika munstycken som används beroende på hur mycket gas du ger.

Förenklat:
Lågfartskretsen aktiveras mellan 0-25% gas
Trottelnålen mellan 25%-75% gas
Huvudmunstycket mellan 75%-100% gas

Om du har problem mellan 25%-75% intervallet är det troligen något av nedan som är fel:

- Skräp i nål-/huvudmunstycke
- Felaktig nål eller nål i fel position
- Felaktigt nålmunstycke
- Skräp i (eller fel storlek på) nålventil eller igentäppt bensinslang. (Problemet förvärras med ökat gaspådrag)
- Igentäppt tank- eller flottörhusventilation. (Problemet förvärras med ökat gaspådrag)
- Felaktig flottörnivå
- Vatten i flottörhuset

Tack för snabbt svar. Hade ingen aning förgasaren fungerade på det sättet men det kommer hjälpa mig mycket under felsökningen. nästa lediga dag ska jag kolla upp vad det kan vara så återkopplar jag.

Jag förmodar att du inte gjort något med förgasaren och därmed antar jag att du helt enkelt monterat tillbaka den så att den någonstans (troligen mellan förgasare och block) tar tjuvluft och motorn går tokmagert.

Prova att spreja med startgas på anslutningen när du har motorn på tomgång. Om den nu varvar upp / går piggare så vet du att den tar tjuvluft.

Värt att testa och enkelt om det är detta som är fel.

Tackar. det verkar som ett enkelt test. Jag ska prova det genast när jag ställer in hojen i garaget.

Last edited:
Tack för snabbt svar. Hade ingen aning förgasaren fungerade på det sättet men det kommer hjälpa mig mycket under felsökningen. nästa lediga dag ska jag kolla upp vad det kan vara så återkopplar jag.

Tackar. det verkar som ett enkelt test. Jag ska prova det genast när jag ställer in hojen i garaget.

Nu har jag provat startgas och det verkar som om den inte tar tjuvluft någonstans vid förgasarna. Varvtalet är desamma på tomgång oavsett hur mycket jag sprayar. Dock upptäckte jag att ett av grenrören fortfarande bara var ljumet när jag kört hojen till garaget. Det måste väll innebära att den cylindern inte går. Dock så är jag tveksam till att de andra tre bara orkar dra till 4000 varv. känns konstigt på något sätt.

Nåja. efter helgen blire att kolla upp förgasaren.

Oki. Nä tre brukar ska inte vara SÅ slöa.

Som någon annan redan varit inne på så låter det som bränsleförsörjningen. Kan det vara så enkelt som att du har en kink på bränsleslangen till förknasarna? Böjd/klämd etc...

Något är ju dessuton inte korrekt med en cylinder.

Jag hade samma med en cykel jag rev isär (utan att pilla på gasarna) och först efter att jag haft isär och rengjort förgasarna tre gånger fick jag full snurr på maskineriet igen.

Lycka till!

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard