Suzuki TL1000S som touring

En föredetta vän sa när han köpte sin 690smcr (övningskörde) "folk är bara så förbannat lata, klart jag kan åka med min 690 och toura i Norge". Jag gav mig inte in i diskussionen, försöker för övrigt att inte disskutera med den typen av folk med de inställningarna heller. Därför vi inte är vänner kanske.. Allt går, det handlar bara om hur dum man är för att prova..

Tourar man tio- eller hundratals mil så använder man ju kopplingen ytterst marginellt.

För att sluta käbbla som söta Stefan säger så är mitt tips till TS att prova Honda VFR. Mycket bekväm att köra, dock tycker jag att den saknar nåt. När jag sätter mig på en hoj vill jag att den förmedlar nåt till mig, typ Panigale skriker ju bara att man ska köra skiten ur den, S1000R fortare fortare fortare wiiieee :banana TL1000S Vi är cooolast, hör du mullret :krama

VFR sa mig ingenting. Men bekväm var den :fakta

Eller så köper man en Honda VTR, låter mumsigare än tillisen, fortfarande massor med Twin-mos (om än inte lika mycket), lite bekvämare körställning och inte helt oviktigt: till skillnad från tillisen; en riktigt vacker hoj ;)

Fast några 30mil mellan tankningarna får man nog se sig om i himlen efter :rolleyes:

Det går att toura med vad som helst bara man är tillräckligt angelägen eller helt enkelt är seriöst utan alternativ! :fakta

Det tycker jag med.
Ligger man på touren med sporthoj så sträcker och stretar det lite här och där, visst, men det är väl inget att stanna hemma och grina för? Man är ju på hojsemester, skitkul! :D

"Användningsområde: Till och från jobb, sköna helgturer med donnan bakom, roliga hojturer med polarna och längre semesterturer."

Hur långt är ett snöre? :tungan
Hur långt är det till jobbet, var jobbar du, hur mycket väger donnan, åker hon egen hoj bakom, vad har hon för hoj, tycker hon att den är jobbig att köra, jämfört med TL1000S, hur långt åker du per dag på längre semesterturer?
Jag är 189 cm och har kört Kawa 750 -80, den 4-cylindriga alltså, kors och tvärs i Alperna, Italien, Rivieran, Barcelona och även på Mallorca. Hade en toppkåpa, TT-styre och bakåtflyttat. Med en soppatank på 17 liter och en soppaförbrukning på 0,6-0,75 så blir det en del tankstopp på autobahn. Man vänjer sig med vad man har. Åker man en hel dag i stan är det jobbigt med kopplingen. Särskilt i början av säsongen. Träsmak efter 7 mil i början. Har ett pb på 105 mil en dag. Norra Frankrike till Danmark. Ytterfilen hela dagen i farter mellan 0-200 km/tim. Släppte inte om någon, hade alltid någon bil framför.

Tyskarna gillade ju XT500 när den kom (sjuttiotalet ni vet) och åkte gärna upp till Nordkap eller jorden runt med dessa "touringhojar". På den tiden fanns inte internet så de åkte med vad som helst. Det fanns ingen att fråga liksom.

Mitt råd är att köpa den om du tycker att den är snygg och/eller ball. :)

Jag tyckte att den var helt ok att toura med om jag körde med tankväska och gas grepp. En sån där mojäng som man mha handloven behåller gasen i ett viss läge. Gelseat underlättade också. Saknar min TLS :gråta

Jag tyckte att den var helt ok att toura med om jag körde med tankväska och gas grepp. En sån där mojäng som man mha handloven behåller gasen i ett viss läge. Gelseat underlättade också. Saknar min TLS :gråta

Ja det har du iofs rätt i. Men en knökfull tankväska man kunde ligga mot var det rätt skönt faktiskt (gällde endast i farter en bit under 200 då) :) Testade det en gång! Tjöp! :tummenupp

Klubba, ja olje gixxrar är ju hyfsat robusta och den kostar inte mer än 2 stor service på din BMW...
2011 körde jag med min K1200s i Österrike och tappade bromsarna ner för Gross Glockner- andra gången ABS aggregatet gav upp- kostade mig 1900 Euro att få fixat.
Det finns filmer på tuben om en engelsman 190+cm som kör jorden runt på en R1:a.
Jag har träffat söder om Kassel ett svenskt par ca 25 bast på en vespa på väg till alperna
Så det finns många myter om märken och vad man "måste ha" för touring, jag hävdar att valet är fritt. :banana

Last edited:
De finns ju en modell som heter Vespa Touring så då använder några den till det. Inte rätt men man kan göra så. :tummenupp

Oj, så du har kört 30 mil i sträck på en streethoj, en offroad och 3st sportiga touringhojar kända för att vara bekväma. Gud va häftigt. Om jag får gissa så var nog pegason den enda som kan varit jobbig, mest för du måste varit sjukt uttråkad :P

Man kan ju få vad som helst att låta löjligt genom att uttrycka sig raljerande, så ditt inlägg imponerar inte. Men jag tar väl och kommenterar ditt första inlägg på samma vis då; "Jaha, så du har kört en TL1000S utan att ens lärt dig det elementära i att använda gasrullen på rätt sätt eftersom du tydligen får ofrivilliga bakhjulsåkningar. Och du tycker att en touringaktig men något sportig touch av sittställning är oerhört bekymrande, trots att du har kåpa och stöd av luftkudde i motorvägsfart. Låter jättetufft det där du, verkligen. Förstår att du behöver gråta.

För att sedan bemöta dig i sak så kallar du till att börja med en 31 år gammal honda för "känd för att vara bekväm", jo men visst, nersutten sadel, vibrerande ram, wobblande styre, inga bekvämligheter eller lyx överhuvudtaget - grymt bekvämt! Att du också är vänlig nog att kallar den sportig gör det väldigt svårt att ta dig på allvar, haha.
Och jo visst, en GSR600 med en GSXR600 motor, fast med mycket kortare växlar, och varvtal upp på 14 500rpm och utan kåpa - är skitkul att köra på motorväg långa sträckor.. Eller va? Jo om man gillar att ligga och yla på 10 000rpm vid 140km/h så..
Och hur fan kan du kalla en GPX600 för "känd för att vara bekväm"? Den är väl för fan känd för att vara allt annat än bekväm, du tar ju bara massa ord och påståenden direkt ur luften och hoppas att ingen ska syna dina bluffar. GPXen är sjukt jävla liten, och har skitkonstig sittställning - speciellt för mig som är 195cm lång. Jag får inte ens in knäna mot tanken, utan knäna får vara placerade ovanför tanken. Låter jävligt bekvämt va?

Hoppas jag har bevisat att jag är en tuffing nu. Och du kan väl lägga ner att dryga dig med en massa skitsnack.

Eller så köper man en Honda VTR, låter mumsigare än tillisen, fortfarande massor med Twin-mos (om än inte lika mycket), lite bekvämare körställning och inte helt oviktigt: till skillnad från tillisen; en riktigt vacker hoj ;)

Fast några 30mil mellan tankningarna får man nog se sig om i himlen efter :rolleyes:

Eller så köper man en Aprilia Falco. Ungefär samma ålder och pris som TL och VTR. Bättre på typ allt. Men det är ju min alldeles egen väldigt färgade uppfattning eftersom jag fortfarande är kär i min italienska.

Men lite seriöst. Om du funderar på en twin att köra långt med och har funderat på TL så kolla upp Falcon.

Såg förresten att du bor i Östergötland. Hör av dig så kan du kolla på min. Jag bor i Linköping.

Respect the Widowmaker or it spit you off !
http://www.bike-urious.com/modern-day-widowmaker-1997-suzuki-tl1000s/
http://www.tlzone.net/forums/suzuki-tl1000r-tl1000s-forum/99311-respect-widowmaker.html
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/tl1000s/
När jag kollade MC 2009 för att börja köra på nytt var smeknamnet "Änkemakaren" tillräckligt för mig för att avstå.
Ett absolut minimum som jag ser det för att överhuvudtaget reflektera är att original rotationsstötdämparen är borttagen och ersatt med en vanligt stötdämpare. Dvs hojen är moddad. Rejält.
Original: Rotationsstötdämpare i mitten, fjäder (enbart fjäder !) på högra sidan.
Samma för TL1000R som i grunden har bättre väghållning genom bättre ram än TL1000S.
Ett säkrare val är den senare versionen från Suzuki SV1000S
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/sv1000/
som genom lägre bränsleförbrukning lär vara att föredra till Touring jämfört med Hondas Firestorm.
Och med SV1000S kommer du 50% längre än med TL1000S innan det är dags att tanka! :)

Last edited:
Att den kallades för widowmaker var för att en journalist krashade(och dog tror jag) under testkörning.
Med styrdämparen är det inga problem alls, och orginalfjädringen funkar utmärkt för normal körning, är inte förren man börjar få upp lite tempo på banan som den ger sig.

Körde 100+ mil dagsturer på min, och det var inga problem. Tycker det är en riktigt bra all-round hoj.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT