Suzuki TL1000 / Cagiva V-raptor - motorns ev svagheter

V-raptor

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2012
Hoj
Cagiva V-raptor 2003
Honda Firestorm har ju som bekant en akilleshäl i kamkedjesträckarna.
Jag kör både en sådan och en Cagiva V-raptor 1000 med motor från Suzuki TL.

Vet någon huruvida Suzuki'n dras med liknande svagheter?
Har den motorn några andra mindre bra egenskaper?
Vad kan vara bra att veta om den? Saker man bör vara mer uppmärksam på.....

Alla borde lyssna på BoltThrower!!!!! :yoparty

Oljepumpen kan tappa suget vid långa wheelies på TL-motorn, förutom det e den ganska bombsäker sålänge service är skött

OK :tummenupp

Det lär inte bli ett problem för mig iaf. brukar köra med framdäcket nere...
tack

Jag fick en ganska obehaglig upplevelse på en Cagiva Raptor (som för övrigt är en trevlig hoj) för ett antal år sedan.
Vad som hände var att en slangkoppling till kylaren brast under fullt gaspådrag vid en hastighet av ca: 200 km/h.
Resultatet var ett moln värdigt Hiroshima och att hoj och förare blev fullkomligt täckt av oljefilm.
Hade det hänt i en kurva hade jag nog inte skrivit dessa rader.
Det förvånar mig att det inte rullar fler Raptors på våra vägar. En riktigt mysig motor i elegant förpackning till bra pris.

//Johan

Wohooo!!! En V-Raptor ägare till, trodde jag var ensam här :).

Motormässigt är där väll inte något direkt bekymmer, är en ganska säker motor som andra skrivit med. Det som jag däremot haft problem med är att switchen för stödet dummat sig om det är nere eller ej.

Switchen till stödet har jag byglat bort då den medförde ett jäkligt irriterande fel att när man körde så mitt vad det var så fick hojen för sig i typ en millisekund att stödet var nere och då döda motorn för att sen tända till med en gång igen och man fick sig världens jäkla mega ryck i hela hojen. Ganska jobbigt när man låg i kurvor. Ganska vanligt har jag hört med just Suzuki att dessa switchar inte är av bästa kvalité och att problemet återkommer igen även om man byter ut, därav att jag bygla bort skiten.

Finns förresten ett väldigt trevligt engelskt forum som heter Raptor Chapter med massor med entusiast folk som är experter på hojen :). http://www.raptorchapter.org.uk

Om du någonsin får något problem med hojen så ställ frågor till dom och du kommer garanterat väldigt snabbt ha massor med svar från någon där.

En del där har haft problem med kopplingsswitchen också att den glappar vilket får den att byta mappning mellan neutral och run läge typ. Gör att du kan få en ryckig gång framförallt vid 3k - 3,5k varv. De flesta har löst det med att montera en on/off switch istället liknande sådan som återfinns på cross & enduro hojar. Det har löst det hela för allihopa som haft problemet då det har återkommit igen även om dom bytt ut originalswitchen till en ny (typ dålig kvalité på kontakten överlag). Min kopplingsswitch fungerar dock än så länge :)

Last edited:
Det var mycket matnyttigt där. Tack för det.
Verkar som V-raptorn är betydligt populärare i UK? Min hoj är importerad från England. Vilket betyder att jag får farten i miles, likaså trip. Segt.
Sitter iof en speedhealer monterad, men jag får inget liv i den.
Har beställt nya SlipOn med, hehe. Tycker att den är alltför ljudlös i original.

Är det inte så att TL1000 har ytterligare 20 hp? Hur är den strypt och går det att lätta på den?
Enligt boken ska ju raptorn vara t o m lite starkare än VTR, men jag tycker att Hondan är bättre ös i.
Ska ändå sälja Hondan, så då lär man ju glömma jämförelsen...

Jag är kär i den motorn, haft TL, SV och V-Raptor, alla med samma spis, skiljer lite, vajer och hyd. koppling, kammar, databoxar och lite sånt.
Inga motorbekymmer på någon av hojarna "Dä e bar å åk!"

Aha!
Kan man alltså enkelt byta från vajerkoppling till hydraul?
Det hade smakat fågel

Det var mycket matnyttigt där. Tack för det.
Verkar som V-raptorn är betydligt populärare i UK? Min hoj är importerad från England. Vilket betyder att jag får farten i miles, likaså trip. Segt.
Sitter iof en speedhealer monterad, men jag får inget liv i den.
Har beställt nya SlipOn med, hehe. Tycker att den är alltför ljudlös i original.

Är det inte så att TL1000 har ytterligare 20 hp? Hur är den strypt och går det att lätta på den?
Enligt boken ska ju raptorn vara t o m lite starkare än VTR, men jag tycker att Hondan är bättre ös i.
Ska ändå sälja Hondan, så då lär man ju glömma jämförelsen...

Till -99 ska motorn ha fått ett skvalpskydd i sig för att förhindra att motorn går torrt vid slangning och acceleration vad jag hört.
Raptorn ska ha andra kammar och mappning. Jag testade med min gamla TL med en Raptor-box och märkte ingen skillnad, men polaren med raptor fick inte ens igång sin med min box.

En annan grej.....

När jag bromsar med frambromsen ger den ifrån sig ett speciellt ljud. väldigt svårt att beskriva i ord.
Men det surrar ganska högt.
Jag har varit på verkstan för att de skulle lyssna. Inget fel på skivor eller belägg. inget som är skevt.
På verkstan menar de på att vissa hojar kan ge ifrån sig ljud och att det är normalt.
Bromsverkan är perfekt. Besiktigades två veckor sen med blankt papper.

Nån annan Raptor-ägare som känner igen sig i detta?

En annan grej.....

När jag bromsar med frambromsen ger den ifrån sig ett speciellt ljud. väldigt svårt att beskriva i ord.
Men det surrar ganska högt.
Jag har varit på verkstan för att de skulle lyssna. Inget fel på skivor eller belägg. inget som är skevt.
På verkstan menar de på att vissa hojar kan ge ifrån sig ljud och att det är normalt.
Bromsverkan är perfekt. Besiktigades två veckor sen med blankt papper.

Nån annan Raptor-ägare som känner igen sig i detta?

Tyvärr inte. Min ger inga missljud ifrån sig i bromsarna :)

Angående effekten så har V-Raptorn en annan mappning, sen brukar ju Italienarna ange effekten på hjulet och inte i motorn som japparna gör :)

Det som surrar när du bromsar är från skivorna, vissa belägg med en viss typ av skiva avger ett ljud som typ surrar när det blir varmt, inget att bry sig i bara att åka.
Själv tycker jag det är ett ballt ljud =)

Finns förresten ett väldigt trevligt engelskt forum som heter Raptor Chapter med massor med entusiast folk som är experter på hojen :). http://www.raptorchapter.org.uk

Om du någonsin får något problem med hojen så ställ frågor till dom och du kommer garanterat väldigt snabbt ha massor med svar från någon där.

Det ställs en fråga på deras forum när man försöker regga sig:
What's missing? The Raptor is a _____bike.

Jag kan inte hitta någon info om vad som ska fyllas i där. Och man måste tydligen det då det är något slags hinder för spammail.
Vet nån vad det ska stå???

Det ställs en fråga på deras forum när man försöker regga sig:
What's missing? The Raptor is a _____bike.

Jag kan inte hitta någon info om vad som ska fyllas i där. Och man måste tydligen det då det är något slags hinder för spammail.
Vet nån vad det ska stå???

Prova med motor som i motorbike. Det är ju en motorcykel och jag har för mig att det var det jag svara :)

Annars kanke italian eller great :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...