Suzuki TL 1000?

Wirre:

Känns den stabil att lägga ner ordentligt i svängar (antar att jag är lite fundersam över väghållningen, med tanke på dess bråkiga historik...)?

Är TLS ngt man kör 60 mil i sträck under en dag (ok, man måste tanka också..)?

Förresten, i vilken kategori faller TLS in i egentligen?

/Thelinski

Jag har inte hunnit lägga så många mil med min Tls ännu, men är mkt nöjd hitills!

Ang körställning så tycker jag den är bekväm, (min förra hoj var en SP1)
Men min farsas vfr är mer "gubbskön" :tungan

Jag har bara kört "kurv"väg hitills och har inte haft några som helst problem med att lägga ner, Jag skulle vilja påstå att om man inte behöver det nyaste och värsta så funkar en TLS kanon till mkt...

Kolla tl-tråden, där finns mkt bra info och kunnigt folk!!
Det var även där jag fick upp ögonen för min nuvarande!!
 
Försöker lyfta tråden (igen)!
Vad är rimligt att betala för en TLS (-98) som gått 2400 mil (2400-servicen ej gjord) som har Yoshimura pipor på?
/Thelinski
 
Jag gav 37k för min svarta 98a som gått 3600mil i november, alltså vinterpris, men kan kanske hjälpa ändå. Den har Öhlins dämpare bak, öhlins styrdämpare och öhlins fjädrar i frammgaffeln. BOS titan slipon. Bagster med tankväska, svart kåpglas, undertail.

Så slutsats är väl att strax över 40k kanske är rimligt för en sådan hoj som du nämner.:tummenupp
 
Tack för svaret!
Problemet är bara att det inte finns någon TLS ute till det priset, de landar på 50000. Det känns alldeles för mycket, men hur fan prutar man ner 10000 kr...
 
2910627 Tack för svaret!
Problemet är bara att det inte finns någon TLS ute till det priset, de landar på 50000. Det känns alldeles för mycket, men hur fan prutar man ner 10000 kr...
Man väntar tills dom inte blir såld...
 
Hej på er alla, hoppas ni har det bra där ute!
Skulle kunna få lite hjälp angående min Suzuki tl 1000 s,97-an. Kryp körde i typ 30 min 34 graders värme genom stan. Temp klockan visade 103 grader.
Efter en 30 min. ficka paus skulle köra vidare men så såg jag 3-4 droppar olja vänstrasidan framåt dreven. Trodde var fet som smälte från linan. Jag åkte ändå typ 4 km. hörde nog ett kort pys ljud från motor, stannade på direkten. Såg att det droppar olja, blev en fläck 10x3 cm olja v-sidan. Då blev det släppkära hemåt. Nu har jag skruvat bort lila plast koppa som täcker dreven, kopplings pinnensvajern. lite skråma ser jag på lila packningen fån kopplingspinne. Är det möjligt att där skon klämmer eller från packboxen bakom dreven?
Är det flera orsaker tror ni till detta? Kylar fläkten, termosteten? Tacksam för all hjälp! Var ska jag börja?
Ha en fint sommar allihopa!!
Niro
 
Hej på er alla, hoppas ni har det bra där ute!
Skulle kunna få lite hjälp angående min Suzuki tl 1000 s,97-an. Kryp körde i typ 30 min 34 graders värme genom stan. Temp klockan visade 103 grader.
Efter en 30 min. ficka paus skulle köra vidare men så såg jag 3-4 droppar olja vänstrasidan framåt dreven. Trodde var fet som smälte från linan. Jag åkte ändå typ 4 km. hörde nog ett kort pys ljud från motor, stannade på direkten. Såg att det droppar olja, blev en fläck 10x3 cm olja v-sidan. Då blev det släppkära hemåt. Nu har jag skruvat bort lila plast koppa som täcker dreven, kopplings pinnensvajern. lite skråma ser jag på lila packningen fån kopplingspinne. Är det möjligt att där skon klämmer eller från packboxen bakom dreven?
Är det flera orsaker tror ni till detta? Kylar fläkten, termosteten? Tacksam för all hjälp! Var ska jag börja?
Ha en fint sommar allihopa!!
Niro

Spontant
1) Droppande olja framme vid / under området vid främre kedjedrevet är helt normalt om man smörjer kedjan med nån olja som slängs av kedjan. Det kan bli 2-3 droppar på marken när man stannat. Tex Biltemas
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-2000023682/
I varje fall om man smörjer som jag, vid varje tankning.

2) En oljefläck 10x3cm är inte normalt. Den enda erfarenhet jag har av detta är en kamrat som spände kedjan för hårt på sin KTM 450(?) med resultat att tätningen runt axeln med utgående kedjedrev skadades. Så det droppade lite olja på en tidning när hojen stod i garaget. Inte i närheten av 3 cm x 10 cm
Förklaring till läckaget, för hårt spänd kedja var hans egen.

3) Det är väl ingen slang som hoppat av?
hörde nog ett kort pys ljud från motor
Det måste vara ett ganska kraftigt pys. I varje fall om det var på mina motorcyklar. Så tysta är de inte att jag skulle höra några "pys"........
 
Last edited:
Tärningen till kopplingspinnen är inte ovanligt att den läcker, dock inte så att det blir pölar av det.
O-ringen bakom drevet kan också läcka lite.

Men om du hörde ett pysljud låter det tyvärr som att det är något värre som en spricka i en kåpa, eller en packning som gett sig plötsligt.

Torka rent ordentligt, fyll på lite olja och kör motorn och se vart det kommer ut nånstans

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
I första hand ska jag tacka till er alla som hjälpte med att svara på min mc problem.
Har gjort precis som Psychobiker säger, tvättat rent, monterat tillbaka koplings vajer på plats, startat, motorn kom upp i 68-70 grader så såg jag hur det bubblade olja från packningen till kopplingstryck pinne. det är en spricka på 1mm i den. Hur ska jag åtgärda detta? Hur mycket måste plockas i sär? Ska kåpan till vevaxeln/tändningsläge skruvas bort? Vad mer problem kan jag förvänta mig. Hur ska jag börja? Solen skiner o jag står i skuggan/garaget o är ledsen.:(
 
Hej igen.

Har bläddrat genom alla meckaböcker från länken ovan, men hittar inte det jag behöver om kopplingspinne packbox. Att lirka ut utifrån utan att ta bort generatorskoppan tveksamt. Det är en plåt över det. Infogar en bild om det går.20160628_204354.jpg
 
Du behöver bara ta bort framdrevet så kommer du åt skruvarna som håller plåten, sen är det bara att pilla ut p-boxen med en liten mejsel!
 
Kan ni rekommendera vart ska jag beställa packboxen?
Slowfinn11 rekommenderar att beställa packbox för SV, men jag blir tillfrågat om reg. nummer men då blir kanske svårt i och med jag har TL modellen.
 
Köp den på eBay eller lokala mc-handeln.
Artikelnummer för SV oavsett ditt regnr är 09283-06008.

Lyssna på Slowfinn ang bytet:)
 
Om det skulle vara så enkelt bara!
P-boxen ut, men det är nåt värre, kullagret från axel änden som är trasig. Är det nåt att tänka o ge sig på? Har plockat rester av lagret med pinnsätt. Infogar bild. :(20160629_121815.jpg
Är det någon som kan ge mig goda råd? Har fått kostnadsförslag i arbete 27000kr. Sulas mc i Strängnäs. Mc-n värde kanske 20000kr.
 
Last edited:
Om det skulle vara så enkelt bara!
P-boxen ut, men det är nåt värre, kullagret från axel änden som är trasig. Är det nåt att tänka o ge sig på? Har plockat rester av lagret med pinnsätt. Infogar bild. :(View attachment 431762
Är det någon som kan ge mig goda råd? Har fått kostnadsförslag i arbete 27000kr. Sulas mc i Strängnäs. Mc-n värde kanske 20000kr.

Aj fan! Det blir billigare att försöka hitta en beg.motor på någon mcskrot!
Typ Bike trollhätan 6000.- motor
 
Last edited:
Stor TACK till er alla för goda råd i första hand!!
Har tittat på mc skrot Bike i Trollhätan, finns en, precis som Slowfinn11 säger 6000 1 år yngre än min. Ska det vara så stor skillnad i kompression mellan främre och bakre 7,9 och 9,2 i komp.
Kanske är någon som vet vem det var ägare till TL1000S 98 på skrot i Bike Trollhätan, så man kan ta kontakt med föra ägaren och fråga om motor.
Vad är det viktig o fråga på skroten om motor? Ger dom nåt garanti? Tacksam för alla förslag!
 
Det är relativt lätt åtgärdat. SV1000 har en bättre packning, men kräver en modifiering av "låsplåten" som håller den på plats, man måste fila upp hålet så att det blir lite större.

Packning bänder man enkelt ut med en mindre skruvmejsel när kopplingspinnen är upplockad, och sen knackar man försiktigt i den nya packningen.
Var riktigt försiktig när du gör det så att du inte trycker in den för långt (det gjorde jag nämligen, och det är väldigt vassa kanter som skadar packningen när den ska ut igen)

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Såg nu att jag missat 4:e sidan i tråden, och att det var mer problem.
Sist jag behövde ny motor så köpte jag ifrån England, och fick en motor i bättre skick än min gamla (förutom att den var skuren)

Kass komp på ena cylindern låter inte bra.

Jag har renoverat en TL-motor förut, har faktiskt lyckats med bedriften att ta ur motorn, klyva den och sätta ihop och tillbaks på under 4 timmar.

Du har PM

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top