Suzuki T250 får ny kostym

Det fanns även GT 380, först med trumbromsar fram senare med skiva. GT 550 och GT 750. GT 750 hade också trumma fram på den första årsmodellen. Hur det var men 550in minns jag inte. Alla var trecylindriga med fyra ljuddämpare! 550in med Ram Air Intake för lite extra kylning av mittencyllen.
 
Var och en gör väl vad dom vill med sina grejer vill man modda så gör man ju det. Hade det varit min hoj hade jag nog inte börjat kapa i ram och liknande men jag hade säkert gjort en rad ändringar men gjort dessa så man kan återställa hojen till original.

Då det kommer till mitt eget bygge så har jag resonerat så att man ska kunna återställa till original så om världens alla CB250N är sönderkapade om några år kan mina grabbar återställa min hoj och sälja den dyrt i framtiden ;) Dock får jag inte samma känsla av denna hoj som då Boyds kapade sönder en kanonfin 59 Cheva för att bygga nån roadster, även om det var en stolpe och en av de billigare modellerna. Fast jag har kanske dålig koll på gamla tvåtaktare.

Den där hojen borde ju bli en frän racer nästan som den är utan några större ingrepp, bara göra en ny sadel, tt-styre verkar ju finnas, nytt avgassystem. Ett tips, gör en ny sadel som går ner över ramen och täcker den då behöver du inte svetsa i bakramen.

Ska bli spännande att följa bygget.
 
Jag finner det rätt tillfredsställande att göra något eget av en serietillverkad gamal hoj så det tänker jag fortsätta med, MEN om någon vill så plockas denna (eller den andra jag har) gärna ihop till original och säljs till det facila priset av 100.000:-
Eller i delar som det står för halva priset 50.000:-

Skämt å sido, det har förlöpt en sommar sen sist och andra åtaganden har åsidosatt bygget. I dagsläget är garaget fortfarande fullt med målade och icke målade staketpinnar vilka jag snart räknar med är borta och projektet kan återupptagas!
 
Det går sakta framåt men här kommer en lite uppdatering.
Jag har plastat bakre fästen för cutsen och börjat spackla, medans plasten härdat passade jag även på att skära ut några ramförstärkningar.

Jag har även kommit över en framgaffel från en T500 -69, dessa ben verkar vara modifierade sedan tidigare (kortade). Eftersom gaffelkronan från T500 skiljer sig något mot T250 så håller jag på att sticka av dessa ben ytterligare 30mm samt svarvar upp 1x28mm invändig gänga för att använda mig av T250´s lock.
Benen har utanpåliggande fjädrar vilket lämnar utrymme för experimentering med fjädringsväg samt "retur".

thumbnail_3B2DABFE-A85C-4E48-8568-23524D20B079.jpgthumbnail_FB57B62E-2CEF-47D0-A6BA-7BE613F0127E.jpgthumbnail_D63BB7B4-CFDC-4AF7-A41C-857746B26E3E.jpgthumbnail_75BB7D50-4F10-41B2-8B85-701288125842.jpgthumbnail_FD344556-0AFD-4C69-AE1C-7E6000962640.jpg
 
Var och en gör väl vad dom vill med sina grejer vill man modda så gör man ju det. Hade det varit min hoj hade jag nog inte börjat kapa i ram och liknande men jag hade säkert gjort en rad ändringar men gjort dessa så man kan återställa hojen till original.

Då det kommer till mitt eget bygge så har jag resonerat så att man ska kunna återställa till original så om världens alla CB250N är sönderkapade om några år kan mina grabbar återställa min hoj och sälja den dyrt i framtiden ;)

Nja. Jag har också kvar min gamla CB400N, men betraktar den som en alltför medioker och trist hoj för att någonsin få ett framtida samlarvärde. Ungefär som att jämföra en Opel Rekord -70 jämfört med en Volvo Amazon -68, viss skillnad i värde tror jag. Vissa fordon får kultstatus och andra inte, nästan omöjligt att veta vilka i förväg.
 
Efter att spacklat och slipat så händerna värker så har jag nu lagt på ett par lager 1 k filler, tanken är att slipa ner detta med fint papper för att sedan lägga på en grund. Nu ser man iaf. lite bättre hur linjerna blir..

Jag ser gärna att ni kommer med tips / inspiration på grafik (färgsättning) min grundtanke är att lacka gräddvita fält på sidorna av cuts och tank, detta måste ju dock harmonisera med ngn färg. Jag har varit inne på British racing green med avdelningsstripe i guld men upplever att det blir för mörkt..? Jag kanske får köra en Photoshopkväll, om någon är duktig på detta får denne gärna inkomma med tips!

GOTT NYTT ÅR!
 

Bifogat

  • GetAttachmentThumbnail-4.jpg
    GetAttachmentThumbnail-4.jpg
    29.2 KB · Visningar: 82
  • GetAttachmentThumbnail-1.jpg
    GetAttachmentThumbnail-1.jpg
    19.8 KB · Visningar: 107
  • GetAttachmentThumbnail-2.jpg
    GetAttachmentThumbnail-2.jpg
    20.1 KB · Visningar: 90
Tillverkning av oljetank färdig, återstår nu fästen på ramen.
 

Bifogat

  • IMG_0784.jpg
    IMG_0784.jpg
    56.1 KB · Visningar: 84
Last edited:
Ser kul och bra ut! Har ju även jag ramlat tillbaks i tvåtaktsträsket!
Dock med en medioker standard/ratbike GT 250 x7 från 1980, inte lika ball som din...
 
Kul! Har du ngn bild?
 
Lite provmontage innan bläster och lack..
Jag har försökt att hitta ngn oljeguide till denna utan att lyckats, någon som kan svara på vad man bör använda för olja i motorn?

thumbnail_F03B1E7C-C96E-4C16-B32C-7A53830B5622.jpg
thumbnail_E76B35DF-513E-429A-B122-9B620A1D0B01.jpg
thumbnail_D7E0E140-82E0-4AA7-A6A5-33D499E8BD20.jpg
 
...Jag har försökt att hitta ngn oljeguide till denna utan att lyckats, någon som kan svara på vad man bör använda för olja i motorn?...
Med så låg trimningsgrad går det nog att hälla i nästan vad som helst.
 
Till växellådan vanlig mineralolja 20-40
Tror det finns två avtappningspluggar under motorn.
Till själva motorn någon bra tvåtaktsolja
 
Tack den har jag läst, det var ju ett tag sen den trycktes så tänker om någon hade erfarenhet. Men bara kopplingen trivs så är det ju bara köra ngt liknande.
 
Lilla (h)julafton..

Äntligen kom en försändelse från England med lite godsaker! Kan ju knappt hålla mig tills de ska monteras, tyvärr har det kommit ett litet projekt emellan just nu som stavas Motorhaveri AUDI. Blir till att lägga detta projekt på hyllan ett tag tills bilen är ute ur garaget.IMG_0914.png
 

Bifogat

Last edited:
Lite uppdatering, piporna är nu klara och inpassade. Ett litet provmontage ser ni här..
Nya växellänkaget på plats, fick göra lite åverkan på kåpan för att få plats med alla 6 växlar..
 

Bifogat

Last edited:
Sista besiktningen för all framtid idag!

IMG_2523.JPG
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top